«رفراندوم» جدایی

گروه بین‌الملل: داستان اوکراین پس از یک انقلاب شکل تاسف باری به خود گرفته است تا جایی که این کشور در آستانه فروپاشی و تکه تکه شدن قرار گرفته است. حالا پس از جدایی کریمه از اوکراین، دو شهر شرقی این کشور نیز روز گذشته با برگزاری همه پرسی نشان دادند که بی‌توجه به توافق ژنو قصد جدایی از اوکراین را دارند. در این راستا روز گذشته مردمی که اصالتا روس‌تبار هستند به سمت صندوق‌های رای رفتند و برخی حتی با پاسپورت‌هایی که متعلق به شوروی سابق بود اشتیاق خود را به جدایی از اوکراین نشان دادند. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، مردم دو منطقه دونتسک و لوهانسک در شرق روز گذشته به پای صندوق‌های رای‌گیری برای شرکت در همه‌پرسی رفتند تا اعلام کنند می‌خواهند از اوکراین مستقل شوند یا خیر. این همه پرسی در این دو منطقه واقع در شرق اوکراین از جانب دولت کی‌یف و جامعه بین‌الملل غیرقانونی اعلام شده است و نشانگر افزایش بحران سیاسی در این کشور است.

به گفته کارشناسان گرچه رای مثبت جدایی این دو منطقه از اوکراین احتمالا تنها توسط روسیه به رسمیت شناخته خواهد شد به صورت گسترده باعث تضعیف انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین که قرار است دو هفته آینده برگزار شود، خواهد شد؛ زیرا اتحادیه اروپا و آمریکا این انتخابات را برای ثبات سیاسی در اوکراین حساس و پراهمیت می‌دانند. پیش از این البته رئیس‌جمهوری موقت اوکراین اعلام کرده بود که اوکراین قدرت را در شرق این کشور از دست داده است و از این‌رو دولت اوکراین دستور حمله به این مناطق را صادر کرد که با این وجود کی‌یف نتوانسته است قدرت خود را به جدایی‌طلبان دیکته کند. این در شرایطی است که کشورهای غربی، اعلام کرده‌اند نتایج حاصل از این همه‌پرسی را نخواهند پذیرفت.

در این رابطه خبرگزاری فرانسه گزارش داد که جدایی طلبان حامی روسیه در شهرهای دونتسک و لوهانسک روزگذشته به پای صندوق‌های رای رفتند و همین موضوع باعث واکنش آمریکا به این مساله شد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این همه پرسی‌ها ناقض قانون اوکراین است و باعث چند دستگی و بی‌نظمی بیشتر در این کشور می‌شود. به گفته ساکی، اگر این رفراندوم‌ها برگزار شوند، ناقض قوانین بین‌المللی و یکپارچگی ارضی اوکراین هستند، پس واشنگتن نتایج آنها را به رسمیت نخواهد شناخت. ساکی همچنین در این خصوص که روسیه از نفوذ خود برای جلوگیری از برگزاری این همه‌پرسی‌ها استفاده نکرده است، ابراز ناامیدی کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در روز هفت مه اعلام کرده بود که بهتر است جدایی‌طلبان حامی کرملین در شرق اوکراین برگزاری همه‌پرسی را به تعویق بیندازند و اینکه نیروهای روس از مرز اوکراین عقب نشینی خواهند کرد. این در شرایطی است که به گفته ساکی نه همه‌پرسی‌ها به تعویق افتادند و نه تغییری در موضع نیروهای روس در مرز اوکراین رخ داده است. ساکی حتی گفت که رسانه‌های اجتماعی و شبکه خبری روسیه به شدت از این همه پرسی‌ها حمایت کرده و احتمالا روسیه استقلال آنها را به رسمیت خواهد

شناخت.

به گفته ساکی جامعه جهانی باید از انتخابات ریاست جمهوری ۲۵ مه اوکراین که با قوانین بین‌المللی نیز مطابقت دارد، حمایت کند. روز شنبه آلمان و فرانسه مشترکا روسیه را تهدید کردند که اگر انتخابات اوکراین را با مشکل مواجه کند پیامدهایی برای کرملین خواهد داشت. ساکی نیز تاکید کرد که اگر روسیه به بی‌ثباتی‌ها در اوکراین دامن بزند آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه آن اعمال خواهد کرد.

آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو در جریان دومین روز سفرش به استونی در سخنرانی در دانشگاه «تالین» گفت: درباره حضورش در این کشور دو پیام دارد که باید به گوش حضار برساند. نخستین پیام خطاب به روسیه است که اقداماتش در اوکراین غیرقانونی و نامشروع و نقض قوانین بین‌الملل محسوب می‌شود.

راسموسن در این پیام خطاب به روسیه گفت: «روسیه! باید از مداخله نظامی عقب‌نشینی کنی، مجددا‌ به سیستم بین‌الملل بپیوندی و به تعهدات بین‌المللی‌ات جامه عمل‌ بپوشانی، زیرا که این مساله هم برای امنیت خود شما و هم امنیت کل جهان مهم و ضروری است.»

وی در ادامه گفت که دومین پیام خطاب به مردم استونی و همسایگان حوزه بالتیک‌ او است.

‌راسموسن خطاب به مردم شرق اروپا گفت: «ناتو در کنار شما است. ممکن است که شما از نظر جغرافیایی در مرز ناتو باشید اما از نظر سیاسی در مرکز ائتلاف ما قرار دارید. ناتو هر کاری که بتواند برای دفاع از شما و تمامی متحدان انجام می‌دهد تا از مردم و جامعه‌مان در برابر هر گونه تهدیدی محافظت کند. تعهدات ناتو به دفاع جمعی همچنان پابرجا است و پابرجا نیز باقی خواهد ماند.»