سیدعباس عاملی

بی‌بی‌سی- سنای آمریکا بحث در مورد یک لایحه مهم مهاجرت که می‌تواند به بسیاری از ۱۲‌میلیون نفری که گفته می‌شود به طور غیرقانونی در آمریکا زندگی می‌کنند موقعیت قانونی اعطا کند را آغاز کرد. هفته گذشته رییس‌جمهور آمریکا جورج بوش و گروهی متشکل از اعضای دو حزب دمکرات و جمهوری خواه در سنا بر سر نسخه‌ای از این لایحه که همچنین امنیت مرزی را تقویت خواهد کرد

توافق کردند.این توافق پس از ماه‌ها بحث و اختلاف نظر حاصل شد و این درحالی است که منتقدان همچنان به مخالفت با آن ادامه می‌دهند.

این طرح برای آنکه جنبه قانونی پیدا کند باید به تصویب هر دو جناح کنگره برسد. پرزیدنت بوش که اصلاح قوانین مهاجرت را یکی از اولویت‌های داخلی خود قرار داده است می‌گوید خواهان وضع قانونی تازه تا پایان امسال است.

حامیان این لایحه در سنا امیدوارند طرح به زودی و پیش از افتادن به گرداب انتخابات ۲۰۰۸ تصویب شود.

اما سناتور جمهوری خواه جف سِشِنز که با این لایحه مخالف است گفت اینکه سنا تا پایان هفته بحث در مورد لایحه را تکمیل کند غیرقابل تصور است. مخالفان این لایحه عقیده دارند که تصویب و اجرای آن بر میزان ورود غیرقانونی به ایالات متحده از مرزهای غربی اضافه خواهد کرد. انتظار می‌رود مجلس نمایندگان در ماه جولای لایحه مشابهی را به رای بگذارد.جیمز کوماراسامی، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، می‌گوید احتمال دارد جورج بوش در مجلس نمایندگان با مقاومت شدیدی در این زمینه مواجه شود.

براساس لایحه پیشنهادی در سنا، مهاجران غیرقانونی پس از پرداخت جریمه‌ای ۵هزار دلاری می‌توانند برای گرفتن ویزایی قابل تمدید موسوم به ویزای «Z» درخواست ارائه دهند.

آنها در نهایت می‌توانند در مسیر دریافت حق اقامت دائمی‌قرار گیرند؛ فرآیندی که می‌تواند چندین سال به طول انجامد. سرپرستان خانواده‌ها باید پیش از درخواست ویزا، ابتدا به کشورهای متبوع خود بازگردند.

این لایحه همچنین یک سیستم امتیازدهی را پیش بینی می‌کند که برای اعطای کارت سبز بیش از پیوندهای خانوادگی بر تحصیلات، تسلط بر زبان انگلیسی و مهارت‌های کاری تاکید دارد. این لایحه همچنین یک ویزای موقتی دوساله برای کارگران مهمان پیش‌بینی می‌کند.

اما کلیه این تدابیر به بعد از استقرار ۱۸‌هزار گارد تازه مرزی، تقویت حصار مرزی میان آمریکا و مکزیک و نصب سیستم‌های پیشرفته نظارتی در مرزها موکول خواهد شد. مایکل چرتاف، وزیر امنیت داخلی آمریکا، گفته است که اجرای این تدابیر حدودا ۱۸ ماه وقت می‌برد.

چندین تن از مخالفان این لایحه در کنگره گفته‌اند که این پیشنهاد عملا به معنی پاداش دادن به قانون شکنان است.سایر منتقدین گفته‌اند که این طرح حق مهاجران قانونی برای آوردن بستگان خود به آمریکا را محدود می‌کند.