توسعه ۲۴ کیلومترمربعی محدوده فعالیت معدن مس سونگون

دنیای اقتصاد-تبریز: معبود عباس زاده در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه به جهتِ نبود برنامه یکپارچه و سیاست گذاری واحد در توسعه اکتشافات معدنی مس، تاکنون موفقیت قابل قبولی در این زمینه حاصل نشده است

مدیر مجتمع مسِ سونگون همچنین با اشاره به ضرورت ایجاد جهشی بزرگ در امر اکتشاف در کشور گفت: روندی فعلی به هیچ وجه پاسخگوی نیاز اکتشافی کشور در حوزه  عنصر استراتژیک مس نیست و شرکت ملی صنایع مس ایران به دنبال استفاده از روش های علمی روز دنیا و تجهیزاتِ مورد نیاز برای ایجاد تحولی عظیم در این حوزه مهم است.

وی همچنین استفاده از سیستم اکتشافی جامع و به روز در معادن مس را سود آور و عامل افزایش درآمد خواند و گفت: نتایج اخیر اکتشافات صورت گرفته در معدن مس سونگون نشان می دهد که ذخایر این معدنِ مهم ، بیش از پنج میلیارد تُن است و بر این اسا، اهمیت ایجاد زیر ساخت های لازم برای اجرای طرح هایی توسعه این معدن غنی با ظرفیت های بسیار بالا  و با توجیهِ علمی و اقتصادی و رفعِ موانعِ طرح و تولید به وضوح آشکار می شود.

عباس زاده یادآوری کرد: با اکتشافات جدید انجام گرفته در معدن مس سونگون، این معدن در بینِ پنج معدنِ بزرگ و مهمِ مسِ جهان عرضِ اندام خواهد کرد که این رقم مساوی با ٣٥ درصد کلِ مساحتِ بهره برداریِ قبلی ست و در آینده نزدیک برنامه و هدفِ ما بازتوسعه و گسترشِ معدن خواهد بود

مدیر مس سونگون به تجهیز واحد اکتشافات این مجتمع هم اشاره کرد و گفت: ۲ دستگاه اکتشافیِ به روز به ناوگان اکتشافات اضافه شده که علاوه بر شتاب بخشیِ فعالیت هایِ اکتشافی، شاهد افزایشِ عمقِ مطالعات تا ۲ هزار و ۵۰۰ متر خواهیم بود.

وی ادامه داد: به این ترتیب هم آمار دقیق از میزان ذخایر و محدوده معدنی مس سونگون به دست خواهد آمد و هم طرح های توسعه با اکتشافاتِ جدید جانِ تازه خواهند گرفت.

 معدن مس سونگون در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در شهرستان ورزقان، بزرگ ترین معدن مس ایران و یکی از پنج معدن بزرگ مس جهان است که در زمان حاضر تنها کارخانه های تولید کنسانتره مس این معدن فعال بوده و طرح های چهارگانه برای تولید مس کاتدی در آن نیز توسط قرارگاه خاتم در حال اجرا است.

مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان‌ شرقی نیز روز گذشته در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که این مجموعه مصوبات هیات دولت درباره مجتمع مس سونگون و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص هزینه کرد درآمدهای این معدن را به دقت پیگیری می‌کند.

محمدرضا کردلو، اختصاص یک سوم درآمدهای معادن مس کل کشور به مس سونگون در شهرستان ورزقان را بسیار پراهمیت و دارای ارزش مالی فروان برای ایران و آذربایجان شرقی دانست و افزود: طبق برآوردهای کارشناسی هم اکنون ۳۳ درصد منابع مالی مس ایران از مس سونگون تامین می شود و این رقم به دلیل جوان تر بودن معدن طی سال های آینده به ۴۵ درصد قابل افزایش خواهد بود.

وی ایجاد شرکت مس آذربایجان را از دیگر مصوبات سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی بیان کرد که طی آن شرکت ملی  صنایع مس ایران مکلف است تا مدت ۲ ماه نتیجه اقدمات خود را اعلام کند که این فرصت هم اکنون در حال به پایان رسیدن است و دیوان محاسبات به جد پیگیر این موضوع می باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.