فاجعه انسانی در شبه‌جزیره
گروه جهان:کره‌شمالی تبدیل به یک آزمایشگاه بزرگ شده است. اما این آزمایشگاه با آزمایشگاه‌های بزرگ یک تفاوت عمده دارد. در آزمایشگاهی که رهبران کره‌شمالی تاسیس کرده‌اند، به جای استفاده از حیوانات، این انسان‌ها هستند که مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

به نوشته روزنامه یو‌اس‌ای تودی اخیرا دانشمندی کره‌ای‌تبار که توانسته از پیونگ‌یانگ فرار کند به یک روزنامه فنلاندی گفته است رهبران کره‌شمالی سلاح‌های بیولوژیک را روی انسان‌ها آزمایش می‌کنند. این دانشمند کره‌ای که ده‌ها سند را با خود قاچاق کرده، با انتشار این اسناد مدعی شده است کیم‌جونگ اون، رهبر کره‌شمالی که حرف اول و آخر را در این کشور می‌زند، این کشور را تبدیل به یک آزمایشگاه بزرگ کرده است. بنا به گفته آگاهان، این دانشمند کره‌ای که خواست نام اصلی‌اش فاش نشود و او را لی بخوانند، تمامی اسناد و مدارک را تحویل اتحادیه اروپا داده است تا صحت ادعای وی را بررسی کنند. در این میان گفته می‌شود یک گروه حقوق بشری در کره‌شمالی تاسیس شده است که اطلاعاتی از این دست را در اختیار خبرگزاری «یونهاپ» کره‌جنوبی قرار می‌دهد. روزنامه ایندیپندنت انگلیس مدعی شده است حجم این اطلاعات 15 گیگا بایت است. لی، دانشمندی 47 ساله است که به تازگی از کره‌شمالی فرار کرده است. او می‌گوید بزرگ‌ترین آزمایشگاهی که در این رابطه تاسیس شده، شهری به نام «گانگی» در نزدیکی مرز چین است. او در ماه گذشته توانست با اطلاعات ذی‌قیمتی که به دست آورده است خود را به فیلیپین برساند و از آنجا به فنلاند پرواز کند. روزنامه یو‌اس‌ای تودی می‌نویسد وی قرار است در این ماه در پارلمان اروپا حاضر شود و در مورد مشاهدات خود شهادت بدهد. خبرگزاری یونهاپ می‌نویسد: ظاهرا وی پس از اینکه در مورد نوع تحقیقات خود دچار شک و تردید می‌شود، قصد فرار از این کشور را پیدا می‌کند.


«گرگ اسکارلاتویون»، رئیس شاخه حقوق بشری کره‌شمالی در اتحادیه اروپا می‌‌گوید: «ما پیش از این هم داستان‌هایی از این دست شنیده‌ایم که دولت کره‌شمالی روی انسان‌ها آزمایش‌های بیولوژیکی انجام می‌دهد. پیش‌تر هم گفته شده بود این کشور روی زندانیان این کشور دست به آزمایش می‌زند.»


گفته می‌شود پیونگ یانگ در دهه نود سلاح‌های جنگی شیمیایی و بیولوژیکی خود را روی محکومان به مرگ و کودکان معیوب و معلول انجام می‌داده است. یکی از افسران کره‌شمالی که در سال 2014 از این کشور گریخته است،اظهارات مشابهی را به زبان رانده است. او نیز گفته بود کهنسالان و کودکان معلول فیزیکی و ذهنی نخستین هدف آزمایش‌کنندگان بوده است.


او می‌گوید: «مربیان به ما می‌گفتند که این آزمایش‌ها را دقیق نگاه کنیم و ببینیم که چگونه انسان‌ها می‌میرند.» به گفته این افسر سابق کره‌شمالی، لحظه مرگ این کودکان و بزرگسالان معیوب برای وی بسیار تاثربرانگیز و غیرانسانی بوده است. او در این‌باره ادامه می‌دهد: من با چشم خود این فجایع را به نظاره نشسته‌ام.


برخی می‌گویند با افشای اسناد دانشمند کره‌ای می‌توان امیدوار بود که سازمان ملل را به تحرک بیشتر برای جلوگیری از این فجایع تراژیک واداشت. پیش از این گفته می‌شد که سازمان ملل نمی‌تواند تنها براساس گفته‌های پناهندگان دست به اقدام پیشگیرانه یا تنبیهی بزند. اینک با افشای این اسناد ممکن است کشورهای بزرگ و سازمان ملل به‌دنبال راهکاری عملی برای جاه‌طلبی‌های کره‌شمالی باشند. کره‌شمالی همواره در مظان اتهام‌های گوناگون است. پیونگ‌یانگ نیز همواره این ادعاها را سیاسی خوانده و منکر اخبار منتشره از داخل این کشور می‌شود. کره‌شمالی بارها گفته است که این کشور اصلا سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک ندارد اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد در این کشور دست‌کم 20 ماده شیمیایی مختلف وجود دارد. به گفته شاهدانی همچون لی، این کشور این مواد را روی سلاح‌های جنگی آزمایش کرده است و می‌توان گفت کره جزو کشورهایی است که مجهز به تسلیحات شیمیایی شده است.


برخی می‌گویند تخمین دقیق سلاح‌های شیمیایی موجود در کره‌شمالی سخت است اما گفته می‌شود کره‌شمالی در دوران صلح ۴۵۰۰تن مواد شیمیایی تولید کرده است، اما برخی می‌گویند این کشور قابلیت دارد تا در زمان جنگ این رقم را به ۱۲ هزار تن برساند.