مجلسی: توافق موقت فقط در حد بازدارندگی اتمی است

نگرانی عربستان و شرکایش از جنگ احتمالی بین ایران و اسرائیل

کدخبر: ۵۶۷۳۷۱
فریدون مجلسی درباره زمزمه های توافق موقت ایران و آمریکا گفت: تصور می کنم توافق موقت فقط در حد بازدارندگی اتمی است.
نگرانی عربستان و شرکایش از جنگ احتمالی بین ایران و اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز، نشانه ها و سیگنال های ردوبدل شده طی هفته های اخیر بین ایران و غرب حکایت از آن دارد که نبض توافق هسته‌ای 2015 به کندی می‌زند. آمریکا بنا به روایت مقاماتش تصمیمی برای بازگشت به برجام ندارد اما برخی رسانه ها از احتمال توافق موقت خبر داده اند. آنچنان که چندی پیش آکسیوس فاش کرد که ایالات متحده با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره توافق موقت با ایران گفت‌وگو کرده است؛ توافقی که مشتمل بر رفع برخی از تحریم‌ها و آزادسازی دارایی‌ها در ازای توقف یا معلق کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود. توافقی که بعید به نظر می رسد ایران حاضر به پذیرش آن باشد.

سوی دیگر دنیای دیپلماسی ایران تحت الشعاع بهبود رابطه ایران و عربستان و حرکت به سمت بازگشایی سفارتخانه های دو کشور است. اما این توافق بین دو کشور چقدر برای ایران سودآور است؟ آیا توافق موقت احتمال عملیاتی شدن دارد؟

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل، با اشاره به برخی تحلیل ها درباره طرح امریکا برای توافق موقت با ایران گفت: نمی توان طرح توافق موقت را جدی گرفت، مطرح شدن طرح موقت به این معناست که توافق برجام را منتفی می بینند. مانند این آتش بس های منطقه‌ای که هر هفته کشورهای عربی می دهند و در هفته بعد منتفی می شود. 

اختلاف اصلی ایران و آمریکا

وی ادامه داد: مسئله اصلی که بین ایران و آمریکا وجود دارد، شعار نابود سازی اسرائیل است. مسئله انرژی هسته ای هم ناشی از این شعار است که اهمیت پیدا کرده است.

مجلسی

می خواهند با جنگ فرسایشی ایران را تضعیف کنند

وی افزود: جمهوری اسلامی علاقه ای برای بازگشت به عرصه بین المللی از خودش نشان نداده و برای پروتکل های بانکی بین المللی برای جلوگیری تراکنش های تروریسم بین المللی و مواد مخدر توافق نکرده است. حال توافق موقت را امضا می کنند که چه اتفاقی بی افتد؟ توافق موقت بکنند که به عرصه بین الملل بدون بانک برگردنند؟ 

مجلسی با بیان اینکه فکر می کنم که توافق موقت فقط در حد بازدارندگی اتمی است، گفت: یعنی این توافق در قالب NPT باشد که یک آرامش خاطری پیدا کنند و با ادامه جنگ فرسایشی ایران را تضعیف کنند و هزینه بسازند تا از توسعه اقتصادی و صنعتی ایران جلوگیری شود. 

پشت پرده اصلی توافق ایران و عربستان

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه خاطر نشان کرد: این روند بیشتر از جانب کشورهای منطقه حالت توافقی دارد. آنان همیشه نگرانند که اگر جنگ بزرگ بین ایران، آمریکا و اسرائیل شکل بگیرد، مورد هدف تهاجم موشکی و پهپادی ایران قرار می گیرند.

وی افزود: به همین دلیل در شرایطی که کشورهای منطقه از بار سنگین جنگ یمن خسته شده اند، کوشیدند با حرکات صلح آمیز به یک توافق برسند. توافق خوب مستلزم ارتباط اقتصادی و سرمایه گذاری است که در حال حاضر در ایران امکان پذیر نیست. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید