25 (1) copy

ایران به عنوان نخستین کشور از منظر تنوع طراحی و سومین کشور از لحاظ تولید در رشته‌های مختلف صنایع دستی در حال حاضر با نسلی مواجه شده که به جد می‌کوشند این میراث کهن را در شکل و فرم جدید به دنیا عرضه کنند. نسل حاضر هنرمندان جوان رشته‌های صنایع دستی و تجسمی ذهن‌آگاهی بالایی نسبت به واقعیت‌های جهان معاصر، سلیقه و فرم‌های جدید و گرایشات رایج دارد و از این منظر توانسته در طراحی‌های خود بهره‌های فراوانی از این منبع هویتی اخذ کند. تنوع جشنواره‌ها، دوسالانه‌ها، نمایشگاه‌ها و حراج‌ها خود حاکی از چنین تحول بزرگ در طراحی و نوآوری هنر و صنایع دستی ایران بوده که جای تامل بسیار زیاد دارد.

اقتصاد هنر و صنایع دستی به صورت علمی بر این باور استوار است که پیوندی میان طراحی و محصولات هنری و صنایع دستی با مردم و متقاضیان این عرصه برقرار کند و هنر را روز‌به‌روز بیشتر وارد زندگی مردم کند. از این منظر مجموعه تهران گیفت شاپ با تمرکز بر جنبه‌های هویتی و فرهنگی ایرانی اسلامی ایده راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین و حضوری را دنبال می‌کند که بتواند تازه‌های هنر و صنایع دستی ایران را در شکل و فرم و بسته‌بندی جدید به مخاطبان داخلی و خارجی ارائه دهد.

واقعیت آن است که نمادهای شهری بهترین وسیله برای شکل‌‌دهی به هویت شهری و ملی مردم هستند. چرا که اینها، عامل پیوند شهروندان با محیط زندگی‌‌شان بوده و به زیست جمعی آنها در کنار هم معنا می‌‌بخشند. بخشی از خاطره جمعی و تاریخی همشهریان در کنار این نمادها بوده و هر کدام برای آنها یادآور دورانی از زندگی و تاریخ است. حس تعلق خاطر مردم به شهر و دیارشان به همبستگی و انسجام اجتماعی می‌‌انجامد و زیست جمعی در کنار یکدیگر را لذت‌بخش‌‌تر می‌کند.

تولید محصولات صنایع دستی با استفاده از طرح‌های نمادهای شهری می‌تواند به این هویت‌بخشی کمک کند. این محصولات می‌توانند به عنوان هدیه یا سوغات خریداری و در خانه‌های مردم وارد شوند. ما در این مجموعه با توان کار‌آفرینی مستقیم برای 20 نفر نیروی ستادی و حدود 50 کارگاه و هنرمند در سطح کشور بر‌آنیم قدمی کوچک در توسعه ایران برداشته و الگویی علمی و عملی از کسب‌وکار‌های صنایع خلاق ارائه دهیم.