حسین شهرستانی گفت: تصمیمات غیرکارشناسی و احساسی در این حوزه سبب شده گره مشکلات کورتر شود، یکی از مشکلات این روزهای صنعت لوازم خانگی نحوه قیمت‌گذاری است. تصمیم‌گیری‌های غلط، عدم برند‌سازی برای کالاهای داخلی و بازار آزادانه کالای قاچاق زمینه‌سازمشکلات کنونی در حوزه صنعت لوازم خانگی شده است. وی درباره چگونگی ایجاد یک بازار رقابتی معتقد است: در حال حاضر که کالا در بازار به وفور یافت می‌شود باید سیاست‌ها تغییر کرده و نیاز به نظارت‌های آنچنانی نیست. این بازار بیشتر نیازمند رقابت است و با حمایت باید به تولیدکننده اجازه داد تا در یک بازار رقابتی بتواند کالای خود را به فروش رسانده و در این رقابت بازار به‌طور خودکار کنترل خواهد شد و در یک نظام خود‌کنترلی بهتر می‌توان به حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده در کنار هم دست یافت.

وی افزود: دولت برای جلب رضایت کارگران حقوق آنها را افزایش داد. در حال حاضر تغییرات متاثر از این افزایش قیمت سبب شده که همان کارگران با وجود افزایش حقوق، قدرت خریدشان کاهش یابد. از طرف دیگر اتفاقاتی مانند افزایش چند برابری نرخ ارز محاسبه‌‌ای گمرک نیز، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت تولید کالا است. عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با عنوان اینکه قیمت تولیدات لوازم خانگی حدود ۱۵ درصد افزایش یافت، خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت در راستای کمک به تولید‌کنندگان صورت گرفت، اما با توجه به اینکه میزان افزایش قیمت تولید بیش از این بود، نتوانست تولیدکنندگان را راضی کند. در نهایت این باعث شد که قدرت خرید همان کارگری که حقوقش افزایش پیدا کرده بود نیز کاهش یابد و بازار در رکود شدیدی قرار گیرد.

وی گفت: در حال حاضر همچنان سیاست‌های چند سال گذشته که با کمبود کالای تولیدی لوازم خانگی روبه‌رو بودیم در کشور اجرا می‌شود، در حالی که اکنون اقلام به وفور در بازار وجود دارد و باید با سیاست‌های حمایتی و طرح‌های تشویقی، بدون اجبار در قیمت‌گذاری به تولید‌کننده کمک کنیم تا بتواند کالا را با قیمت رقابتی تولید و عرضه کند. شهرستانی به رقابت کالاهای قاچاق با تولیدات داخلی اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت‌‌ کالاهای ایرانی و نزدیک شدن به قیمت کالای قاچاق خارجی که عمدتا برندهای شناخته‌شده هستند، فروش کالای ایرانی برای فروشندگان دشوار شده است.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه مراکز عرضه نقش بسیار مهمی در زنجیره صنعت لوازم خانگی دارند، گفت: باید سیاستگذار با حمایت و تسهیل امور و طرح‌های تشویقی برای فروشندگان کالاهای ایرانی شرایطی ایجاد کند تا ایشان با معرفی کالا و برندهای ایرانی به خریداران، زمینه‌ساز خرید لوازم خانگی تولید داخل شوند. یکی از نقاط ضعف تصمیم‌گیری در حوزه‌های مختلف عدم بهره‌مندی مدیران تصمیم‌گیر از متخصصان و فعالان حوزه مربوطه است، دغدغه‌ای که امروز صنعتگران با آن روبه‌رو هستند شاید تصمیم‌گیران حتی از آن اطلاع نیز ندارند و همین مورد زمینه‌ساز این می‌شود که مشکلات نه تنها مرتفع نشود بلکه افزون شود.

توان پرداخت این همه مالیات را نداریم

عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت فروشندگان لوازم خانگی نسبت به ضرایب مالیاتی، افزایش نرخ ارز و رکود در بازار اعتراض دارند. حسین شهرستانی افزود: با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر قیمت لوازم خانگی افزایش چشمگیر داشته، سود فروشندگان به نسبت قیمت کالاها بسیار کاهش پیدا کرده است و به هیچ عنوان درصدهای سود اعلام شده مخصوصا در مناطقی که بورس یک کالا و بسیار رقابتی است قابل وصول نیست. بنابراین وصول این مالیات به‌صورت عادلانه و با رضایت کسبه دور از تصور است.

شهرستانی با بیان اینکه کمیسیون ضرایب مالیاتی در آخرین بازنگری، اندکی ضرایب سود لوازم خانگی را کاهش داده ولی هنوز هم این ضرایب با واقعیت بازار مخصوصا در مناطق بورس همخوانی ندارد، تصریح کرد: در اصل این ضرایب مالیاتی ملاک محاسبه می‌شود که هر صنف روی کالای خود چقدر سود می‌گیرد و بعد آن درصد، ضربدر گردش حساب کسبه و مشخص می‌شود چه میزان سود حاصل شده و باید چقدر مالیات پرداخت کنند. اما باید به این نکته توجه شود که چند سال پیش که مثلا قیمت یک ساید بای ساید ۷ میلیون تومان بود، فروشندگان ۵۰۰ هزار تومان سود می‌گرفتند و حالا هم به دلیل بحث رقابت، روی ساید بای ساید که به ۴۰ میلیون تومان رسیده همان سود را می‌گیرند. عضو هیات رئیسه اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: افزایش نرخ ارز، رکود بازار به علت کاهش توان خرید مصرف‌کنندگان و تشدید طرح‌های نظارتی از دیگر مشکلات فروشندگان است.