کمک اتحادیه اروپا به اوکراین در بحبوحه جنگ غزه

بورل گفت، اتحادیه اروپا از سال گذشته میلادی حداقل ۲۷ میلیارد یورو کمک نظامی مستقیم به اوکراین داده که این بالاترین رقمی است که این اتحادیه به کی‌یف کمک کرده است.

بورل ادامه داد: حمایت ما از اوکراین رو به رشد است. می‌توانم بگویم که به سطح ۲۷ میلیارد یورو رسیده‌ایم. این بالاترین رقم کمک نظامی اتحادیه اروپا به کی‌یف محسوب می‌شود. ما به آموزش سربازان اوکراینی ادامه می‌دهیم و پشت اوکراین هستیم.

درحالیکه خبرهایی از کمک‌های بیشتر به اوکراین به گوش می‌رسد، برخی از کشورهای عضو مخالف ادامه این کمک‌ها هستند.

به گفته چند دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، آلمان سوالات زیادی درباره طرح هزینه کرد ۲۰ میلیارد یورویی که مدنظر بورل است، دارد و دیگر کشورها هم شاید کمک‌های خود به اوکراین را محدود کنند.

اسلواکی علنا اعلام کرد که تمامی کمک‌های کشنده خود به اوکراین را پایان می‌دهد و فرانسه نیز روز یکشنبه اعلام کرد ارسال محموله‌های تسلیحاتی خود را کاهش می‌دهد به طوریکه وزیر نیروهای مسلح فرانسه عنوان داشت پاریس دیگر از ذخایر و انبارهای تسلیحاتی خود به اوکراین ارسال نمی‌کند.

وی همچنین گفته بود که کی‌یف از کمپانی‌های خصوصی سلاح بخرد و از صندوق ویژه پول برداشت کند.

اتحادیه اروپا همچنین به دنبال تحویل یک میلیون گلوله توپخانه به اوکراین تا مارس آینده میلادی است، هدفی که اوایل سال جاری اعلام شد.

بورل همچنین اذعان داشت که اتحادیه اروپا شاید به هدف ارسال چنین حجمی از مهمات به اوکراین تا پایان سال جاری میلادی نرسد اما خاطرنشان کرد، کشورهای عضو به تولید مهمات می‌پردازند و خطوط کارخانجات در حال فعالیت هستند.

وی همچنین اعلام کرد، کمیسیون اروپا قصد دارد تا دوازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه را به شورای اتحادیه اروپا برای تصویب آن در 15 نوامبر ارائه کند.

بورل خاطرنشان کرد، این بسته جدید تحریم‌ها علیه مسکو شامل ممنوعیت‌های صادراتی جدید، از جمله بر روی الماس صادراتی روسیه، اقداماتی برای تشدید سقف قیمت نفت به منظور کاهش درآمدهای روسیه از فروش نفت خود و مبارزه با دور زدن تحریم‌هاست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.