جاماندگی دستمزد از تورم خوراکی‌ها

مرکز آمــار در گزارشی تورم کالاهای خوراکی  را در دی‌ماه اعلام کرد. براساس این گزارش، بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه خوراکی‌ها به گوشت گوسفند رسید که نسبت به دی‌ماه ۱۴۰۱، ۱۲۷.۶درصد رشد قیمت را ثبت کرد. پس از گوشت گوسفند، گوشت گوساله با ۱۲۲.۹درصد و کنسرو تن ماهی با ۱۱۳.۶درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه مشابه سال گذشته ثبت کردند.  از سوی دیگر، بیشترین تورم ماهانه کالاهای خوراکی، یعنی افزایش قیمت نسبت به آذرماه ۱۴۰۲، به پیاز رسید که رشد قیمتی ۱۷.۷درصدی را ثبت کرد. پس از پیاز، هندوانه با ۱۷.۲درصد و انار با ۱۳.۹درصد در جایگاه‌های بعدی جدول تورم ماهانه قرار داشتند.  بررسی دیگر بخش‌های گزارش مرکز آمار از تورم خوراکی‌ها در دی‌ماه نشان می‌دهد در این ماه روغن نباتی جامد نسبت به ماه مشابه سال گذشته، کمترین تورم را داشته و ۱۰.۶درصد کاهش قیمت را ثبت کرده است. پس از روغن جامد، برنج ایرانی درجه‌یک ۸.۵درصد و سیب‌زمینی ۸.۳درصد کاهش قیمت را نسبت به دی‌ماه ۱۴۰۱ ثبت کردند.

تب تورم شیرخشک بالا ماند

مشکلاتی که طی ماه‌های گذشته در زمینه تامین شیرخشک وجود داشت اثر خود را در آمار قیمت‌های دی‌ماه نیز نشان داد. بر این اساس در ماه مذکور، شیرخشک تورم ۷.۸درصدی را نسبت به آذرماه سال جاری ثبت کرده است. از سوی دیگر تورم نقطه‌به‌نقطه این کالا، یعنی افزایش قیمت آن نسبت به دی‌ماه سال گذشته،  ۳۹.۴درصد بوده است.

ماهی جایگزین گوشت می‌شود؟

گزارش مرکز آمار بار دیگر تورم بالای محصولات پروتئینی را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد تلاش‌های انجام‌شده از سوی سیاستگذار در رفع این معضل چندان اثرگذار نبوده است. از سوی دیگر با اینکه به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز یکی از مسوولان اخیرا جایگزینی ماهی به جای گوشت را در سبد خانوار پیشنهاد داده بود، بررسی‌ها نشان می‌دهد تن ماهی و ماهی قزل‌آلا نیز چندان از گزند تورم در امان نمانده‌اند. به این ترتیب ماهی قزل‌آلا در دی‌ماه سال جاری نسبت به دی‌ماه سال گذشته افزایش قیمت ۷۹.۶درصدی و نسبت به آذرماه سال جاری تورم ۲.۳درصدی را ثبت کرده است. همچنین تن ماهی یکی از کالاهای خوراکی با تورم بالا در دی‌ماه بوده است، به این صورت که این کالا در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، افزایش قیمت ۱۱۳.۶درصدی و نسبت به آذرماه سال جاری، رشد قیمتی ۳.۱درصدی را ثبت کرده است.

۶۷درصد حداقل دستمزد برای خوراکی‌ها می‌رود

یکی از روش‌هایی که می‌توان با آن تاثیر این موضوع را بر رفاه خانوار اندازه گرفت، تهیه یک سبد کالا از مهم‌ترین اقلام خوراکی موردنیاز برای یک خانواده و مقایسه آن با حداقل دستمزد دریافتی یک حداقلی‌بگیر سرپرست خانوار است. «دنیای اقتصاد» بر اساس سبد اقلامی که وزارت رفاه آن را برای توزیع کالابرگ مشخص کرده است، هزینه لازم برای تهیه این سبد را طی سال‌های گذشته براساس قیمت‌های اعلام‌شده از سوی مرکز آمار اندازه‌گیری کرده است. این بررسی نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته توان کارگران برای تهیه حداقل مایحتاج خانواده خود کاهش یافته است.

به این ترتیب در دی‌ماه امسال،  ۵میلیون و ۷۶۱هزار تومان برای تهیه سبدی متشکل از اقلام پروتئینی، لبنیات، برنج، روغن و قند و شکر برای یک خانوار ۴نفره لازم بوده است. این در حالی است که حداقل دستمزد یک کارگر متاهل با دو فرزند در سال جاری ۸میلیون و ۵۸۰هزار تومان بوده است. این یعنی یک مزدبگیر سرپرست خانوار باید ۶۷درصد حداقل دستمزد خود را برای تامین این سبد هزینه کند. در آذرماه این نسبت ۶۵درصد بود که نشان می‌دهد طی یک ماه، ارزش این سبد رشد کرده، درحالی‌که دستمزدها تا پایان سال ثابت خواهد ماند. پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند فعلی، هزینه تامین این سبد افزایش بیشتری یافته و هزینه تامین آن نسبت به دستمزد سرپرست خانوار به  ۷۰درصد افزایش یابد.