ترامپ؛ بهترین سرباز داعش
گروه جهان: دونالد ترامپ نه تنها به دغدغه اصلی جمهوری‌خواهان تبدیل شده، بلکه دموکرات‌ها نیز در مناظرات خود سعی دارند وی را هدف قرار دهند. روز شنبه به میزبانی شبکه ای‌بی‌سی، مناظره نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات بیش از هر چیز تبدیل به صحنه انتقادات تند از دونالد ترامپ، نامزد تندروی جمهوری‌‌خواهان شد.


هیلاری کلینتون در این مناظره ترامپ را «بهترین خدمتگزار داعش» خواند. هیلاری کلینتون به‌عنوان پیشتاز دموکرات‌ها، بیش از برنی سندرز و مارتین اومالی، به انتقاد از مرد هفت میلیارد دلاری آمریکا پرداخت. دو نامزد اصلی دموکرات‌ها، یعنی هیلاری کلینتون و برنی سندرز هرچند در مسائلی چون سیاست خارجی، اجازه حمل اسلحه و سیاست‌های مالی با یکدیگر اختلاف نظر جدی داشتند، اما هر دو در یک موضوع متفق‌القول بودند: انتقاد تند و تیز از دونالد ترامپ، نامزد تندروی جمهوری‌خواهان. هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق و بانوی اول پیشین آمریکا در این مناظره با اشاره به نفرت‌پراکنی ترامپ درباره ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا در شبکه‌های ویدئویی منسوب به گروه «داعش» در اینترنت، ترامپ را «بهترین خدمتگزار» این گروه تروریستی دانست. دونالد ترامپ، میلیاردر آمریکایی از آغاز اعلام نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری، سخنان تندی علیه مهاجران مکزیکی، زنان و مسلمانان بیان کرده است. وی خواستار ممنوعیت سفر مسلمانان حتی به‌عنوان توریست به آمریکا شده است. مناظره تلویزیونی اومالی، کلینتون و سندرز در شهر منچستر در ایالت نیوهمپشایر برگزار شد؛ ایالتی که اوایل ماه فوریه آینده (کمتر از دوماه بعد) شاهد دومین پیش‌انتخابات میان حزبی خواهد بود.


پیش از مناظره، سایت «realclearpolitics.com»، نتایج یک نظرسنجی در سراسر آمریکا را منتشر کرد که بر اساس آن هیلاری کلینتون با ۵۶ درصد آرا از رقیبش برنی سندرز که تنها ۳۰ درصد آرا را کسب کرده، جلوتر بود. با توجه به حمله تروریستی به یک جشن کریسمس در آسایشگاه معلولان ذهنی در سن‌برناردینوی کالیفرنیا که دوم دسامبر روی داد، بخش اول مناظره ۳ نامزد حزب دموکرات به‌طور کامل به موضوع مبارزه با تروریسم و گروه موسوم به داعش در عراق و سوریه اختصاص داشت. هیلاری کلینتون در این مناظره تصریح کرد که سخنان ترامپ می‌تواند این تصور را بین مسلمانان تقویت کند که یک «برخورد تمدن‌ها» در جریان است. او ترامپ را به «فرقه‌گرایی» و نیز «خود مهم پنداری» متهم کرد. کلینتون و سندرز هرچه در مخالفت با ترامپ هم‌عقیده بودند، در موضوعاتی مثل جنگ سوریه و حضور نیروهای آمریکایی در عراق اختلاف نظر داشتند. از جمله سندرز با پیشنهاد ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه که از سوی کلینتون مطرح شده، مخالفت کرد. سندرز همچنین کلینتون را به دلیل حمایتش از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۲ سرزنش کرد. کلینتون در مقابل اطمینان داد که از ورود نیروهای زمینی آمریکا به سوریه یا عراق حمایت نخواهد کرد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۸ نوامبر سال ۲۰۱۶ برگزار می‌شود. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها تاکنون هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه دو نامزد برتر این انتخابات هستند.


اقدامات سخت‌تر علیه داعش

هیلاری کلینتون در روز مناظره جمله‌ای داشته است که با واکنش جمهوری‌خواهان به‌ویژه جب بوش مواجه شده است. هیلاری کلینتون که از طرفداران اقدامات سخت‌تر علیه داعش است، گفته که «ما در حال حاضر جایی هستیم که لازم است باشیم، ما راهبرد و تعهدی داریم که باید به شکار داعش برویم.» این گفته دقایقی پس از مناظره واکنش جمهوری‌خواهان را به دنبال داشت و جب بوش در توییتی نوشت: نه خانم هیلاری کلینتون، در جنگ با داعش، ما در جایی که لازم است، نیستیم. او در این توییت توپ را به زمین هیلاری کلینتون می‌اندازد و می‌گوید مشکلات از زمانی آغاز شد که هیلاری کلینتون برای سرنگونی معمر قذافی اجازه حملات هوایی را علیه وی صادر کرد و حالا لیبی تبدیل به آشیانه داعش شده است. بسیاری از جمهوری‌خواهان بر این نکته تاکید دارند و آن را به‌عنوان یک «شاه‌کلید انتقادی» علیه سیاست‌های خارجی هیلاری کلینتون می‌بینند. با وجود این در مناظره روز شنبه هیلاری کلینتون تاکید کرد که سیاست اصلی وی در برخورد با داعش ایجاد منطقه پرواز ممنوع است. طرحی که اوباما هرگز حاضر به پذیرش آن نشد و بر این باور بوده و هست که ایجاد منطقه پرواز ممنوع مسوولیت بیشتری را در سوریه به آمریکا تحمیل می‌‌کند.


راهبرد هیلاری و راهبرد آنها

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: با بررسی مناظرات جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، دیده شده است که جمهوری‌خواهان سوای دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون را هم از نظر دور نداشته‌اند. این راهبرد در روز شنبه برای دموکرات‌ها هم صادق بود. هیلاری کلینتون سوای مناظره با برنی سندرز، از جمهوری‌خواهان به‌ویژه دونالد ترامپ غفلت نکرد. او حتی در این مناظره ترامپ را تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا توصیف کرد و گفت او امنیت آمریکا را به خطر خواهد انداخت. کلینتون در این مناظره انتخابات سال آینده میلادی آمریکا را انتخاب بین دو راهبرد دانست. راهبرد خودش که رویکردی شفاف در مورد امنیت ملی آمریکا دارد و رویکرد بی‌پروای جمهوری‌خواهان که امنیت ملی آمریکا را به مخاطره خواهد انداخت. او در این مناظره با هدف قرار دادن جمهوری‌خواهان گفت: «من از سخنانی که جمهوری‌خواهان، به‌ویژه دونالد ترامپ دارند، نگرانم. آنها به مسلمانان آمریکا و اساسا مسلمانان دنیا این پیغام را می‌فرستند که ما به دنبال برخورد تمدن‌ها هستیم.» در شرایطی که هیلاری کلینتون از سوی مارتین اومالی و برنی سندرز، دو نامزد دیگر دموکرات‌ها مورد حمله قرار می‌گرفت، اما او سعی داشت نشان دهد که حضور خود را به‌عنوان یک دموکرات در انتخابات سال آینده قطعی کرده و رقیب اصلی او جمهوری‌خواهان هستند. برخی کارشناسان می‌گویند: او حالا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده، زیرا در آیووا هم توانسته خود را در نظرسنجی‌ها بالا بکشد. در آخرین نظرسنجی صورت گرفته در ایالت آیووا، هیلاری کلینتون با ۵۳ درصد نسبت به رای ۳۷ درصدی برنی سندرز، درصدر نظرسنجی‌های دموکرات‌ها قرار گرفت.


انتقاد از «باز دموکرات‌ها»

بسیاری، هیلاری کلینتون را در سیاست خارجی پرخاشجو می‌دانند و او را «باز دموکرات‌ها» می‌خوانند. در مناظره روز شنبه این موضوع به کرات از سوی برنی سندرز مورد تاکید قرار گرفت و وی از سیاست‌های هیلاری کلینتون انتقاد کرد. برنی سندرز در مورد موضوع جنگ در سوریه می‌گوید: تفاوت‌های من و خانم هیلاری کلینتون بسیار عمیق است. ما در مورد جنگ در عراق هم اختلاف‌نظر داشتیم. کلینتون همچون یک باز درخصوص سیاست‌های خارجی عمل می‌کند. هیلاری کلینتون در سیاست خارجی بسیار علاقه‌مند به تغییر رژیم است و دارای روحیه تهاجمی است و هرگز نمی‌داند تبعات بعدی اتخاذ چنین سیاست‌هایی چه خواهد بود. برنی سندرز اعتقاد دارد ناامنی امروز دنیا نتیجه حمله آمریکا به عراق بوده است. برای این حمله، هیلاری کلینتون به‌عنوان یک سناتور به جورج بوشِ پسر چراغ سبز نشان داده بود. البته هیلاری کلینتون می‌گوید زمانی که برنی سندرز به‌عنوان سناتور ورمونت انتخاب شد، با حمله به معمر قذافی موافق بوده است. اما سندرز این حمله را منوط به اجازه شورای امنیت کرده بود. با این حال مارتین اومالی و برنی سندرز بر سر سوریه و اسد با هیلاری کلینتون به شدت اختلاف داشتند. هر چند که این دو مانند هیلاری کلینتون به جنگ با داعش نظر مثبت داشتند اما در یک اختلاف نظر اساسی با هیلاری کلینتون، به برکناری اسد اشاره‌ای نکردند. برنی سندرز می‌گوید: «کسی که به آمریکا حمله می‌کند، اسد نیست.» مارتین اومالی نیز گفت: «ما نباید کسی باشیم که به اسد بگوییم از قدرت کنار برود.» او همچنین گفت: «آمریکا نباید دوره بیفتد تا در دنیا هیولاها را شکار کند، ما در دنیا نقش دیگری داریم.» این در حالی است که هیلاری کلینتون اسد را مانع صلح در سوریه دانست و در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: «دوستان من ساده‌ هستند و نمی‌دانند اسد مانع صلح در سوریه است.» او افزود، اگر رئیس‌جمهور آمریکا شود، حتما سوری‌های موسوم به میانه‌رو را مسلح خواهد کرد. مناظره روز شنبه به رقابت بین برنی سندرز و هیلاری کلینتون تبدیل شده بود و مارتین اومالی نتوانست در این مناظره قدرتمند ظاهر شود.