شروط نخست‌وزیر ایتالیا برای ادامه کار دولتش

به گزارش خبرگزاری رویترز، در شرایطی که سایه استعفای ماریو دراگی همچنان بر سر پارلمان ایتالیا سنگینی می‌کند، نخست‌وزیر این کشور امروز (چهارشنبه) گفت که اگر شرکای دولت ائتلافی‌اش می‌خواهند که او در سمتش باقی بماند، باید اتحاد نشان دهند.

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، به شرح اولویت‌هایی پرداخت که از نظر او پارلمان ایتالیا باید با هدف اجرای یک روند بازسازی اکثریت مورد نیاز برای کارآمدی دولت "از بالا به پایین" اجرا کند.

دراگی با حضور در سنای ایتالیا، شروط خودش را از جمله اجرای طرح صندوق‌های بازیابی از همه‌گیری در اتحادیه اروپا و اصلاحات قضایی به همراه یک سری شروط دیگر مطرح کرد.

او گفت که شخصاً از درخواست‌های خودجوش مردم عادی ایتالیا در روزهای اخیر از خودش از بابت اینکه همچنان به نخست‌وزیری ادامه دهد، به ویژه از بابت درخواست‌های شهرداران و پرسنل پزشکی ایتالیا، که "قهرمانان همه‌گیری" هستند، تحت تاثیر قرار گرفته است. نخست‌وزیر ایتالیا گفت که "حمایت مردمی خودجوش از دولتش بی‌سابقه و نادیده گرفتنش غیرممکن است."

دراگی با اشاره به اینکه مایل است برای اجابت این خواسته تلاش کند، گفت: این تقاضا برای تداوم ثبات، مستلزم این است که همه ما تصمیم بگیریم که آیا امکان بازآفرینی شرایطی وجود دارد که در آن دولت واقعاً بتواند حاکمیتش را داشته باشد یا خیر.

دراگی امروز (چهارشنبه) پس از آنکه چند روز پیش استعفایش از سمت رئیس‌جمهوری ایتالیا رد شد، خواستار اتحاد میان ائتلاف فراگیرش برای باقی ماندنش در سمت نخست‌وزیری شد.

دراگی مجموعه‌ای از مسائل پیش روی کشورش از جنگ در اوکراین گرفته تا مسائل نابرابری اجتماعی و افزایش قیمت‌ها را بیان کرد و گفت که اگر قرار باشد او کشورش را به سمت انتخابات نیمه اول سال ۲۰۲۳ هدایت کند، احزاب سیاسی باید از او حمایت کنند.

نخست‌وزیر ایتالیا در یک سخنرانی با لحنی سازش‌ناپذیر در مجلس اعلای پارلمان ایتالیا گفت: آیا احزاب و شما نمایندگان مجلس آماده بازسازی این پیمان هستید؟ این چیزی است که ایتالیایی‌ها خواستار آن هستند.

دراگی هفته گذشته پس از اینکه حزب پوپولیستی جنبش پنج ستاره از حمایت از ائتلاف حاکم در فرآیند دادن رای اعتماد در پارلمان خودداری کرد، از سمت نخست‌وزیری استعفا داد که پذیرفته نشد. سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا استعفای او را رد کرد و به او گفت که در پارلمان برای احیای دولت ۱۸ ماهه‌اش تلاش کند.

سناتورهای ایتالیایی قرار است در ادامه چند ساعتی درباره سخنرانی دراگی مناظره کنند و انتظار می‌رود که نتیجه رای‌گیری درباره سخنرانی او در این مجلس تا ساعت ۱۹:۳۰ به وقت محلی نهایی شود. همچنین قرار است روز پنجشنبه در مجلس سفلی پارلمان ایتالیا هم مناظره درباره آینده دولت این کشور برگزار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.