گروه بین‌الملل- شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده آمریکا در نوامبر نسبت به ماه پیش بدون تغییر باقی ماند اما قیمت‌ها بدون درنظر گرفتن هزینه‌ مواد غذایی و انرژی ۲/۰ درصد افزایش یافت. به گزارش «ایسنا»، قیمت‌های مصرف‌کننده در نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/۱ درصد و قیمت‌ها بدون درنظر گرفتن هزینه مواد غذایی و انرژی ۷/۱ درصد افزایش یافت. با این وجود هر دو همچنان کمتر از نرخ تورم ۲ درصد مورد نظر بانک مرکزی است.

افزایش هزینه سرپناه که حدود یک سوم از کل شاخص قیمت مصرف کننده را تشکیل می‌دهد، کاهش قیمت‌های انرژی را در نوامبر تا اندازه‌ای بی‌اثر کرد. هزینه خدمات حمل و نقل نیز به‌دلیل کرایه ایرلاین‌ها، بالاتر بود. قیمت بنزین در نوامبر ۶/۱ درصد کاهش یافت و ممکن است تا پایان سال کاهش بیشتری داشته باشد. قیمت‌های پوشاک نیز برای سومین ماه پیاپی کاهش داشت. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند تخفیف‌های قابل توجه برای تعطیلات سال نو همچنان مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها شود.

قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا طی یک‌سال گذشته رشد اندکی داشته و مقامات بانک مرکزی این کشور را برای تعدیل سیاست پولی انبساطی، مردد نگه داشته است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، گزارش جداگانه دیگری نشان داد که حقوق آمریکایی‌ها نیز رشد اندکی دارد که مانع هزینه بیشتر از سوی مصرف‌کنندگان و بالاتر رفتن تورم می‌شود. متوسط درآمد هفتگی بر مبنای تطبیق یافته با تورم، ۹/۰ درصد در نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد.