آغاز احداث ۵۹ هزار واحد مسکن ملی از ابتدای سال در آذربایجان‌شرقی

دنیای اقتصاد-تبریز:امیر بخشی زاده، در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل، با بیان این‌که در سطح منطقه ۸۱۴ کیلومتر پروژه‌ی آزادراهی در قالب ۱۴ قطعه در حال اجرا است که ۵۵۵ کیلومتر آن در آذربایجان‌شرقی قرار دارد، اظهار کرد: ۷۱۵ کیلومتر پروژه‌های بزرگراهی نیز در قطعات و محورهای مختلف استان در حال اجرا بوده و همچنین میزان راه‌های اصلی در حال اجرا نیز ۲۷۷ کیلومتر است.

وی با اشاره به این‌که در حوزه پروژه‌های راه آهن نیز ۵۸۰ کیلومتر در سطح استان در حال اجرا بوده که نمونه بارز آن، راه‌آهن میانه به تبریز است، افزود: با بهره برداری از این خط ریلی برابر با ۱۰۰ کیلومتر طول مسیر و پنج و نیم ساعت فاصله زمانی کاهش خواهد یافت که تلاش می‌شود این پروژه تا پایان سال به خاوران برسد.

وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان

وی در ادامه سخنانش به وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۷۴ هزار نفر در سطح استان در این طرح ثبت نام کرده‌اند که بعد از بررسی شرایط، ۳۹ هزار نفر از متقاضیان تایید نهایی شده‌ و در مجموع ۱۵ هزار نفر اولین مرحله واریزی خود را انجام داده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با تاکید بر این‌که متقاصیان باید نسبت به پرداخت‌ها اهتمام داشته باشند، چراکه اتمام پروژه‌ها منوط به همین آورده‌ است، خاطرنشان کرد: دولت و مجموعه راه و شهرسازی در نهضت ملی مسکن وظیفه تامین زمین رایگان و همچنین معرفی به بانک جهت اخذ تسهیلات را بر عهده دارند و در یک سوی ماجرا نیز متقاضیان بخشی از هزینه را متقبل می‌شوند که در مرحله اول ۴۰ میلیون تومان و در باقی مراحل نیز به نسبت پیشرفت پروژه و تعیین بانک، واریزی‌ها را انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر این‌که از مجموع ثبت‌نام کنندگان ۳۹ هزار نفر پالایش شده و در برنامه ریزی ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: از مجموع این افراد تنها ۱۵ هزار نفر آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند، در حالی که با همین آورده‌ها می‌توانیم با بانک‌ها لینک شده و روند را پیش ببریم، از این رو متقاضیان باید در این رابطه پرداخت‌های لازم را انجام دهند تا پروژه‌ها به موقع به اتمام برسد.

وی با تاکید بر این‌که عملیات اجرایی در راستای پروژه‌های نهضت ملی مسکن را با موفقیت چشمگیر از ابتدای سال شروع کرده و از ابتدای خرداد نیز ۲۵۰ درصد از زمین مورد نیاز را تامین کرده‌ایم، افزود: متعهد به احداث ۲۰۰ هزار واحد در استان طی چهار سال هستیم که سهم هر سال ۵۰ هزار واحد است، در حالی که بیشتر از میزان تعهد خود زمین تامین کرده و در حال حاضر نیز عملیات اجرایی بیش از ۵۹ هزار واحد در قالب پروژه‌های نهضت ملی مسکن را شروع کرده‌ایم.

واگذاری ۱۶ واحد در قالب نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی 

بخشی‌زاده با تاکید بر این‌که بخشی از این پروژه‌ها شامل ارائه تسهیلات مقاوم سازی به ۱۲ هزار نفر از روستاییان و همچنین معرفی ۳۲ هزار نفر به بانک جهت اخذ تسهیلات خودمالکی است، گفت: در مجموع ۵۹ هزار و ۱۴۲ واحد در نهضت ملی مسکن در سطح استان شروع شده که در مراحل مختلف پی‌ریزی، اسکلت و... هستند و تاکنون نیز تعداد ۱۶ واحد به متقاضیان در استان واگذار شده است.

وی با تاکید بر این‌که اداره کل راه‌و شهرسازی از طریق ماده ۹ و ۱۰ برای تامین زمین ساخت مسکن اقدام می‌کند که شامل در اختیار قرار گرفتن اراضی سایر سازمان‌ها و همچین تغییر نمایندگی از منابع طبیعی به نام راه و شهرسازی است، افزود: تاکنون ۱۳۴ هکتار از طریق ماده ۱۰ و شش هزار هکتار نیز از طریق ماده ۹ به نام راه و شهرسازی استان سند خورده است.

وی با اشاره به این‌که در سطح استان برابر با ۷۱۰۰ هکتار زمین در اختیار داریم که اگر تبدیل به مسکن کنیم امکان احداث ۵۰۰ هزار واحد در این اراضی وجود دارد، گفت: در حوزه مسکن متعهد به ساخت ۲۰۰ واحد هستیم که این میزان دو و نیم برابر بیشتر از تعهد ما بوده است، البته یک سری اقدامات در این رابطه نیاز بوده که در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان این‌که طبق سیاست دولت، در شهرهایی که امکان آن وجود داشته باشد، قطعات تک واحدی بالای ۲۰۰ متر به متقاضیان واگذاری می‌کنیم که در این رابطه حدود هزار قطعه در شهرهای مختلف استان، واگذار یا در حال واگذاری است، گفت: شهرهایی چون هشترود، قره‌آغاج، صوفیان، ورزقان خمارلو، خواجه، هریس، عجب شیر، گوگان، بناب خامنه در این رابطه ظرفیت داشته و در سایر شهرها نیز به استحصال زمین ادامه می‌دهیم.

وی افزود: همچنین در راستای احیای باغ شهرها نیز در صدد هستیم قطعات ویلایی به صورت باغ ایجاد کنیم که در مرند، سراب، اهر، اطراف تبریز و مراغه این روند را شروع کرده و در بسیاری از شهرها چون ورزقان نیز زمین‌های موردنیاز در حال استحصال است.

وی با بیان این‌که حدود۳۷ واحد آپارتمان برای کمیته امداد واگذار کرده و ۱۹۲ واحد نیز مجددا واگذار شده است، افزود: در قالب طرح جوانسازی جمعیت نیز تلاش می‌کنیم و ۲۱ قطعه یا واحد برای ۳۸ خانوار در هشت شهرستان استان، واگذار شده است؛ همچنین برای خانواده شهدا، جانبازان و بهزیستی و... نیز در حال انجام تشریفات شهرسازی هستیم تا ۳۰۰ الی ۵۰۰ واحد هم به این قشر واگذار شود.

بخشی زاده با اشاره به این‌که در حال حاضر ۳۰۰۰ واحد بدون متقاضی در شهر جدید سهند داریم، یادآور شد: شهر جدید شهریار یک شهر خصوصی است و برای مسکن ملی ۳۰۲ هکتار زمین در این شهر در اختیار داریم که به خاطر وضعیت توپوگرافی، احداث واحدها، پروسه‌ای طولانی می‌طلبد، از این‌رو به خاطر وضعیت نامناسب توپوگرافی در اراضی تحت تملک، قرار بود از طریق تهاتر، اراضی را جابه‌جا کنیم که تاکنون سر قیمت کارشناسی به توافق نرسیده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که حدود ۷۸۰۰۰ نفر متقاضی مساکن ملی شهر جدید شهریار بودند که ۷۵۰۰ نفر از آنان تایید نهایی شده و حدود ۲۲۰۹ نفر واریز مرحله اولیه داشته‌اند که به تدریج منصرف شده و به عنوان جایگزین، شهر جدید سهند را انتخاب کرده‌اند، افزود: به همین علت، متقاضیانی که عجله دارند می‌توانند شهر جدید سهند را به عنوان شهر جایگزین انتخاب کنند، اما اعلام می‌کنیم که در مورد شهر جدید شهریار عقب نشینی نکرده‌ایم و همچنان پای کاریم و صرفا این پروسه، مطرح است.

وی با اشاره به وضعیت مساکن در شهرک جوانان نیز گفت: حدود ۴۰۰۰ نفر در تبریز در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند که در این رابطه تفاهم نامه‌ای داریم و از ۱۳۲ هکتار اراضی موجود در شهرک جوانان، بعد از احصای حریم گسل و... ۹۰ هکتار از اراضی باقی مانده که مقرر است ۷۰۰۰ واحد مسکونی در قالب سه طبقه برای حاشیه‌نشینان احداث شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان این‌که یکی از مشکلات استان ما تعدد پروژه‌های عمرانی و کمبود اعتبارات است، ادامه داد: البته اعتبارات در پروژه‌های مختلفی هزینه می‌شود، چراکه ۱۴ قطعه آزادراه شروع کردیم که هر کدام حداقل۲۰ کیلومتر بوده و هر کیلومتر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار می‌طلبد.

وی با تاکید بر این‌که در سفر خردادماه ریاست جمهوری، اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومانی برای اتمام قطار میانه-تبریز تعلق گرفت تا ایستگاه به خاوران برسد، تشریح کرد: طبق اعلام متولیان امر، از این میزان بیش از ۶۰ درصد تخصیص یافته و پروژه دارای پیشرفت ۹۵ درصدی است که پیش بینی می‌شود تا دهه فجر یا نهایتا بعد از عید، خط ریلی به خاوران برسد.

بخشی زاده در ادامه با بیان این‌که بسیج سازندگی نیز در نهضت ملی مسکن سهند متعهد به ساخت واحدهای مسکونی برای عموم مردم در شهرهای مختلف شده است، ادامه داد: بسیج سازندگی پیشرفت چشمگیری در برخی پروژه‌ها و در شهرهلی مختلف پروژه‌های را شروع یا کلنگ‌زنی کرده است.

وی با بیان این‌که در کلانشهرها و شهرهای اقماری تسهیلات نهضت ملی مسکن برابر با ۴۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ نیز ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان جهت مقاوم سازی است، یادآور شد: بانک مسکن همراهی خوبی در این زمینه دارد، اما سایربانک‌ها همراهی خوبی نداشته‌اند که وزیر راه و شهرسازی اخیرا بانک‌ها را مکلف کرده تا همراهی لازم را اعمال کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما زمین به کالا و سرمایه تبدیل شده که این امر از نظر اصول شهرسازی آفت است؛ از طرفی هم گرانی هر روز مصالح وضعیت را به چالش کشیده و پروژه‌ها را با تاخیر مواجه می‌کند که در راستای کنترل قیمت ساخت مسکن، پیشنهاد می‌کنم آهن آلات و سیمان، از بورس خارج شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه خاطرنشان کرد: در رابطه با مسکن ملی باغمیشه نیز مشکل فنی مکانیک خاک رخ داده بود که با طی پروسه‌های شهرسازی، قسمتی از بلوک‌ها جابه جا شده و موضوع، نهایی شد؛ پروانه‌های ساختمانی نیز در حال صدور بوده و پیمانکار موظف به شروع عملیات است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.