هشدار بورل درباره خطر ناشی از بی‌ثباتی در روسیه
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره خطر ناشی از بی‌ثباتی سیاسی در این کشور به عنوان یک قدرت هسته‌ای هشدار داد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به شورش اخیر گروه شبه نظامی واگنر مدعی تضعیف قدرت سیاسی و نظامی دولت روسیه شد و درباره خطر ناشی از بی‌ثباتی سیاسی در این کشور، به عنوان یک قدرت هسته‌ای هشدار داد.

افشاگری یک روزنامه درباره اقدام سفارت آمریکا در دعوت از مهمانان اسرائیلی

جوسپ بورل روز دوشنبه در پایان نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ ادعا کرد که شرایط روسیه در نتیجه تحولات اخیر «پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی شده است.»

وی افزود: «البته این شرایط از ابتدا همین‌طور بوده و همچنان غیرقابل پیش‌بینی است. ما نیز به همراه شرکای خود گوش‌به‌زنگ هستیم»

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که شورش گروه واگنر ثابت کرد که «وضعیت روسیه و اعتبار (ولادیمیر) پوتین تضعیف شده، نظام سیاسی مسکو ترک خورده و به عنوان یک قدرت بزرگ دچار بی‌ثباتی شده است.»

وی با بیان این ادعا که روسیه به عنوان یک قدرت جهانی برای همسایگانش تهدید محسوب می‌شود، تصریح کرد: اما این کشور اکنون به‌دلیل بی‌ثباتی سیاسی به یک قدرت هسته‌ای خطرناک تبدیل شده است.

بورل افزود که در جریان نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، بر تداوم افزایش حمایت از اوکراین، به لحاظ مالی و نظامی در سایه تحولات اخیر روسیه تاکید شد.

وی از موافقت دیپلمات‌های اروپایی برای تخصیص ۳.۵ میلیارد یورو به‌منظور کمک اضافی به اوکراین خبر داد و افزود: انتقال تسلیحاتی نظامی به جبهه کی‌یف و ارائه کمک‌های آموزشی به سربازان اوکراینی، دو برابر خواهد شد.

بورل با بیان اینکه ماجرای واگنر دیدگاه اتحادیه اروپا را نسبت به روسیه تغییر داد، تلاش کرد تا از اظهارنظر مداخله جویانه در امور داخلی مسکو پرهیز کند. این مقام اروپایی در عین حال مدعی شد: ما باید تبعات این رویداد را بررسی کنیم و سناریوهای احتمالی را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش ایرنا، شورش مسلحانه گروه واگنر که به تعبیر ناظران سیاسی، کشورهای غربی در زمینه سازی آن نقش داشتند، جمعه ‌گذشته آغاز و شنبه شب به پایان رسید.

در جریان این ماجرا، رهبر گروه شبه نظامی واگنر در اعتراض به ادعای وی مبنی بر بمباران اردوگاه این گروه در اوکراین توسط ارتش روسیه، نیروهای خود را به سوی مسکو روانه کرد. یوگنی پریگوژین، در اظهاراتی که در کانال تلگرامی این گروه منتشر شد، گفت: «یک حمله موشکی به مواضع گروه واگنر انجام شد و قربانیان زیادی وجود دارد.»

به دنبال بیانیه واگنر، کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم اتخاذ خواهد شد. ولادیمیر پوتین در نطقی تلویزیونی این شورش را خنجری از پشت بر پیکر روسیه، عنوان کرد و کنار گذاشتن اختلافاتی را که موجب سوء استفاده دشمنان می شود، خواستار شد.

وی در سخنرانی کوتاه خود «شورش» گروه واگنر را خیانت به آرمان نیروهایی معرفی کرد که در نبرد اوکراین جان خود را از دست داده اند. رئیس جمهوری روسیه افزود: مسوولان اجازه نمی دهند که شکاف در روسیه رخ دهد و از مردم محافظت خواهد شد.

رئیس گروه واگنر سرانجام شنبه شب اعلام کرد که نیروهای خود را به عقب برمی‌گرداند و به اردوگاه‌های خود می‌روند. ناظران ریشه ناکامی این عملیات را در عدم حمایت تمام نیروهای واگنر از پریگوژین، کمبود تجهیزات نظامی و احتمال پایین پیروزی برابر ارتش روسیه و از همه مهم‌تر عدم پشتوانه عمومی از این گروه شبه‌نظامی می‌دانند. همچنین غرب که به بروز یک درگیری طولانی در روسیه دل‌خوش کرده بود، نتوانست در این مدت کوتاه از واگنر حمایت کند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز یکشنبه به نقل از منابعی گزارش داد که چند روز قبل از شورش مسلحانه واگنر، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به شدت به این آگاهی رسیده بودند که این گروه در حال برنامه‌ریزی برای یک اقدام بزرگ علیه دولت روسیه است. با این حال آمریکا تصمیم گرفت مسکو را از آن مطلع نکند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.