به گزارش تسنیم و به نقل از نیویورک‌تایمز، همزمان با شتاب کره شمالی در ساخت سلاح‌هایی که می‌توانند شهرهای آمریکا را تهدید کنند، همسایگان این کشور نیز به فکر بررسی مسئله دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای افتاده‌اند.

پیشرفت سریع قابلیت‌های (هسته‌ای) کره شمالی نه تنها منجر به بررسی دوباره محاسبات نظامی در سرتاسر منطقه شرق آسیا شده است بلکه موجب شک و تردید درباره توان ایالات متحده برای کنترل این «جن اتمی» شده است.

در همین راستا، برای اولین مرتبه طی سال‌های اخیر، در کره جنوبی و ژاپن مباحثات روزانه‌ و گاهی عمومی درباره (دستیابی) به گزینه هسته‌ای مطرح می‌شود، مسئله‌ای که ناشی از نگرانی این دو کشور از تردید آمریکا برای دفاع از این کشورها در مقابل کره شمالی است.

در کره جنوبی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ۶۰ درصد جمعیت این کشور موافق برخوردای از سلاح‌های هسته‌ای است و ۷۰ درصدشان خواهان این هستند که ایالات متحده سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را بار دیگر به منظور استفاده در عرصه نبرد آماده کند، موردی که حدود ۲۵ سال پیش از فهرست گزینه‌های آمریکا کنار گذاشته شد.

در ژاپن هرچند حمایت عمومی از تسلیحات هسته‌ای اندک است، اما بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که اگر کره شمالی و کره جنوبی هر دو مجهز به زرادخانه هسته‌ای شوند، مسئله می‌تواند به سرعت تغییر کند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن از هواداران تقویت توان نظامی در برابر تهدید کره شمالی است؛ ژاپن نیز ذخیره مواد هسته‌ای قابل توجهی دارد که می‌تواند برای ساخت ۶ هزار سلاح هسته‌ای به کار آید. وی یکشنبه گذشته بود که توانست همراه با حزبش پیروز مطلق انتخابات پارلمانی این کشور شود و امیدها را برای تغییر قانون اساسی مسالمت‌آمیز ژاپن زنده کرد.

این محاسبات بی‌رحمانه برای پاسخ به کره شمالی در منطقه‌ای رخ می‌دهد که کشورهای متعددی مواد، فناوری، تخصص و پول لازم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای را دارند.

 

فراتر از کره جنوبی و ژاپن، در استرالیا، میانمار، تایوان و ویتنام نیز مباحثاتی بر سر اینکه اگر دیگر کشورها مسلح به سلاح هسته‌ای شوند، غیرهسته‌ای باقی‌مانده معنا دارد یا خیر در گرفته است؛ مسئله‌ای که موجب گسترش هراس از این موضوع شده است که اقدامات کره شمالی ممکن است منجر به یک سلسله واکنش هایی شوند که هر کشور پس از دیگری احساس تهدید کند و به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای برود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.