به گزارش شبکه تلویزیونی "اسکای نیوز" ماس افزود: آلمان تلاش خواهد کرد تمام طرف‌هایی  راکه خواستار حل وفصل سیاسی بحران لیبی هستند، متحد کند.

الجزایر امروز (پنجشنبه ) میزبان نشست وزیران امور خارجه آلمان ، مالی،  مصر، سودان، چاد، نیجریه، و تونس با عنوان نشست کشورهای همسایه لیبی است.

 این درحالی است که رسانه‌های وابسته به دولت وفاق ملی لیبی که در غرب این کشور مستقر هستند، اعلام کردند که اندکی پس از پایان کنفرانس برلین، نیروهای ارتش شرق این کشور به فرماندهی «خلیفه حفتر» به طرابلس پایتخت حمله کردند.

دولت وفاق ملی لیبی چهارشنبه شب اعلام کرد که در نشست الجزایر درباره لیبی به دلیل آن که دولت شرق لیبی در آن دعوت شده است،شرکت نمی‌کند.

«محمد الطاهر سیاله» وزیر امور خارجه دولت وفاق ملی لیبی افزود: دعوت از وزیر خارجه دولت موازی برای حضور در نشست الجزایر مغایر با قطعنامه های شورای امنیت است.

خبرگزاری رسمی الجزایر روز دوشنبه گزارش داد که «عبدالمجید تبونه» رییس جمهوری این کشور پس از شکست نشست های صلح لیبی در مسکو و برلین، پیشنهاد داده، سومین کنفرانس صلح در الجزیره برگزار شود.

کنفرانس صلح لیبی در برلین یکشنبه گذشته با حضور ۱۲ کشور و ۴ نهاد بین المللی و منطقه‌ای برگزار و مهم‌ترین موضوع در بیانیه پایانی این کنفرانس، لزوم تعهد به توافق‌ آتش‌بس در لیبی اعلام شد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد پیش از برگزاری نشست بین المللی برلین اعلام کرده بود که این نشست به ۶ محور اساسی شامل پایان دادن به درگیری‌ها و آتش بس دایمی، ممنوعیت استفاده از سلاح، اصلاح سیستم امنیتی، بازگشت به روند سیاسی، اصلاحات اقتصادی و احترام به قوانین حقوق بشر می‌پردازد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری قذافی حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود.

این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

امارات متحده عربی، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج در غرب لیبی هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.