جدال بر سر پیونگ‌یانگ / دیپلمات‌ها در شورای امنیت به جان هم افتادند

شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر بر سر پرتاب های ماهواره ای  کره شمالی، صحنه جدال دیپلمات های غرب و شرق بود که آمریکا، روسیه و چین را متهم به تمایل نداشتن برای کنترل پیونگ یانگ کرد و روسیه با اشاره به رزمایش های نظامی واشنگتن در شبه جزیره، آن را تحریک کننده دانست و چین نیز اعلام کرد که پکن  به دنبال "مکانیسم صلح" شبه جزیره است.

در نشست روز دوشنبه به وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت کره شمالی، خالد محمد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه از پرتاب اخیر ماهواره کره شمالی به عنوان یک "خطر جدی" برای امنیت هوانوردی و دریایی یاد کرد. وی گفت کره شمالی " اراده قوی" برای ادامه برنامه تسلیحاتی خود دارد.

آمریکا برای ترکیه شرط گذاشت/ ارسال اف-۱۶ در ازای عدم حمایت از آذربایجان

محمد الخیاری بر اهمیت احترام کره شمالی به دو پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته ای و معاهده منع سلاح های هسته ای تاکید کرد. وی از شورای امنیت خواست تا برای به کارگیری ابزار معکوس کردن "رویه کره شمالی" متحد شود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست، به "اصرار مداوم" این شورا برای تغییر مسیر از سوی کره شمالی اشاره کرد که به صورت مکرر از سوی کره شمالی رد شده است.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل، به «دو عضو شورای امنیت» یعنی روسیه و چین اشاره کرد که به ادعای آمریکا تمایلی به کنترل کره شمالی نداشته‌اند، هر دوی آنها را به شرکت در رژه نظامی کره شمالی متهم کرد. نماینده آمریکا در اظهارات خود روسیه را به همکاری نظامی و فنی جدید با کره شمالی متهم کرد.

وی آمادگی آمریکا برای "گفتگوی بدون پیش شرط" با کره شمالی را تکرار کرد و گفت کره شمالی باید از این گزینه استفاده کند. وی ادعا کرد که آمریکا به دنبال تامین ذخیره غذای کره شمالی است نه تامین زرادخانه های تسلیحاتی این کشور.

نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در این نشست، بر "پیامدهای انسانی" جاه طلبی های نظامی کره شمالی تاکید کرد و افزود که کره شمالی در پاسخ به قطعنامه های قبلی شورای امنیت "هیچ نشانه ای از خویشتنداری" نشان نداده است. وی از نماینده کره شمالی خواست تا نگرانی های خود را اعلام کند.

نماینده سوئیس در سازمان ملل نیز در این نشست، کره شمالی را متهم کرد که « با هدف به هشدارها در مورد پرتاب موشک بی توجهی کرده است» و از کره شمالی خواست که پرتاب موشک در آینده‌ را «لغو کند.»

نماینده سوئیس همچنین از کره شمالی خواست تا "مرزهای خود را باز کند" و دسترسی بشردوستانه بلامانع را فراهم کند.

نماینده چین نیز در این نشست، به "افزایش تضاد" اشاره کرد که ابعاد جدیدی به بی ثباتی می دهد. وی بر امنیت «یکسان» تأکید دارد که نباید توسط دیگران تهدید شود. نماینده چین اعلام کرد که پکن به دنبال یک "مکانیسم صلح" شبه جزیره ای است.

وی به «تاریخ» اشاره کرد که گفت‌وگو و مذاکره تنها راه‌های پایدار برای ثبات است و «رزمایش های نظامی» کمکی نمی‌کند.

نماینده چین در سازمان ملل، با برگزاری «نمادین» جلسات شورای امنیت و گفتگوی «نمادین» مخالفت کرد و خواستار احتیاط در مورد نقش تحریم های شورای امنیت شد.

نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست، به "پیام های هشداردهنده" اشاره کرد و گفت غرب به گونه ای وانمود می کند که انگار واقعا "قربانی" آزمایش های کره شمالی است. وی به " رکورد" رزمایش های نظامی به رهبری آمریکا در شبه جزیره کره اشاره کرد.

نماینده روسیه همچنین اعلام کرد به سطوح بالقوه «همکاری هسته‌ای» بین واشنگتن، توکیو و سئول اشاره کرد و اتهامات «بی‌اساس» همکاری نظامی روسیه و کره شمالی را رد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.