تلاش «بازها» برای باقی ماندن در آسمان افغانستان

گروه بین‌الملل: «Up in the air» اصطلاحی است که آمریکایی‌ها وقتی بلاتکلیف هستند به‌کار می‌برند. این اصطلاح را به تازگی جان بوئنر، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به‌کار برده است و وضعیت کشورش را در قبال تمدید قرارداد حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان بلاتکلیف اعلام کرده است. جان بوئنر البته این اشتباه را به‌طور تلویحی متوجه دولت اوباما می‌کند و به دولت ایالات متحده گوشزد می‌کند که اشتباه عراق را در قبال افغانستان نباید تکرار کرد. او می‌گوید: زمانی که شبانه به سمت افغانستان پرواز می‌کرده متوجه تغییرات شده است، اینکه چراغ‌ها روشن شده بودند و ترافیک قابل توجهی هم از خودروها در خیابان‌های کابل مشاهده کرده است. با این وجود وی از هواداران سرسخت حضور آمریکایی‌ها در افغانستان است. او جزو جمهوری‌خواهان آمریکا به حساب می‌آید و این دسته همواره از منتقدان عملکرد اوبامای دموکرات در حوزه دیپلماسی خارجی هستند.

همزمان با به دور دوم کشیده شدن انتخابات در افغانستان و راهیابی عبدالله عبدالله و اشرف غنی زی گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان افزایش یافته است. عبدالله عبدالله که در دور نخست با فاصله بسیار در صدر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایستاده بود اما به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن میزان رای لازم، حالا مجبور است که با غنی یک رقابت دیگر هم تجربه کند، از موافقان تمدید قرارداد با ایالات متحده است. در این شرایط در میان این ‌دو نامزد راه یافته به دور دوم، عبدالله به صراحت از حضور آمریکایی‌ها در افغانستان حمایت کرده اما اشرف غنی زی هنوز اظهار نظر صریحی درباره تمدید قرارداد امنیتی نداشته است و برخی می‌گویند چون وی از حمایت کرزای برخوردار است به احتمال فراوان وی مخالف حضور آمریکایی‌ها در این کشور است.

این دسته از افغان‌ها اعتقاد دارند که کشورشان می‌تواند در مقابل تروریسم از خود دفاع کند. در مقابل عبدالله عبدالله در سخنانی که پس از راهیابی به دور دوم داشته است گفته ضمن اتکا به نیروهای داخلی، در صورت رئیس‌جمهوری شدن با آمریکایی‌ها قرارداد امنیتی را امضا خواهد کرد.

در آخرین روزهای دوره ریاست‌جمهوری حامد کرزای در افغانستان وی امضای قرارداد را به لویی جرگه یا شورای بزرگان این کشور واگذار کرد اما پس از آن هم زیر بار امضای قرارداد با واشنگتن نرفت. حتی آمریکا دولت کرزای را متهم به این امر کرد که وی در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری‌اش با آزاد کردن متهمانی که واشنگتن ادعا می‌کند جزو خطرناکترین تروریست‌ها هستند، به‌طور مستقیم به رودر‌رویی با آمریکا پرداخته است.

با این وجود جان بوئنر که رهبر بازها در داخل مجلس آمریکا است می‌گوید که آمریکا نباید اشتباهی را که در عراق مرتکب شد در افغانستان هم تکرار کند. وی می‌گوید: «افغان‌ها می‌خواهند امنیت کشورشان را خود تعیین کنند و اخیرا نیز روند انتقال قدرت به دولت آینده را با موفقیت انجام داده‌اند اما این وظیفه مقامات واشنگتن است تا مردم آمریکا را توجیه کنند باید کاری را که در افغانستان شروع کردیم به پایان برسانیم.»

او در ادامه می‌گوید: «هنوز پس از ۱۳ سال می‌پرسم چرا افغانستان برای ایالات متحده اهمیت دارد؟ دنیا هر روز پیچیده‌تر از روز قبل می‌شود. به عقیده من این روند به سمت خطرناکتر شدن‌ سوق پیدا کرده است.»

جان بوئنر پس از طرح این پرسش که چرا آمریکا باید در افغانستان باقی بماند می‌گوید: «پاسخ ساده است. نه تنها باید به یاد کشته شدگان ۱۱ سپتامبر باشیم که در پی آن بالغ بر ۳هزار آمریکایی کشته شدند، بلکه در صورت ترک افغانستان آمریکا همچنان در معرض حملات تروریستی قرار خواهد گرفت. او اضافه می‌کند: ماموریت ما این است که از یک حمله تروریستی دیگر پیشگیری کنیم.» وی ضمن تاکید بر اینکه ماموریت آمریکا در افغانستان جلوگیری از وقوع حملات تروریستی بیشتر است، گفت که عواقب نرسیدن به چنین هدفی گریبان سایر کشورهای منطقه را نیز می‌گیرد.

بوئنر مدعی است که افغانستان همچنان یک میدان جنگ بزرگ است، در عین حال که پیشرفت‌های قابل توجهی صورت گرفته است اما همچنان کارشکنی‌هایی وجود دارد. وی همچنین ضمن یادآوری هزینه‌های انسانی که آمریکا در این راستا پرداخت کرده است گفت: «ما نباید اشتباهی را که در عراق مرتکب شدیم در افغانستان نیز انجام دهیم و دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا باید با دولت افغانستان به یک توافق امنیتی دو جانبه برسد.»

این قانون‌گذار ارشد آمریکا گفت که مطمئن است تاریخ، دولت و کنگره آمریکا را با مساله پایان دادن به این جنگ به یاد نمی‌آورد بلکه براساس نحوه پایان دادن به آن قضاوت می‌کند. بوئنر گفت که دولت آمریکا در یکسال اخیر مدام از ترک افغانستان صحبت کرده است در شرایطی که هنوز ماموریت خود را در این کشور به پایان نرسانده‌ایم.