ابرقهرمان بالتیمور مریلین.جی. موزبی نفر وسط

گروه جهان:«مریلین.جی. موزبی»، دادستان ایالتی مریلند، در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر بالتیمور با توضیح اینکه چگونه «فردی گری» به دست ۶ افسر پلیس «به قتل رسیده» به تشریح دلایل خود در مورد قتل این جوان سیاه پوست پرداخت. او می‌گوید: «گری غیرقانونی دستگیر شد، ماموران پلیس با او بدرفتاری کرده و هنگام انتقال به خودرو پلیس دچار ضایعه شدید نخاعی شد.» به گزارش واشنگتن پست خانم موزبی افزود: «درخواست‌های او برای انتقال به بیمارستان نادیده گرفته شد.» وی می‌گوید به تشخیص پزشکی قانونی «فردی گری به قتل رسیده است.» به گفته وکلای خانواده گری، نخاع وی در ناحیه گردن تا حدود ۸۰ درصد قطع شده بود.

«موزبی» به‌طور رسمی اعلام کرد که فردی گری ۲۵ ساله مورد خشونت پلیس آمریکا قرار گرفته و بر اثر ضایعه نخاعی درگذشته است. به گزارش نیویورک‌تایمز، حکم بازداشت ۶ پلیس آمریکایی که پیش از این از خدمت تعلیق شده بودند، صادر شده است. سی.ان.ان نیز به نقل از خانم دادستان می‌نویسد: « اتهام‌های مختلفی از جمله قتل و حبس غیرقانونی علیه ۶ افسر بازداشتی مطرح خواهد شد.» موزبی می‌گوید پلیس بالتیمور نتایج تحقیقات خود را پنج‌شنبه گذشته در اختیار دادستانی قرار داده است.

تصمیم خانم دادستان موجی از شادی در میان ساکنان غرب بالتیمور به راه انداخت که اکثرا جزو اقشار کم درآمد هستند. در نیمه شب جمعه هزاران نفر از ساکنان این شهر به خیابان ریختند و تظاهراتی مسالمت‌آمیز برگزار کردند. هر یک از افسران به فراخور نوع جرم به «قتل درجه دوم» و «قتل غیرعمد» محکوم شده و حکم زندان برای آنها جاری شد. این تصمیم در حالی اعلام شد که چند روزی است شهرهای آمریکا شاهد تظاهرات گسترده سیاهان است. به‌گونه‌ای که در برخی تظاهرات رنگ پرچم آمریکا به رنگ‌های سیاه و سفید در آمده بود. به گزارش واشنگتن‌پست، موزبی در کنفرانس خود با غیرقانونی خواندن دستگیری فردی گری، جوان ۲۵ ساله سیاهپوست، خطاب به مردم بالتیمور اعلام کرد: «واقعا به نگاه صلح آمیز شما نیازمندیم چرا که من به نمایندگی از این جوان خواهان اجرای عدالت هستم.» خانواده این جوان سیاهپوست هم از تصمیم دادستان «اعلام رضایت» کرده و در پیامی از تظاهرکنندگان خواستند تا این هفته اعتراض خود را به‌صورت مسالمت آمیز بیان کنند. ریچارد شیپلی، پدرخوانده فردی گری، خطاب به معترضان گفت: «جایی که عدالت نباشد صلح هم نیست. اما بیایید به خاطر رسیدن به عدالت، صلح را در آغوش گیریم.» از سوی دیگر، یکی از وکلای اتحادیه پلیس بالتیمور در واکنشی اتهام علیه پلیس را رد کرده و سخنان موزبی را «عجله فاحش برای قضاوت» نامید و افزود: «این افسران اشتباهی مرتکب نشدند.» واشنگتن‌پست به نقل از دادستان موزبی می‌نویسد: «گردن گری شکسته شده بود چون او را با کمربند محافظ نبسته بودند. در چهار توقف سختی که خودرو پلیس داشت او چند بار با سر و صورت به کف خودرو کوبیده می‌شود. در اولین توقف، فردی گری که دستبند و پابند داشت به شدت دچار ضایعه نخاعی می‌شود اما به درخواست او برای انتقال به بیمارستان اعتنایی نمی‌شود.» گفته می‌شود برای ۶ افسری که گری را دستگیر کرده بودند، حکم حبس از ۱۰ تا ۳۰ سال بریده شده است. خانم موزبی که خود دختر و نواده دو افسر پلیس است، در ماه ژانویه به‌عنوان دادستان کل این شهر برگزیده شد. او در اولین حکم خود باعث شادی در میان مردم بالتیمور شد. گفته می‌شود در اولین حکمی که از سوی او صادر شد مخالفت‌هایی را در درون برخی عناصر پلیس و وکلا علیه خود برخواهد انگیخت. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به گزارش دادستانی بالتیمور مبنی بر قتل جوان سیاهپوست گفت که عدالت را درباره فردی گری اجرا می‌کند. وی ابراز امیدواری کرد اعتراضات مردمی در سراسر آمریکا بدون توسل به خشونت‌ ادامه یابد. باراک اوباما در برابر خبرنگاران گفت که «عدالت باید حاکم شود.»

واکنش به دادستان موزبی

شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یک آینه تمام قد از افکار عمومی در یک کشور خطاب شود. در مورد پرونده فردی گری نیز شبکه‌های اجتماعی بیکار نبوده‌اند و از زمان مرگ این سیاه‌پوست در بازداشتگاه پلیس، توئیت‌ها و استاتوس‌های منتقدانه‌ای از رفتار خشونت‌بار پلیس منتشر شد. این‌بار اما داستان کمی فرق کرده و نظرات مردم آمریکا درباره پرونده فردی گری وارد فاز تازه‌ای شده است. زمانی که مریلین موزبی، علیه ۶ پلیسی که در مرگ گری مقصر شدند اعلام جرم کرد، وی تبدیل به یک ابَرقهرمان رسانه‌ای شد. به گزارش سی‌ان‌ان، موزبی هم‌اینک در شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر و فیس‌بوک تبدیل به ابَر قهرمان شده است. یکی از هشتگ‌های معروفی که در توئیتر بازدیدکننده زیاد داشته، از این قرار بوده است: «مارلین موزبی، انتقام‌گیر تازه مورد علاقه من است.» پس از ۱۹ آوریل که دادستان موزبی علیه ۶ پلیس اعلام جرم کرد، از این دست‌نوشته‌ها در شبکه‌های اجتماعی فراوان دیده می‌شود.