بازار 100 میلیون دلاری در انتظار سرو

 بازار فعلی «کاتالیست‌‌‌های گاز سنتز» این شرکت ۳۵ تا۴۰ میلیون دلار بوده و هدف آتی آن توسعه بازار به بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار است. در همین راستا هومن کریمی وثیق مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو از ورود شرکت به تولید «کاتالیست های الفینی» خبر داد.

  نگاه به بازارهای صادراتی

درحالی‌‌‌که مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو بر تامین نیاز شرکت‌‌‌های داخلی تاکید دارد دراین‌‌‌باره تصریح کرد: شرکت‌‌‌های پتروپالایشی داخل کشور نیازمند کاتالیست هستند؛ درحالی‌‌‌که این موضوع سال‌‌‌ها مورد غفلت قرارگرفته بود.

 وی با اشاره به این مطلب که سال‌‌‌ها بازار داخلی تشنه این محصولات بود گفت: بر این اساس بازار صادراتی برای ما کشش فعالیت ندارد اما این موضوع را نادیده نگرفته و برنامه‌‌‌هایی را در این زمینه در دستور کار قراردادیم.  کریمی وثیق گفت: برای بیشتر صنایع تحریم یک مزیت تلقی می‌‌‌شود اما ما به تحریم چنین نگاهی نداریم چراکه پیشرفت زمانی شکل می‌‌‌گیرد که در کنار رقبای توانمند محصول تولیدی به بازار عرضه شود.کریمی دراین‌‌‌باره خاطرنشان کرد: اگر در کنار رقبا قرار بگیریم دیگر صنعت کاتالیست کشور ایرانی نمی‌‌‌شود و در پی آن بی‌‌‌توجهی به مشتری رخ نمی‌‌‌دهد زیرا کیفیت فدای تولید روزمره نخواهد شد.وی ادامه داد: دلیل ورود سرو به بازارهای صادراتی، بودن در کنار رقبای اروپایی و آمریکایی است و به گفته خارجی‌‌‌ها در بازارهای صادراتی کالای سرو از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

  به دنبال تولید کاتالیست برای پتروشیمی‌‌‌های الفینی هستیم

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو گفت: حفظ کیفیت تا ۸۰ درصد و ورود به بازارهای جدید ۲۰ درصد برنامه سرو را تشکیل می‌‌‌دهد. وی در خصوص سبد محصولات سرو یادآور شد: تاکنون کاتالیست های اوره، آمونیاک و متانول را به تولید رسانده و در بازار کاتالیست‌های تولید «گاز سنتز» نیز ورود کردیم. در همین حال برای پالایشگاه‌‌‌هایی که نیاز به هیدروژن داشته‌‌‌اند نیز محصول موردنیازشان را به تولید رسانده‌‌‌ایم علاوه بر این در گام جدید به تولید کاتالیست برای پتروشیمی‌‌‌های الفینی نیز ورود کردیم.  وی با اشاره به این مطلب که هدف سرو ماندن در بازار با ۴۰ نوع محصول و تدوین دانش‌‌‌های جدید و برای همین بازار است، تصریح کرد: در برنامه سرو، ورود به گریدهای جدید کاتالیست را نیز مدنظر قرار داده‌‌‌ایم. مدیرعامل سرو اظهار کرد: علاوه بر بحث صادرات، ایجاد شرکت‌‌‌های استارت‌آپی مرتبط با صنعت کاتالیست را هدف‌‌‌گذاری کرده‌‌‌ایم  که در همین حوزه‌‌‌ها بتوانیم بهبود فضای تولید و رفع معضل مواد اولیه برای گریدهای مختلف پایه‌‌‌های کاتالیست را تا ۵ سال آینده محقق سازیم.  کریمی در خصوص سابقه شرکت که آغاز آن به سال ۸۳ بازمی‌گردد، گفت: از همان ابتدا برنامه‌‌‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در سرو شکل گرفت، اما از ۱۰ سال اخیر فعالیت شرکت متمرکز بر تولید و تنوع‌‌‌بخشی به کاتالیست های مورد نیاز صنایع پترو پالایشی و فولادی کشور شد. وی بر این باور است تولید، نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد و ایجاد ارزش افزوده از طریق تولید محصولات استراتژیک نظیر کاتالیست می‌تواند بر توسعه و بهبود اقتصاد کشور موثر واقع شود. وی با اشاره به این مطلب که سرو برای تجاری‌سازی محصولات، براساس توان نیروهای متخصص اقدام به ساخت کارخانه تولیدی کرده است، تصریح کرد:کارخانه ای که تجهیزات ساخت کارخانه های آن وارداتی باشد ارزش افزوده آن در تولید ناچیز است اما کارخانه ای که جزئی ترین بخش آن در داخل کشور ساخته شده باشد به طور حتم کمتر هزینه بر خواهد بود و تولید را به صرفه تر می‌کند.مدیر عامل شرکت نفت و گاز سرو به دیگر مزایای شرکت‌‌‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: وقتی شرکتی دانش بنیان باشد از قدرت بیشتری در کاهش هزینه ها برخوردار است و علاوه برافزایش اعتماد به نفس در میان نیروهای انسانی ارزش افزوده بیشتر، سبد کالای متنوع تر و مضاعف ایجاد می کند. این بدان معنا است که الگوی بهتری از شرکت‌داری را منعکس می کند.وی عامل اصلی در شکل گیری این الگو را تلاش و جدیت خواند و گفت: شرکت‌‌‌های دانش بنیان معروف دنیا جملگی از یک فضای کاری کوچک آغاز به کار کرده اند. این در حالی است که تنها با یک حرکت مستمر توانسته اند به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنند.