الجزیره گزارش داد، ترکیه با پیامی که در سایت سفارت خود در طرابلس منتشر کرده است، از شهروندان خود خواسته از اقداماتی که امنیت آنها را به خطر می‌اندازد، اجتناب کرده و از مناطق تحت کنترل نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر دوری کنند.

همچنین در این پیام از شهروندان ترکیه خواسته شده است از مناطق درگیر در مکان‌های تحت کنترل دولت وفاق ملی نیز دوری کنند.

این بحران زمانی آغاز شد که احمد المسماری، سخنگوی نیروهای حفتر، ترکیه را به حمایت از دولت وفاق ملی متهم و تاکید کرد: تمامی کشتی‌ها و جنگنده‌های ترکیه از اکنون به بعد اهداف متخاصم برای ما محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی و فرمانده عالی نیروهای شرق لیبی (ارتش ملی لیبی) در ساعات پایانی روز یکشنبه اعلام بسیج عمومی کرد.

روزنامه "المرصد" چاپ لیبی در صفحه رسمی خود در فیسبوک نوشت، این اقدام در پاسخ به تهدیدات ترکیه به حمله به لیبی انجام شد.

تمامی این تحولات پس از آن بود که دستگاه امنیتی شهر اجدابیا در شرق لیبی دو شهروند ترکیه‌ای که در این شهر کار می‌کردند، بازداشت کرده و تمامی مغازه‌ها و رستوران‌های ترکیه‌ای در این شهر را تعطیل کرد.

این دستگاه که در مناطق تحت کنترل نیروهای خلیفه حفتر واقع است، با انتشار بیانیه‌ای در توجیه این بازداشت‌ها اعلام کرد، این اقدام در راستای اجرای دستورات حفتر انجام شده و پاسخی به ترکیه "که از گروه‌های تروریستی در لیبی حمایت می‌کند"، است.

نیروهای وابسته به خلیفه حفتر اعلام کردند که روز یکشنبه یک فروند پهپاد ترکیه‌ای را که در فرودگاه معیتیقه، تنها فرودگاه فعال در طرابلس وجود داشت، منهدم کردند.

پروازهای تجاری در سایه افزایش تنش‌ها میان آنکارا و دولت شرق لیبی متوقف شده است.

مسئولان این دولت واردات تمام کالاهای تولید ترکیه را ممنوع کرده و دستور توقف معامله با شرکت‌ها و موسسه‌های ترکیه‌ای را صادر کردند.

وزارت خارجه ترکیه پیشتر از بازداشت شش تن از شهروندان خود در لیبی توسط نیروهای حفتر خبر داده و مسئولان آن را تهدید کرده بود هرچه سریع‌تر آنها را آزاد کنند، زیرا در غیر این صورت هر یک از نیروهای حفتر به هدفی قانونی برای ترکیه تبدیل می‌شوند.

این وزارت‌خانه در بیانیه خود بازداشت آن شش شهروند را به منزله "اقدام راهزنان و دزدان دریایی" توصیف کرد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه نیز اعلام کرد که کشورش به هر گونه حمله‌ از سوی نیروهای حفتر علیه بخش‌های وابسته به خود پاسخ خواهد داد.

در مقابل المسماری اعلام کرد که هیچگونه اطلاعی درباره بازداشت شهروندان ترکیه در این کشور ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.