به گزارش ایرنا، جک استراو که در نشست با موضوع &#۳۹;نقش ایران در منطقه و امنیت جهانی&#۳۹; در اندیشکده &#۳۹;روسی&#۳۹; لندن سخنرانی می‌کرد، افزود: پس از حمله ۱۱ سپتامبر در نیویوریک دولت وقت بغداد در حمایت ازاقدام تروریست‌ها علیه شیطان بزرگ مراسم جشن و پای‌کوبی به راه انداخت اما در آن‌سوی مرزها، مردم ایران به توصیه محمد خاتمی رئیس‌جمهوری وقت این کشور، مراسم یادبود برای قربانیان این حادثه برگزار کردند. محمد خاتمی سپس اعلام کرد که ایران آماده همکاری با غرب برای شکست تروریسم را دارد و بر همین اساس، ائتلاف غرب قادر بود تا با کمک تهران هیولای طالبان را در افغانستان شکست دهد.

وی افزود: اما در سال ۲۰۰۲ جورج بوش رئیس‌جمهوری وقت آمریکا ایران را محور شرارت خواند؛ هرچند بعداً دیوید فرام نویسنده متن سخنرانی جورج بوش طی یادداشتی به کاندولیزا رایس (وزیر خارجه پیشین آمریکا) توضیحاتی را درباره این متن ارائه داد اما هیچ‌کس مسئولیت اضافه شدن نام ایران را بر عهده نگرفت. 

استراو گفت: به نظر من زمانی که رهبران سیاسی اظهاراتی را بیان می‌کنند بایستی مسئولیت تک‌تک واژه‌ها و کلمات خود را بر عهده بگیرند. 

وی اظهارات بوش علیه ایران را فاجعه بار توصیف کرد و گفت این ادبیات تلاش‌های ایران را برای گسترش روابط با غرب به شدت تحت الشعاع قرار داد. 

این سیاستمدار کهنه کار انگلیسی ادامه داد: در سال ۲۰۰۵ پس از مذاکرات سنگینی که با ایران در رابطه با مناقشه هسته‌ای داشتیم زمینه توافق فراهم‌شده بود. اما اشتباه کردیم و از ایران خواستیم که تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را که داوطلبانه و برای اعتمادسازی صورت داده بود به‌عنوان یکی از محورهای توافق گنجانده شود. در همین حال ایالات‌متحده نیز که بایستی تحریم‌هایش را علیه ایران لغو می‌کرد مخالفت کرد و سد راه توافق با ایران شد، بدین ترتیب مذاکرات متوقف شد. 

وزیر خارجه انگلیس در ادامه اظهاراتش به توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد و آن را یکی از جامع‌ترین توافق‌های ممکن برشمرد و گفت: یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون چندین بار اذعان داشته که ایران تحت شدیدترین تدابیر نظارتی و راستی آزمایی این سازمان قرار دارد. در حال حاضر ۴۰۰ تن از کارکنان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران به سر می‌برند؛ از زمانی که برجام اجرایی شده بالغ‌بر ۴۰۲ پایگاه اتمی ایران بازدید شده که از این میزان ۲۵ بار به‌ صورت سرزده بوده است. ایران تاکنون ۱۰ تن از اورانیوم غنی‌سازی شده‌اش را خارج کرده، هسته مرکزی راکتور آب‌سنگین اراک را از دور خارج و تعداد سانتریفیوژهایش را به میزان زیادی کاهش داده است. 

وی گفت: برجام به طور کامل از سوی ایران اجرا می‌شود و هیچ مدرک وجود ندارد که ثابت کند که ایران از متن و یا روح برجام خارج‌شده است. این در حالی است که هرچند غرب به لحاظ فنی برجام را اجرا کرده، اما موظف است تا مراودات مالی و بانکی با ایران را تسهیل کند، لیکن به دلیل تحریم‌های آمریکا این امر دشوار شده است. 

استراو اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال صندوق ضمانت صادرات انگلیس برای تجارت شرکت‌های انگلیسی با ایران ۵۰۰ میلیون پوند اعتبار اختصاص داده و این در حالی است که این اعتبار تاکنون مورداستفاده قرار نگرفته و آن‌هایی که می‌خواهند با ایران تجارت کنند قادر به استفاده از تسهیلات بانکی نیستند .

وی تصریح کرد که انگلیس و کشورهای اروپایی بایستی گام‌های لازم را برای اطمینان بخشی به بانک‌های خود برای تعامل با ایران بردارند.

وزیر خارجه انگلیس در همین حال اتهامات دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران و عدم پایبندی این کشور به برجام را به شدت موردانتقاد قرارداد و به دلواپسان توافق هسته‌ای توصیه کرد: بایستی با تمام قوا از این توافق حمایت کنیم و اجازه ندهیم که اجرای برجام با مانع مواجه شود.

استراو بیان داشت: ترامپ همواره بر مسند قدرت نخواهد بود اما رابطه ایران و غرب ماندگار است. اکنون دولت‌های متعهد به برجام بایستی این توافق را اجرا کنند و در برابر چالش‌هایی که از آن‌سوی اقیانوس سرچشمه می‌گیرد، کمر خم نکنند.

مایکل اکسورثی، استاد دانشگاه اگزتر و رئیس پیشین میز ایران وزارت خارجه انگلیس نیز طی اظهاراتی در این نشست بیان داشت که مناقشه توافق هسته‌ای ناشی از سیاست‌های مسموم و داخلی ایالات‌متحده آمریکاست.

وی گفت: به نظر من ایران یک قدرت دفاعی و حافظ شرایط موجود در منطقه است که می‌خواهد منافع خود و انقلاب اسلامی اش را حفظ کند. این کشور تلاش می‌کند تا ثبات را در منطقه هرکجا که ممکن باشد برقرار کند و در این رابطه کارنامه ایران در عراق، سوریه و افغانستان گواه بر همین امر است. 

این استاد دانشگاه بیان داشت: سیاست ایران در قبال اسرائیل، آزمایش موشکی و زندانی کردن اتباع دو تابعیتی به نظر بیش ‌از اندازه مبالغه شده است. ایران به دنبال تسلط و گسترش قلمرو حکومتش بر منطقه خاورمیانه نیست، چون بیشتر از آنچه به دست آورد از دست خواهد داد و چنین اقداماتی موجب بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد. 

وی بابیان اینکه «ایران بایستی به‌عنوان شریک غرب در حل مسائل منطقه‌ای موردتوجه قرار گیرد» تصریح کرد که لندن بایستی از طرفداری ریاض دست بردارد و رویکرد متوازن‌تری را در قبال خاورمیانه اتخاذ کند. 

در این نشست همچنین سید جلال فیروزآبادی، غلامعلی چگنی زاده از دانشگاه علامه طباطبایی و کیهان برزگر استاد دانشگاه آزاد اسلامی نیز سخنانی را در رابطه با توافق هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای ایران بیان کنند.

سید جلال فیروزآبادی استاد روابط بین‌الملل و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی سیاست خارجی ایران را دارای چهار شاخصه &#۳۹;اسلامی، انقلابی، هویت ایرانی و استراتژی تنها بودن در منطقه&#۳۹; توصیف کرد و به تشریح آن پرداخت.

وی اظهار داشت که علاوه بر شاخصه‌های یادشده، هر دولتی که در ایران روی کار می‌آید دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که در این رابطه شاخصه‌هایی همچون «عمل‌گرایی، تعامل سازنده و مؤثر با جهان، تنش‌زدایی، عادی‌سازی روابط با سایر کشورها و اعتمادسازی در فضای تجاری» ویژگی‌های سیاست خارجی دولت روحانی به شمار می رود. 

فیروزآبادی توافق هسته‌ای را یکی از مهم‌ترین محورهای سیاست خارجی ایران برشمرد و اظهار داشت که این توافق صرفاً بر پایه حل مناقشه هسته‌ای و نه حل اختلافات ایران و غرب شکل‌گرفته است. وی اظهار داشت مادامی‌که ایران قادر باشد از مزایای برجام استفاده کند به آن متعهد خواهد بود و افزود: سایر طرف‌های برجام نیز بایستی تلاش کنند تا این معاهده بین‌المللی و چندجانبه را حفظ کنند. چراکه برجام می‌تواند زمینه‌ساز ثبات و امنیت در خاورمیانه باشد.

کیهان برزگر استاد روابط بین‌الملل واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد نیز در همین نشست، مزیت برجام برای ایران را فرای منافع اقتصادی برشمرد و گفت: ایران به دلیل عدم تائید پایبندی به برجام از سوی ترامپ از برجام خارج نخواهد شد چراکه ایران خواستار بهره‌برداری استراتژیک از برجام است. 

وی رأی مردم ایران به انتخاب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را رأی به توافق هسته‌ای و گفتمان اعتدال در کشور توصیف کرد و گفت که مردم ایران خواهان گسترش تعامل سازنده با جهان هستند.

برزگر با اشاره به مواضع خصمانه واشنگتن علیه ایران گفت که برخلاف تصور ایالات‌متحده، ایران خواستار گسترش تسلط در خاورمیانه نیست. بلکه تهدیدهای منطقه‌ای به محاسبات استراتژیک ایران افزوده ‌شده و آمریکا نمی خواهد این مساله را درک ‌کند.

وی در پایان تصریح کرد که برجام، سیاست خارجی ایران را تغییر داده و اکنون ایران امنیت خود را به حفظ امنیت جهان گره‌زده است.

غلامعلی چگنی زاده استاد دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست، نقش ایران در منطقه را مورد توجه قرار داد و گفت: ایران کشوری عادی است که مستحق تعاملی عادی از سوی جامعه جهانی است. 

وی در تائید اظهارات سایر سخنرانان، سیاست خارجی ایران را متأثر از تحولات منطقه‌ای توصیف کرد و گفت: ایران در سوریه تلاش می‌کند تا از شدت درگیری‌ها کم کند و در عراق از روند سیاسی جاری در این کشور حمایت به عمل می‌آورد.

این استاد دانشگاه از کشورهای غربی دعوت کرد تا به‌جای جبهه‌گیری علیه سیاست‌های خارجی ایران که تاکنون به ثبات و ایجاد امنیت در منطقه کمک کرده به همراهی با کشورمان اهتمام ورزند.

در همین حال &#۳۹;الن اسمارت&#۳۹; مدیر بخش ایران شورای فرهنگی بریتانیا (British Council) و از برگزارکنندگان اصلی این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مفتخریم که میزبان اساتید دانشگاهی ایران در انگلیس هستیم. این مهم است که مخاطبان در انگلیس قادر باشند با همتایان ایرانی‌شان تعاملی سازنده داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.