به گزارش ایسنا، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در گفت‌وگویی با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در حاشیه کنفرانس جوانان و جهان در شهر شرم الشیخ با تاکید بر پایبندی‌اش به روابط استراتژیک با عربستان این عبارت را تکرار کرد که "ما همیشه با هم هستیم".

سیسی درباره استعفای سعد حریری از سمت نخست وزیری لبنان در ریاض گفت: برقراری توازن برای حفظ ثبات لبنان ضروری است.

وی در ادامه از لبنانی‌ها خواست به دور از هرگونه دخالت خارجی به این مساله بپردازند.

رئیس‌جمهور مصر در ادامه ابراز امیدواری کرد که آشتی فلسطین تاثیر مثبتی بر روند صلح داشته باشد.

او با اشاره به فشارهایی که در سال ۲۰۱۱ به روابط مصر و آمریکا وارد شده، تاکید کرد: آمریکا توانایی بیشتری در پیشبرد روند صلح دارد و انتظار می‌رود که روابط مصر و آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به شکل سابقش بازگشته و بهتر شود.

سیسی درباره اهداف برگزاری کنفرانس جوانان جهان گفت: آینده یعنی همین جوانان. ما به دنبال گفت‌وگو با آنها و اطلاع یافتن از نظرات افکار و نگرانی‌های آنها هستیم. به نظر من عدم ارتباط با جوانان یکی از مهمترین دلایل انقلاب‌هایی است که در مصر، سوریه و لیبی رخ دادند.

وی تاکید کرد: ارتباط با جوانان برای مشارکت آنها در توسعه کشور و دور نگه داشتن آنها از افراط گرایی لازم است، مصر کشوری جوان است و ۶۵ درصد جمعیت آن را جوانان زیر ۴۰ سال تشکیل می‌دهند.

رئیس‌جمهور مصر در ادامه گفت: گروه‌هایی که مصر را هدف قرار می‌دهند، کل منطقه را نیز هدف گرفته‌اند. اینها یا گروه‌های خرابکاری هستند که گروهک‌های افراطی آنها را تشکیل می‌دهند و یا کشورهایی در منطقه هستند که به دنبال برهم زدن ثبات مصر و تغییر توازن در این کشور هستند. اراده قطعی ما مقابله با این تلاش‌ها و اقدامات است. ما کشورهای عربی باید در دفاع از امنیت ملی و ثبات خود در برابر تلاش‌ها برای تقسیم کشور و ایجاد آشوب در آن با یکدیگر همبستگی داشته باشیم. اطمینان دارم که ما با کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس می‌توانیم با این خطرات مقابله کنیم.

سیسی در ادامه بار دیگر قطر را به حمایت از تروریسم با پول و سلاح و رسانه متهم کرد و گفت: موضعگیری ما در این زمینه مشخص و روشن است.  ما خواستار توقف حمایت‌ها از تروریسم و دخالت در امور سایر کشورها و رعایت اصل حاکمیت ملی هستیم و توپ در زمین قطر است،‌ ما از میانجی‌گری‌های کویت تقدیر می‌کنیم اما در نهایت مساله به واکنش قطر برمی‌گردد. ما نمی‌خواهیم سیاست‌های خود را به دیگران دیکته کرده و در امورشان دخالت کنیم به همین دلیل انتظار داریم آنها هم رفتار مشابهی داشته باشند. ما به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستیم و سیاست‌های دوگانه باید متوقف شوند.

سیسی درباره روابط قاهره با آنکارا نیز گفت: ما در روابط خارجی‌مان هرگز دعوت به تحریک و تنش نکرده‌ایم بلکه سیاست‌ ما بر ایجاد پل‌های همکاری براساس اصول شناخته شده بین‌المللی استوار است. مصر کشوری کوچک نیست که دیگران سرنوشتش را تعیین کنند. ما در امور سایر کشورها دخالت نمی‌کنیم و انتظار داریم دیگران نیز روابط عادی با ما داشته باشند.

وی درباره روند مقابله با حملات به مراکز امنیتی و پلیس در شبه جزیره سینا نیز گفت: نیروهای مسلح ما به این حملات پاسخ می‌دهند و این حملات تنها در مساحتی کمتر از دو درصد این شبه جزیره ادامه دارد. تنها مساله‌ای که نیروهای ما باید به آن توجه کنند حفاظت از جان غیرنظامیان در این عملیات‌هاست، این امر گاهی روند عملیات را کند می‌سازد، نیروهای ما باید آنها را از تروریسم نجات دهند، تاکید می‌کنم تروریسم نتوانسته اراده دولت مصر را در طرح‌های توسعه‌ای، اقتصادی و معیشتی مختل سازد.

رئیس‌جمهور مصر در ادامه این مصاحبه درباره روابط فعلی قاهره – ریاض گفت: روابط ما با ریاض روابطی عمیق و استراتژیک بوده و در راستای منافع دو کشور و امنیت ملی کشورهای عربی است این درمورد روابط ما با امارات نیز صدق می‌کند.

وی در ادامه با حمایت از تلاش‌ها و اقدامات مشترک این سه کشور در قالب ائتلاف عربی و خرد مسؤولان عربستانی در مدیریت امور گفت: ما همیشه با عربستان می‌مانیم. این مساله کاملا روشن است، ثبات عربستان ثبات مصر است و این مطلب درخصوص امارات، بحرین و کویت نیز صدق می‌کند.

سیسی درباره تحولات اخیر عربستان ضمن تقدیر از اقدامات بزرگی که اکنون آغاز شده و تاثیرات مثبت آن در داخل و خارج این کشور آنها را اقداماتی مطالعه شده و شجاعانه توصیف کرد.

وی اقدامات عربستان در راستای مبارزه با فساد را ستایش کرده و گفت:‌رهبری عربستان با درایت عمل می‌کند. وی این گام‌های اصلاحاتی را بزرگ خواند.

وی مدعی شد، سیاست عربستان مبتنی بر میانه روی و برخورد همه جانبه با افراط گرایی و عوامل آن است.

سیسی افزود: برادران‌ ما در عربستان، امارات و بحرین همگی از دخالت‌ها و سیاست‌های برهم زننده امنیت و ثبات رنج می‌برند و اهمیت تقویت امنیت ملی در کشورهای عربی را درک می‌کنند.

سیسی درباره بحران سوریه نیز تاکید کرد: موضعگیری ما درباره سوریه و دیگر بحران‌ها مطابق با اصول سیاسی خارجه‌اش است، ما از دولت ملی و تمامیت ارضی حمایت کرده و مخالف تمامی تلاش‌ها برای تقسیم نژادی و مذهبی هستیم. ما مخالف شبه‌نظامیان طایفه‌ای هستیم که تنها باعث جنگ‌هایی بی‌پایان می‌شوند. ما می‌خواهیم هر کشوری به دور از هر گونه کنترل خارجی و یا قیومیتی صاحب اختیار و تصمیم گیرنده امور خود باشد، ما به قوانین بین‌المللی، حاکمیت کشورها و مرزهای بین‌المللی کشورها احترام می‌گذاریم و این در مورد سوریه و دیگر کشورها نیز صدق می‌کند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که منطقه دیگر شاهد آغاز تنش و درگیری جدیدی نباشد.

سیسی افزود: تجربه ثابت کرده که جنگ‌ها مشکلی را حل نمی‌کنند و خطرناک‌تر از آنها نتایج آنهاست، درگیری‌ها در سوریه دیگر کافی است راه حل در پایان یافتن درگیری‌ها از راه گفت‌وگو و براساس راه‌هایی مسالمت آمیز برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی است.

رئیس‌جمهور مصر در ادامه با حمایت از تلاش‌های فرستادگان سازمان ملل به لیبی از جمله غسان سلامه گفت: از ارتش ملی و نه شبه‌نظامیان حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره راه خروج از شرایط فعلی یمن اصل گفت‌وگو و پایبندی ارتش ملی این کشور به توافق داخلی و توافق‌های بین‌المللی را ضروری دانست و گفت: کشورها باید به حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از جنگ بپردازند نه اینکه از این کشور در راستای برهم زدن امنیت سایر کشورها استفاده کنند.

سیسی درباره تحولات اخیر بغداد و اربیل نیز گفت: پیش از همه‌پرسی آشکار حمایت خود از وحدت عراق را که در آن کردها از حکومت خودگردان برخوردار باشند،‌ اعلام و تاکید کردم که مشکلات باید با گفت‌وگو حل شوند.

رئیس‌جمهور مصر درباره تحولات اخیر لبنان تاکید کرد، حفظ توازن در لبنان یکی از شروط ثبات است زمانی که دولت ملی تضعیف شود شرایط برای آغاز تنش‌ها فراهم می‌شود. فکر می‌کنم تجربه‌های قبلی لبنانی‌ها به آنها در نجات کشورشان کمک خواهد کرد ثبات لبنان برای ما و کل کشورهای عربی اهمیت دارد.

وی در ادامه آشتی ملی فلسطین را مساله‌ای حیاتی و مهم برای فلسطینی‌ها دانست و گفت: ما از تلاش‌ها برای سازش گروه‌های فلسطینی حمایت کرده و آن را از منافع ویژه فلسطینی‌ها می‌دانیم. امیدوارم که نتایج این آشتی در مسیر صلح قرار گیرد.

سیسی در ادامه تاکید کرد، آمریکا قدرت اصلی است که توان پیشبرد روند صلح به شرایط بهتر را دارد. ما کشورهای عربی می‌توانیم افکار عمومی در اراضی اشغالی را به فوائد صلح جلب کنیم. حل مساله فلسطین منطقه را وارد شرایط جدیدی می‌کند.

سیسی درباره روابط قاهره-مسکو گفت: روابط ما با تمامی کشورهای جهان از جمله روسیه و چین خوب است، اکنون کشورها به دنبال گسترش روابط خود و افزایش همکاری‌های بین المللی هستیم. ما به دنبال همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، به عنوان خطرناک‌ترین دشمن هستیم. ما بار دیگر می‌خواهیم گفتگوها میان مذاهب مختلف از سر گرفته شوند.

او در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات مصر با اتیوپی درباره رودخانه نیل گفت: رودخانه نیل موضوعی حیاتی و بسیار حساس است و ما به دنبال حفظ منافع مصر و درک منافع دیگران هستیم، وقتی می‌گوییم که نیل برای ما داستان مرگ و زندگی است، مبالغه نکرده‌ایم، باید تلاش شود به راه حلی دست یابیم که در آن منافع همه طرف‌ها حفظ شود، این خط مشی اصلی مصر در مورد منابع آبی نیل است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.