آخرین جزییات از وضعیت مناطق زلزله‌زده اندیکا

صادق خلیلیان  روز سه‌شنبه با اشاره به تسهیلات اختصاص یافته  به خسارت دیدگان زلزله اندیکا به خبرنگاران اظهار کرد:با توجه به مصوبه دولت مبنی بر اختصاص پنج هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای و عمرانی و پنج هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود چهار درصد برای خانوارهای عشایری و روستایی و با سود پنج درصد برای خانوارهای شهری با مدت بازپرداخت ۱۵ ساله، اقدام لازم برای بازسازی اندیکا در سه محور تعریف شد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در محور نخست با عنوان اسکان اضطراری و تامین معیشت بیان کرد: تاکنون یک هزار و ۳۷۰ چادر برای خانوارها و ۱۲ چادر گروهی برای مدارس اندیکا از سوی هلال احمر توزیع شده است؛ همچنین مقرر شد به خانوارهایی با جمعیت بیش از ۶ نفر چادر اضافه داده شود و خانوارهایی که تازه به منطقه بازگشته‌اند نیز زیرپوشش تامین چادر و کمک‌ غذایی قرار گیرند.

به گفته استاندار خوزستان ۲ هزار بسته معیشتی و ۲ هزار کیسه آرد نیز در اختیار خانوارهای عشایر  و روستایی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اسکان موقت و احداث جایگاه دام عشایر به عنوان محور دوم اقدامات گفت: قرار شد در مدت یک ماه اسکان موقت خانوارها از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود.

خلیلیان با اشاره به احداث جایگاه دام زلزله زدگان نیز بیان کرد: طبق موافقتنامه‌ای، با کمک قرارگاه بسیج سازندگی قرار شد یک هزار و ۲۰۰ جایگاه دام در مدت یک ماه در این مناطق احداث شود.

وی با تاکید بر تسریع در اسکان دایم ساکنان مناطق آسیب دیده از زمین لرزه اندیکا با کمک دیگر دستگاه‌ها بیان کرد: ارزیابی و تشکیل پرونده برای زلزله زدگان انجام شده و آواربرداری نیز از هفته گذشته آغاز شده و مقرر شد بنیاد مستضعفان  تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز بیشتری را در یک هفته به منظور تسریع در آواربرداری، احداث جایگاه‌ دام، اسکان موقت و دایمم به منطقه اعزام کند.

استاندار خوزستان بر تعمیر و بازسازی ۸۴ باب مدرسه در اندیکا توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با همکاری بنیاد برکت تاکید کرد و ادامه داد: همچنین تصمیم گرفته شد که بیمارستان ۶۴ تخت خوابی اندیکا در ۲ فاز ۳۲ تختخوابی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرایی شود.

وی بر استقرار گروه‌های سیار پزشکی در منطقه توسط هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی اهواز به عنوان دیگر تصمیم اتخاذ شده در این نشست اشاره کرد و گفت: تعمیر و بازسازی و احداث ۳۰ خانه بهداشت در شهرستان اندیکا نیز انجام خواهد شد.

خلیلیان با اشاره به اقدامات برنامه ریزی شده در زمینه راه‌های عشایری و روستایی اندیکا بیان کرد: مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری بنیاد مستضعفان اقدام مربوط به ترمیم و احداث راه‌ها در شهرستان اندیکا را انجام دهند.

وی در خصوص تجمیع خانه ها و روستاهای پراکنده با جمعیت پایین در اندیکا گفت: بنا شد یک طرح جامع در این باره تهیه شود که براساس آن اسکان دایم خانه‌های عشایری و روستایی انجام شود.

استاندار خوزستان تامین ۳۰۰ تن علوفه از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تامین یک بسته جیره یک ماهه به هر خانوار از سوی هلال احمر، انجام عملیات آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار توسط وزارت نیرو را از دیگر مصوبات این نشست برشمرد.

وی اضافه کرد: بنابر گزارش بنیاد مسکن تاکنون یک سوم ماشین آلات مورد نیاز به مناطق زلزله زده اندیکا اعزام  شده و تسریع در اعزام دیگر ماشین آلات مورد نیاز نیز در دست انجام و مصالح مورد نیاز در حال حمل به منطقه اندیکا است.

به گزارش ایرنا در این جلسه وزیران کشور، نیرو، جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، استاندار خوزستان، معاون اجرایی رییس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رییس بنیاد مسکن، رییس جمعیت هلال احمر، رییس سازمان، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، رییس سازمان بسیج مستضعفین، رییس سازمان بسیج سازندگی، مدیرعامل بنیاد برکت، مدیرعامل بانک ملی ایران، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم، امام جمعه، فرماندار و نماینده مردم شهرستان اندیکا در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، گزارشی از برآورد خسارات ناشی از زلزله در شهرستان های اندیکا و چلگرد ارایه و پس از بحث و بررسی، تصمیماتی در راستای جبران این خسارات و کمک به رفع محرومیت این مناطق گرفته شد.

از ۱۲ تا ۱۷ مهر گذشته، پنج زلزله بزرگ، که بزرگترین آن ۵.۷ درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری حوالی چلگرد رخ داد اندیکا را لرزاند. به گفته استاندار خوزستان این زمین لرزه‌ها بیش از پنج هزار میلیارد ریال به اندیکا خسارت وارد کرد.

 ۱۳۰ روستای شهرستان اندیکا بر اثر این زمین لرزه‌ها دچار خسارت شدند شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان با مرکزیت شهر قلعه خواجه دارای سه بخش و با جمعیت حدود ۸۰ هزار نفر است.

استاندار خوزستان: بازسازی مناطق زلزله‌زده در اندیکا سرعت می‌گیرد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.