حمله تند جوزپ بورل به آمریکا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید اعمال تحریم به روش آمریکایی که کشورهای دیگر را وادار به پیروی می‌کند خلاف قوانین بین‌المللی است.

ادعای جدید وال استریت ژورنال درباره همکاری نظامی ایران، چین و روسیه

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با روزنامه «استریت تایمز» سنگاپور به سوالاتی در خصوص جنگ اوکراین، عواقب آن و چشم انداز صلح بین مسکو و کی‌یف پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیرگذار بودن «تحریم‌ها» علیه روسیه با اشاره به اقدامات تنبیهی آمریکا گفت: تحریم، به شکل آمریکایی که کشور ثالت را مجبور به تبعیت از آن می‌کند از نظر اتحادیه اروپا «خلاف قوانین بین‌المللی» است.

بورل مجموعه اقدامات اروپا را «اقدامات محدود کننده» نامید. او می‌گوید: «ما برخی از اقدامات را محدود می‌کنیم، مانند خرید گاز روسیه و فروش تجهیزات الکترونیکی روسیه که برای تولید تسلیحات به آن نیاز دارد، اما بین اقدامات محدودکننده ما و آمریکا تفاوت زیادی وجود دارد. اقدامات ما فراسرزمینی نیست. ما نمی‌توانیم از یک شرکت اندونزیایی بخواهیم که قوانین ما را رعایت کند».

وی در ادامه، در مخالفت با تحریم‌هایی از نوع آمریکایی گفت که همه را موظف به تبعیت از آن می‌کند. بورل تاکید کرد: «ما آن را خلاف قوانین بین‌المللی می‌دانیم. ما به تحمیل قوانین خود بر کشورهای ثالث اعتقادی نداریم. بنابراین، ما نمی‌توانیم از خرید نفت روسیه توسط شرکت‌های هندی جلوگیری کنیم و آن‌ها این کار را انجام می‌دهند». 

وی همچنین در خصوص شروط احتمالی اروپا برای صلح گفت: «صلح به معنای به رسمیت شناختن حق وجود اوکراین، احترام به مرزهای بین المللی، ترتیب دادن غرامت جنگی و پاسخگویی روسیه است».

وی در ادامه گفت شرایط برای این کار چندان مناسب نیست و در حال حاضر اوضاع به گونه‌ای است که جنگ ادامه خواهد یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.