پیشینه و قدمت اجرای طرح‌های ماهی در قفس در کشور و مازندران کمتر از دو دهه است و به دلیل ناآشنایی سرمایه‌گذاران و وجود مشکلاتی از قبیل موانع زیست محیطی، اجرای این طرح آن‌گونه که باید توسعه نیافته است. عقب‌ماندگی مازندران از طرح پرورش ماهی در قفس در حالی است که به تاکید کارشناسان این شیوه تولید به صرفه، سودآور و اقتصادی است و ضمن تامین امنیت سرمایه، منجر به ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد. یک کارشناس حوزه آبزی‌پروری مشکلات و موانعی نظیر محیط زیست، دامپزشکی ، بنادر و دریانوردی را از جمله مسائل فراروی پرورش ماهی در قفس ذکر کرد و گفت: هنوز زیرساخت‌‌های لازم نظیر صنایع تبدیلی و اسکله، شناور و ... در مازندران تامین نشده است.

علی اکبری با بیان اینکه تولید ماهی در قفس دریایی نیازمند قفس‌‌های استاندارد است، گفت: ارتفاع امواج خزر و تاخیر در ارائه مجوز از یک سو و موانع ارائه تسهیلات سبب شده تا سرمایه‌گذاران استقبال زیادی از این طرح نداشته باشند.

وی در عین حال تاکید کرد: با توجه به بازار خوب ماهی در کشورهای دیگر باید برای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد مزارع در قفس در دریای مازندران برنامه‌ریزی صورت گیرد.

تامین تسهیلات، توسعه زیرساخت‌‌ها، استفاده از شناور و ایجاد اسکله و رفع موانع صدور مجوز از جمله دغدغه‌هایی است که سرمایه‌گذاران برای ایجاد مزارع دریایی تولید ماهی با آن روبه‌رو هستند و رفع آن می‌تواند به صنعت آبزی‌پروری در کشور کمک کند.

احمد سمامی رئیس اتحادیه پرورش ماهی در قفس کشور با اظهار اینکه ۱۸۵ شرکت دارای مجوز تاسیس پرورش ماهی در قفس داریم که ۳۰ درصد مشغول کار هستند، افزود: سالانه از این مزارع پنج هزار تن ماهی در کشور برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ میزان برداشت و تولید ماهی در قفس در کشور باید به ۱۰۰هزار تن برسد، حمایت از تولیدکنندگان و رفع موانع را ضروری دانست.

سماعی با اظهار اینکه افزایش مزارع پرورش ماهی از جمله سیاست‌های رونق تولید به شمار می‌‌رود، اجرای این طرح را در تامین امنیت غذایی نیز حائز اهمیت دانست.

وی با اظهار اینکه در شهرستان عباس آباد ۱۸ مزرعه پرورش قفس در ماهی راه‌اندازی شده است، پیش‌بینی کرد امسال ۵۰۰ تن ماهی قزل‌آلا روانه بازار تولید شود.