گروه جهان: دانشگاهی در شمال غرب پاکستان از سوی شبه‌نظامیان مسلح مورد حمله قرار گرفت. گفته می‌شود دست‌کم ۲۰ نفر کشته و تعدادی دانشجو و یک استاد هم زخمی شدند. به گزارش الجزیره، این حمله دیروز (چهارشنبه) ۳۰/ ۹‌صبح به وقت پاکستان در دانشگاه «باچا خان» در «چارسده» اتفاق افتاد که ۱۴۰ کیلومتر از اسلام آباد فاصله دارد. «شوکت یوسف زای»، وزیر بهداشت و اطلاع‌رسانی استانی، اعلام کرد که ۵۰ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. برخی منابع محلی به الجزیره گفتند که با ورود نیروهای نظامی و به کنترل در آوردن منطقه احتمال افزایش تلفات وجود دارد. پلیس مرگ ۶ مرد مسلح را تایید کرده است. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که «تحریک طالبان پاکستان» مسوولیت این حمله را پذیرفته است. الجزیره می‌نویسد تک تیراندازان ۲ تروریست دیگر را از بالای یک بام هدف قرار دادند.

دانشگاه مذکور ۳ هزار دانشجو دارد و میزبان ۶۰۰ میهمانی بود که به مناسبت برگزاری سالگرد فعال پشتون «عبدالغفار باچا خان» برای مراسم شعرخوانی گرد آمده بودند. «شاه فرمان»، وزیر استانیِ مهندسی سلامت عمومی، اعلام کرد:«حدود ۲۰۰ دانشجو از سالن امتحانات دانشگاه به سلامت تخلیه شدند». الجزیره نوشت عملیات اولیه نیروهای امنیتی با دود سنگین لحظاتی به تعویق افتاد. این گزارش می‌افزاید: «به گفته منابع پلیس، سه نفر از عاملان این حمله وارد دانشگاه شدند و لحظاتی بعد صدای انفجار و گلوله شنیده شد». واحدهای نخبه پلیس و ارتش وارد میدان شدند و عملیات خود را آغاز کردند. یک هلیکوپتر هم عملیات امداد را انجام می‌داد. «بلال فاضل»، سخنگوی نیروهای امدادی، به سی.ان.ان می‌گوید دود و دیدن اندک تلاش‌های پلیس و نیروهای ارتش برای کنترل وضعیت را مدتی با تعویق مواجه کرد. ژنرال «عاصم سلیم بجوا»، سخنگوی ارتش، در توییتر دیروز صبح خود اعلام کرد که ۴ فرد مسلح کشته شدند اما اندکی بعد اعلام کرد که نیروهای امنیتی تمام ساختمان و بام‌ها را در کنترل داشته، درگیری متوقف شده و نیروها در حال پاکسازی بلوک به بلوک این دانشگاه هستند. سی.ان.ان می‌نویسد استاد شیمی وقتی به دانشجویان می‌گفت داخل بمانید و بیرون نروید از سوی افراد مسلح هدف قرار گرفت. این گزارش می‌افزاید هیچ‌یک از ۳ هزار دانشجو و ۶۰۰ میهمان آسیب ندیدند.

نام دانشگاه باچاخان از نام فعال استقلال طلب و صلح طلب «باچا خان» گرفته شده که در دهه ۲۰ متولد و در سال ۱۹۸۸ درگذشت. این دانشگاه در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد. این دانشگاه، نزدیک مرز افغانستان، کمتر از ۴۰ کیلومتر از مدرسه عمومی ارتش در پیشاور واقع شده است. دیروز بیست و هشتمین سالگرد مرگ باچاخان بود. طی روزهای گذشته شاهد افزایش نظامی‌گری در منطقه بودیم. جدیدترین حمله در ایست بازرسی منطقه خیبر در غرب پیشاور بود که هم‌مرز با افغانستان است که طی آن ۱۰ نفر کشته و ۳۶ نفر دیگر زخمی شدند. پیشاور و منطقه پیرامونی‌اش به پایگاهی برای حملات متعدد تروریستی تبدیل شده است. در دسامبر ۲۰۱۴، هفت مرد مسلح از طالبان پاکستان ۱۴۵ نفر را در حمله به مدرسه‌ای نظامی کشتند که بیشتر آنها کودک بودند. این حمله که «مرگبارترین حمله در تاریخ پاکستان» لقب گرفت موجب سرکوب گسترده شبه نظامیان و میلیشیاهای نظامی در استان «خیبر پختونوا» شد. اهمیت این حمله چنان بود که ویکی پدیا هم در گزارشی در این باره می‌نویسد: «در صبح روز ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ (۲۵ آذر ۱۳۹۳) پنج مهاجم طالبان درحالی‌که یونیفرم ارتش پاکستان بر تن داشتند، وارد ساختمان یک مدرسه (وابسته به ارتش) در شهر پیشاور شدند و ۱۴۹ تن از جمله ۱۳۳ دانش‌آموز را کشتند و ۱۲۲ تن دیگر را زخمی کردند. اغلب دانش‌آموزان این مدرسه فرزندان نظامیان ارتش بودند. طالبان هدف از این حمله را انتقام‌گیری از خانواده نظامیان ارتش عنوان کرد. نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان این حمله را مرگبارترین حمله تروریستی تاریخ کشورش اعلام کرد.»


تحریک طالبان پاکستان کیست؟

جنبش طالبان پاکستان (TTP) که به زبان اردو «تحریک طالبان پاکستان» نامیده می‌شود یک سازمان فراگیر از گروه‌های شبه‌نظامی اسلامگرا است که در شمال‌غربی پاکستان، در مناطق قبیله‌ای فدرال در طول مرز افغانستان - پاکستان مستقر هستند. بیشتر گروه‌های طالبان پاکستان با TTP یکی شده‌اند. در دسامبر 2007 حدود 13 گروه به رهبری بیت الله محسود با یکدیگر متحد شده و تحریک طالبان پاکستان را راه‌اندازی کردند. در میان اهداف این گروه مقاومت در برابر دولت پاکستان، اجرای تفسیر خودشان از شریعت و مقاومت در برابر نیروهای ناتو در افغانستان وجود دارد. این گروه به‌طور مستقیم ارتباطی با طالبان افغانستان به رهبری اختر منصور ندارد چرا که هر دو گروه به لحاظ پیشینه، اهداف استراتژیک و منافع با یکدیگر کاملا متفاوت هستند هرچند هر دو گروه پشتون هستند. در سال 2013 مولانا فضل‌الله رهبر تحریک طالبان شد اما در سال بعد «تحریک» به 4 گروه دیگر تقسیم شد.

در ۷ خرداد ۱۳۹۳ (۲۸ مه ۲۰۱۴)، اعظم طارق، از فرماندهان یکی از جناح‌های اصلی طالبان پاکستان، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شعبه طالبان در منطقه وزیرستان جنوبی پاکستان در پی اختلاف نظر با رهبری طالبان (مولانا فضل‌الله) از این گروه منشعب شده است. اعظم طارق درمورد دلیل تصمیم به انشعاب از طالبان گفت که «عناصر جنایتکار» در تشکیلات فرماندهی طالبان نفوذ کرده‌اند و در اقداماتی مانند باجگیری، آدم‌ربایی به‌منظور اخاذی و جنایات دیگر دست داشته‌اند. رهبری طالبان همچنین متهم شد که غیرنظامیان را هدف حمله قرار می‌دهد. اعظم طارق این «عناصر» را متهم کرد که در خدمت «سازمان‌های جاسوسی خارجی» هستند. اکنون خبرهایی از تمایل «تحریک» با داعش مطرح شده است. با پا گرفتن خلافت خودخوانده در افغانستان و آغاز ستیز این گروه با طالبان، گفته شد که «تحریک» در صدد پیوند دادن طالبان افغانستان با داعش بود. اخباری از این دست نشان می‌دهد که «تحریک» به داعش بی میل نیست و بعید نیست در آینده خبر از ائتلاف تحریک با داعش یا پیوستن به خلافت خودخوانده مطرح شود. در این صورت، پای داعش از افغانستان به پاکستان هم می‌رسد. نیویورک تایمز می‌نویسد: داعش شاید با زیرشاخه‌های خود ارتباط مستقیمی نداشته باشد اما مایل است اقدامات گروه‌های جهادی را به نام خود ثبت کند تا به این واسطه هم بزرگی خود را به رخ بکشد و هم بتواند اقدام به جذب نیرو کند.