به گزارش فارس، «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا پیش‌نویس طرحی که خواستار ملزم کردن ایران به شرایط جدید در توافق هسته‌ای برجام است را موقتاً کنار گذاشت. 

«باب کورکر» پیش‌نویس این طرح را با همکاری دیگر نماینده سنا، «تام کاتن»، با هدف برآورده کردن مطالبات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای «اصلاح نقائص  برجام» تهیه کرده بود.

ترامپ در سخنرانی چند هفته پیش خود از قانونگذاران آمریکایی خواسته بود قوانین داخلی آمریکا جهت نظارت بر توافق هسته‌ای ایران را مستحکم کنند. 

«کورکر» و «کاتن» پس از سخنرانی ترامپ، از این طرح که به گفته کارشناسان ایران را به پذیرش شرایط جدیدی در توافق هسته‌ای ملزم می‌کرد، رونمایی کردند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از این گزارش داده بود پیش‌نویس طرح قانونی جدیدی که قانونگذاران آمریکایی به پیشنهاد دولت این کشور برای «اصلاح» توافق هسته‌ای برجام تهیه کرده‌اند خواستار بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، در صورت تخطی این کشور از برخی شرایط جدید است. 

آسوشتیدپرس نوشت این طرح الزماً توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را نقض نمی‌کند، اما ممکن است با ملزم کردن ایران به شرایط جدیدی که ایران با آنها موافقت نکرده توافق را از مسیرش خارج کند. 

روزنامه جروزالم‌پست روز پنجشنبه گزارش داده باب کورکر با اذعان به اینکه طرح مورد نظر از ۵۰ رأی لازم برای تصویب در مجلس سنا برخوردار نیست، آن را کنار گذاشته است. 

مطابق این گزارش، رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته به همکاری‌های خود با اعضای هم‌حزبی خود، دموکرات‌ها، دولت ترامپ و سفیران کشورهای اروپایی برای تهیه پیش‌نویس طرحی دیگر همکاری می‌کند. 

کورکر گفت امیدوار است موفق به تدوین طرحی شود که علاوه بر نشان دادن قاطعیت آمریکا در اجرای برجام، این توافق هسته‌ای را دست‌نخورده نگاه دارد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.