گروه بین‌الملل- باراک اوباما طی سخنانی در واشنگتن روز سه‌شنبه، از جدید‌ترین عملیات واحدهای ویژه آمریکایی در مبارزه با تروریسم در لیبی و سومالی دفاع کرد. به گزارش دویچه‌وله، باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، در این سخنان تاکید کرد که در آینده نیز اگر تهدیدهایی علیه آمریکا وجود داشته باشد، واحدهای ویژه این کشور ممکن است دست به عملیاتی مشابه بزنند. او با اشاره به تروریست‌ها و دیگر نیروهای افراط‌گرایی که تهدیدی برای آمریکا به‌‌وجود می‌آورند، تاکید کرد: «جایی که ترور و شبکه‌های مربوط به آن به طور فعال حضور داشته باشد، ما علیه آن دست به اقدام خواهیم زد.»

یگان‌های ویژه ایالات‌متحده، شنبه گذشته، ابو انس اللیبی را در طرابلس، زادگاه او در لیبی دستگیر کردند. او از اعضای بلند‌پایه القاعده است که سال‌ها بود تحت تعقیب سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا قرار داشت.

آمریکا برای دستگیری یکی از برنامه‌ریزان اصلی عملیات تروریستی شبه‌‌نظامیان گروه اسلام‌گرای افراطی الشباب، وابسته به القاعده، در سومالی نیز دست به عملیاتی مشابه زد که ناکام ماند.

لیبی: آمریکا آدم‌ربایی کرده است

در واکنش به عملیات نیروهای ویژه ایالات‌متحده، دولت لیبی خشم خود از دستگیری ابو انس اللیبی را ابراز کرد. لیبی که در ابتدا علیه عملیات آمریکا دست به اعتراضی محتاطانه‌زده بود، اندکی بعد، لحن خود بر ضد واشنگتن را تندتر کرد.

در همین‌باره، علی زیدان، نخست‌وزیر لیبی از آمریکا خواست هر چه سریع‌تر ابو انس اللیبی، از فرماندهان القاعده را مسترد کند.

نخست‌وزیر لیبی همچنین عملیات کماندویی نیروهای آمریکایی را «آدم‌ربایی» نامید و آن را محکوم کرد. زیدان روز سه‌شنبه اعلام کرد که در جریان عملیات آمریکا قرار نداشته‌است. او خواستار آن شد که آمریکا اللیبی را به دستگاه قضایی لیبی واگذار کند.

زیدان اضافه کرد: «تاکید ما این است که شهروندان لیبی باید در دادگاه لیبی محاکمه شوند و لیبی شهروندان خود را برای رسیدگی قضایی به دیگر کشورها نمی‌فرستد.»

کنگره لیبی نیز عملیات نیروهای آمریکایی را محکوم کرده و آن را «نقض آشکار حاکمیت ملی» لیبی از سوی آمریکا توصیف کرده‌است. کنگره در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت لیبی و خانواده

ابو انس اللیبی باید امکان تماس با او را داشته باشند. در ادامه این بیانیه آمده ‌است که فرد بازداشت‌شده باید از حق داشتن وکیل برخوردار باشد.

امیدواری آمریکا به کسب اطلاعات بیشتر درباره القاعده

ابو انس اللیبی در حال حاضر در بازداشت ارتش ایالات‌متحده است و در کشتی «سن آنتونیو» متعلق به تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در دریای مدیترانه نگهداری می‌شود. قرار است که اللیبی در نهایت به نیویورک منتقل و در در دادگاهی در همان شهر محاکمه شود.

نیروهای اطلاعاتی آمریکا امیدوارند که بتوانند، اطلاعاتی را از او در مورد فعالیت‌های درون‌سازمانی تشکیلات القاعده به دست بیاورند. اللیبی از اوایل دهه ۹۰ میلادی به عنوان یکی از افراد بسیار نزدیک به اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده تحت تعقیب قرار داشت.

آمریکا اللیبی را به دست داشتن در حملاتی به سفارتخانه‌های این کشور در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ متهم کرده‌است. این حملات بیش از ۲۰۰ کشته بر جا گذاشت.