به گزارش روابط‌عمومی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی، محمد محمودیان در گفت‌وگویی  در شبکه خبر درباره پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیانی که در دوران کرونا با آسیب مواجه شدند، گفت: ملاک صندوق در تشخیص این آسیب‌دیدگی، شرکت‌های دانش‌بنیانی بود که برخاسته از نیروی انسانی متخصص و مستلزم حمایت هستند تا بتوانند حفظ اشتغال کنند که در نهایت ۵۰۰ شرکت توانستند از تسهیلات کم‌بهره و کمتر از نرخ تعیین شده شورای پول و اعتبار که بانک‌ها تسهیلات ارائه می‌کنند، از تسهیلات دوساله برخوردار شوند.

او سود تسهیلات به شرکت‌هایی که دچار آسیب ناشی از کرونا شدند را ۹ درصد اعلام کرد و افزود: هرچند مبالغ این تسهیلات نسبت به مبالغ صندوق که حمایت می‌کنیم زیاد نبود اما برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک کمکی بود تا بتوانند نیروهای متخصص خود را حفظ کنند و به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این حمایت به شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب‌دیده در دوران کرونا موجب عدم‌توقف از واحدهای تولید و فناور به‌دلیل کمبود نقدینگی تولید در تعطیلات نوروز شد، بیان کرد: برخی از این شرکت‌ها توانستند طرح کسب و کارشان را متناسب با دوره شیوع ویروس تغییر دهند که این مساله نه‌تنها شامل شرکت‌هایی که نیروهای انسانی زیر ۵۰ نفر و فروش زیر دو میلیارد تومان در سال ۹۸ داشتند، بود بلکه شامل شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان نیز شد. محمودیان در ادامه ایجاد نظام تامین مالی در صندوق نوآوری و شکوفایی را عامل مهم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: صندوق از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری در کل استان‌ها و ارتباطات خوب با بانک‌ها توانست برای شرکت‌های بزرگ از طریق شبکه بانکی تزریق نقدینگی کند. اگر نظام تامین مالی در صندوق شکل نگرفته بود، حمایت سریع و فوری در این ابعاد برای شرکت‌ها غیرممکن بود.

او بیان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی برای تحریک بازار شرکت‌ها نیز از شبکه بانکی استفاده کرده به‌طوری که بانک‌های مختلفی درحال‌حاضر با صندوق همکاری می‌کنند و تسهیلات با نرخ ۸ درصد از شبکه بانکی پرداخت می‌شود، یعنی خریداری که در نظر دارد کالایی از شرکت دانش‌بنیان خرید کند و دانش‌بنیانی که درخواست فروش کالای خود را دارد، می‌تواند از بسته تسهیلات فروش اقساطی بین ۲ تا ۳ سال با بازپرداخت تعیین شده که با نرخ ۸ درصد است، برخوردار شود.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی به حضور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: ما به‌دنبال این هستیم که کالاهای شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به نمایش درآید. ضمن اینکه در تابستان سال گذشته و شرایط بحرانی کرونا، نمایشگاهی برگزار شد و شرکت‌هایی که خدمات و محصولات مرتبط داشتند به همراه نمایندگان دستگاه‌های مختلف برای معرفی محصولات خود حضور پیدا کردند.

محمودیان درباره حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بعد از سپری کردن ایام کرونا نیز گفت: اگر از کرونا هم عبور کنیم، حمایت‌های خود را در قالب ارائه تسهیلات بلندمدت، برنامه‌ریزی برای تولید و طراحی تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های جدید در داخل کشور ادامه می‌دهیم که می‌تواند راهی برای تولید محصولات مشابه باشد.

او در ادامه به برنامه‌های امسال صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: با توجه به شعار سال‌جاری با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» صندوق نوآوری در نظر دارد تسهیلات بلندمدت برای افزایش تولید شرکت‌ها ارائه کند، یعنی اگر شرکتی درخواست توسعه و افزایش ظرفیت تولید خود را داشته باشد، می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند و همچنین مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش را می‌توانیم از منابع صندوق و منابعی که به بانک‌ها معرفی کنیم، رفع کنیم.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: ما برای شرکت‌های بزرگ که از طریق صندوق‌های نوآوری و بانک‌ها تامین مالی می‌شوند، در بورس و فرابورس یک پروژه یا یک قرارداد به شرکت دانش‌بنیان عرضه کنیم و افراد سهمی ‌از پروژه را بگیرند که با ارزیابی انجام‌شده ظرف ۴ تا ۶ ماه آن پروژه انجام شود و در واقع‌شرکت‌ها می‌توانند شریک آن پروژه باشند و سود کسب کنند.