درخواست سازمان ملل از فرانسه برای تحقیقات کامل درباره کشته شدن نوجوان ۱۷ ساله

کمیته حذف تبعیض‌نژادی سازمان ملل متشکل از ۱۸ کارشناس مستقل نگرانی خود را بابت استفاده بیش از اندازه از زور توسط مجریان قانون و اقدامات نژادپرستانه ابراز کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان این کمیته همچنین غارت و تخریب اموال عمومی و خصوصی و نیز گزارش‌هایی درباره دستگیری‌های گسترده و بازداشت معترضان را محکوم کردند.

این کمیته از آغاز تحقیقات درباره شرایطی که به کشته شدن ناهل ۱۷ ساله و درگیری‌های خشونت آمیز بعد از آن منجر شد، استقبال کرد.

این کمیته همچنین گفت: فرانسه باید به طور کامل مطمئن شود که این تحقیقات درباره شرایط منجر به مرگ این نوجوان؛ دقیق، کامل و بی‌طرفانه باشد و عاملان آن تحت پیگرد قرار گرفته و اگر متهم شدند، آنها را مجازات کند.

این کمیته سازمان ملل همچنین از دولت پاریس خواست تا قانونی را تصویب کند که دسته بندی نژادی را تعریف و ممنوع کند. 

کمیته مذکور بر توصیه خود مبنی بر اینکه مقام‌های فرانسه علت‌های سیستماتیک و ساختاری تبعیض نژادی از جمله در اجرای قانون را اولویت خود قرار دهند، تاکید کرد.

این اظهارنظر از سوی کمیته سازمان ملل در حالی مطرح شده که دادگاهی در فرانسه از برگزاری یک مراسم یادبود برای ناهل ۱۷ ساله ممانعت به عمل آورد که قرار بود امروز (شنبه) برگزار شود.

در این میان، دولت فرانسه اظهارات سازمان ملل درباره دسته‌بندی نژادی در کشور را بیش از اندازه و بی پایه و اساس دانست و وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هرگونه دسته بندی قومی توسط نیروهای اجرای قانون در فرانسه ممنوع و مبارزه با افراط در این دسته‌بندی نژادی تشدید شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.