گروه بین‌الملل- اشرف غنی احمدزی و سرور احمدزی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده افغانستان، در کمیسیون مستقل انتخابات ثبت نام کردند. به گزارش بی‌بی‌سی، هر دو این افراد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ هم نامزد بودند. سرور احمدزی بیشتر از ۱۴ هزار رای (۳۱/۰ درصد) و اشرف غنی احمدزی ۱۳۵ هزار رای (۹۴/۲ درصد) به دست آوردند. غنی احمدزی، عبدالرشید دوستم رهبر جنبش ملی اسلامی و سرور دانش معاون رییس حزب وحدت اسلامی را به ترتیب به عنوان معاونان اول و دوم خود برگزیده‌است. گفته می‎شود که شماری از مقام‌های ارشد دولتی از جمله حامد کرزی رییس‌جمهوری و کریم خلیلی معاون دوم او از نامزدی غنی احمدزی حمایت می‌کنند، هر چند رییس‌جمهوری گفته است که او و دیگر مقام‌های دولتی نباید از هیچ نامزدی حمایت کنند. بر اساس تحلیل‎های محافل سیاسی و رسانه‎ای افغانستان، عبدالله عبدالله رییس ائتلاف ملی که پیش از این به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده، رقیب اصلی اشرف غنی احمدزی خواهد بود. اشرف غنی احمدزی از قبیله کوچی احمدزی قوم پشتون، عبدالرشید دوستم ازبک و سرور دانش هزاره‌ است. به نظر می‎رسد که این نامزد انتخابات بر آرای این سه قوم می‎تواند حساب باز کند. هر چند شماری از رهبران بانفوذ هزاره و پشتون از او حمایت نمی‌کنند.

اشرف غنی احمدزی سال‌ها در آمریکا زندگی کرده، استاد دانشگاه بوده و در بانک جهانی کار کرده‌است. او در حکومت انتقالی افغانستان به ریاست کرزی وزیر دارایی بود و در سال‌های اخیر، ریاست کمیسیون انتقال مسوولیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی را به عهده داشته‌است. یک روز پیش‌تر از اشرف غنی احمدزی، برادرش حشمت غنی احمدزی هم برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و به این ترتیب، دو برادر، با هم رقیب خواهند بود. این رکوردی جدید در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است. سرور احمدزی نیز، عبدالرحمان و کبیر قریشی را به ترتیب به عنوان معاونان اول و دوم خود معرفی کرده‌است.

او در رشته روابط بین‎الملل کارشناسی ارشد دارد و در جریان آموزش در دهه هفتاد در پاکستان از فعالان دانشجویی در میان دانشجویان افغان بود. سرور احمدزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا در ستاد انتخاباتی باراک اوباما کار کرد و هدفش از حمایت از او این بود که عملی شدن شعار تغییر اوباما شامل حال افغانستان هم شود. غیر از این دو نامزد انتخابات ۱۳۹۳ افغانستان، ۹ نامزد دیگر هم تا به حال ثبت نام کرده‎اند: «عبدالله عبدالله، عبدالرحیم وردک، حشمت غنی احمدزی، دل آغاز کوهدامنی، قطب‎الدین هلال، سید اسحاق‌ گیلانی، بسم‎الله شیر، عبدالرب رسول سیاف و فضل کریم نجیمی.» از جمله این افراد، قطب‌الدین هلال، فردی است که تا همین اواخر در صف مخالفان مسلح دولت بود و چند بار به عنوان معاون گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در کابل با مقام‌های دولتی مذاکره کرد.

در تحولی دیگر مرتبط با افغانستان مقام‌های این کشور می‌گویند چهار سرباز ناتو روز، یکشنبه ۶ اکتبر، به دست شورشیان کشته شدند در بیانیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، آمده است که این چهار سرباز در یک عملیات مشترک در جنوب افغانستان کشته شده‌اند. این بیانیه به جزئیات بیشتری اشاره نکرده است و عامل حمله هم هنوز مشخص نیست.