سال موفق ۲۰۲۱

به نظر می‌رسد تمرکز بر خودروهای الکتریکی برای مرسدس بنز نتیجه‌بخش بوده است. چهار شاخصه آماری در سال ۲۰۲۱، این تحول را تایید می‌کنند. فروش گروهی مدل‌های پیشرفته این شرکت تا ۳۰ درصد رشد داشت، فروش خودروهای سواری برقی ۶۴ درصد افزایش را تجربه کرد، وانت‌های برقی ۱۱۸ درصد و درآمد قبل از بهره و مالیات تعدیل‌شده آن نیز ۱۲۳ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، در این سال انعطاف‌پذیری کسب‌و‌کار گروه مرسدس بنز نیز با افزایش مواجه شد. به‌رغم تداوم پاندمی‌ و تنگناهای عرضه، سال مالی ۲۰۲۱ برای بخش‌های مرسدس بنز سواری، مرسدس بنز وانت و مرسدس بنز موبیلیتی، سالی بسیار موفقیت‌آمیز بود. اولا کالنیوس، رئیس هیات مدیره گروه مرسدس بنز AG گفت: در مرسدس بنز، ما تلاش‌مان را در راستای اجرای استراتژی خود مضاعف کردیم و موفق شدیم این را به محصولات جذاب و موفقیت مالی تبدیل کنیم. من می‌خواهم از همکاران خود برای این موفقیت تشکر کنم. سال گذشته برای صنعت خودرو یک سال پر‌چالش بود، اما تیم ما به موقعیت‌های خوبی دست یافت. ما شتاب فعالیت‌های خود را توسعه دادیم و هنوز هم پتانسیل زیادی داریم. برای مرسدس بنز، سفر تازه شروع شده است.

به دنبال آینده برای سال ۲۰۲۲

امسال مرسدس بنز انتظار دارد گام بلندتری به سمت هدف استراتژیک بلندمدت خود یعنی انتشار خنثی گاز CO۲ داشته باشد. با مدل‌های شاسی بلند EQS ، شاسی بلندEQE ، EQT و eCitan بیش از ۱۰ خودروی تمام الکتریکی تا پایان سال ۲۰۲۲ ارائه خواهد شد. علاوه بر این، با طرح ابتکاری Ambition۲۰۳۹، مرسدس بنز هدف خود را برای رسیدن به نقطه عطف مهمی ‌در اوایل سال ۲۰۳۰ در مسیر بی‌طرفی کربن قرار داده است که نتیجه آن کاهش ۵۰ درصدی انتشار CO۲ در مقایسه با سطوح ۲۰۲۰ خواهد بود. از مهم‌ترین اهرم‌ها می‌توان به برقی کردن ناوگان، شارژ با انرژی سبز، بهبود فناوری باتری و استفاده گسترده از مواد بازیافتی و انرژی‌های تجدیدپذیر در سایت‌های تولیدی این خودروساز اشاره کرد. مرسدس بنز قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۷۰ درصد انرژی مورد نیاز در فرآیند تولید خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین کند. هدف این شرکت از طریق توسعه انرژی خورشیدی و بادی در سایت‌های خود و از طریق قراردادهای خرید برق اضافی محقق خواهد شد. از طرف دیگر مرسدس بنز به عنوان بخشی از رویکرد جامع خود به مقوله پایداری، در حال ساخت کارخانه بازیافت باتری در کوپنهایم آلمان است.

کالنیوس خاطرنشان کرد: مرسدس بنز گام به گام به سوی تولید کاملا الکتریکی پیش می‌رود و قابلیت نرم‌افزاری آن روز‌به‌روز قوی‌تر می‌شود. ما در حال گسترش کسب و کار لوکس خود هستیم و به کار روی بهره‌وری هزینه‌های خود ادامه می‌دهیم. به ویژه با توجه به افزایش قیمت مواد خام، ما مجبور به انجام این کار هستیم. در اروپا، ما به یک استراتژی فعال نیاز داریم زیرا دسترسی به مواد خام برای تحول الکتریکی و دیجیتال و برای رقابت در اقتصاد اروپا، در کل بسیار مهم است.

انتخابات هیات نظارت

در مجمع عمومی ‌فوق‌العاده گروه مرسدس بنز AG اعلام شد که بادر محمد السعد و دکتر کلمنس بورسیگ، هیات نظارت را در پایان جلسه سالانه این شرکت ترک خواهند کرد. دام پولی کورتیس، مدیر سابق موسسه رهبری پایداری دانشگاه کمبریج و مارکو گوبتی، مدیر عامل شرکت سالواتوره فراگامو، تولیدکننده کالاهای لوکس ایتالیایی برای این جایگاه پیشنهاد شده‌اند. به گفته برند پیچتسریدر، رئیس هیات نظارت، طرح تجدید نظر استراتژیک مرسدس بنز بر این باور است که پایداری، اساس یک استراتژی موفق در تولید محصولات لوکس را تشکیل می‌دهد. مرسدس بنز در تلاش است تا جایگاهی پیشرو در هر دو زمینه کسب کند. دام پولی کورتیس و مارکو گوبتی با انبوهی از تجربه و دانش گسترده خود در موقعیت ایده‌آلی برای حمایت از ما در این تلاش هستند. از زمان برگزاری مجمع عمومی‌ فوق‌العاده در اول اکتبر ۲۰۲۱، تغییر دیگری ایجاد شده است. دکتر سابین زیمر از ۸ دسامبر ۲۰۲۱ به عنوان نماینده کارکنان از هیات نظارت کناره‌گیری کرد. جانشین او مونیکا تیلش، عضو شورای کارگران کارخانه مرسدس بنز سیندلفینگن، از ۹ دسامبر ۲۰۲۱ شروع به کار خواهد کرد.

تمرکز مرسدس بنز روی فناوری‌های نوآورانه و سبز و همچنین خودروهای ایمن و برتر که هم جذاب و هم الهام‌بخش هستند، باقی می‌ماند. مرسدس بنز به سرمایه‌گذاری سیستماتیک خود در توسعه پیشرانه‌های کارآمد ادامه می‌دهد و مسیری را برای آینده‌ای تمام الکتریکی تعیین می‌کند. تلاش‌های این شرکت همچنین بر اتصال هوشمند وسایل نقلیه، رانندگی خودران و مفاهیم جدید حرکت متمرکز است، زیرا مرسدس بنز آن را به منزله هدف و تعهد خود برای انجام مسوولیتش در قبال جامعه و محیط‌زیست می‌داند.   مرسدس بنز وسایل نقلیه و خدمات خود را تقریبا در تمام کشورهای جهان می‌فروشد و دارای امکانات تولیدی در اروپا، آمریکای شمالی و لاتین، آسیا و آفریقا است. این شرکت در بورس‌های فرانکفورت و اشتوتگارت پذیرفته شده است. در سال ۲۰۲۱، این گروه حدود ۱۷۲ هزار نیروی کار داشت و ۳/ ۲ میلیون دستگاه خودرو فروخت. درآمد آن حدود ۱۶۸ میلیارد یورو و درآمد قبل از بهره و مالیات این گروه بالغ بر ۱/ ۲۹ میلیارد یورو بوده است.