مزیت‌های تولید چینی و بلور در ایران

سهولت دسترسی به مواد اولیه

به دلیل اهمیت این بازار، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان چینی و بلور تهران با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» گفت‌وگو کرده و مسائل و مشکلات این صنعت را تشریح کرده است. غلامرضا صفرنژاد ابتدا در مورد شرایط دسترسی به مواد اولیه تولید چینی و بلور در ایران گفت: «یکی از مزایای تولید مناسب چینی و بلور در کشور، به دلیل در دسترس بودن نعمت‌های خدادادی مواد اولیه آن در ایران است. مواد اولیه اصلی صنعت بلور سیلیس است که به وفور یافت می‌شود. در بخش تولید چینی نیز خاک چینی به میزان بسیار کافی وجود دارد و خوشبختانه باعث شده ما نیاز زیادی به واردات مواد اولیه این کالاها نداشته باشیم. خوشبختانه تولیدکنندگان داخلی به تولید کریستال پاک یعنی کریستال عاری از سرب نیز دست پیدا کرده‌‌‌اند که جای بس خوشحالی دارد. این نوع کریستال که با نام کریستالیت نیز شناخته می‌شود ضمن داشتن درخشش لازم از لحاظ کیفی نیز به خوبی می‌تواند نیاز‌‌‌های مشتریان را برطرف کند.»

وی با مناسب عنوان کردن میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه گفت: «تا اواسط دهه هفتاد خورشیدی میزان واردات محصولات چینی و بلور به کشور زیاد بود. اما به تدریج با سرمایه‌گذاری‌هایی که در این خصوص انجام شد خوشبختانه حالا میزان کالاهای وارداتی چینی و بلور به کشور کم شده و کالاهای تولید داخل بخش زیادی از بازار را تشکیل می‌دهند که این موضوع نشان از توانمندی تولیدکنندگان کشور دارد. این به گونه‌ای است که حالا کیفیت کالای چینی و بلور ساخت داخل، همپای سازندگان مطرح دنیا قرار دارد.»

این فعال صنفی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر در ساخت محصولات داخلی چینی، بلور و آرکوپال از دانش‌بنیان‌ها استفاده زیادی می‌شود ادامه داد: «ما نمی‌توانیم استفاده از علم را در صنعت کتمان کنیم. در سال‌های اخیر برای تهیه سیلیس‌های مصرفی در ساخت بلور از فناوری‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم.»

 اثرات افزایش نرخ ارز

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع اثرات افزایش نرخ ارز روی این صنعت اشاره کرد و افزود: «یکی از مشکلات ما نوسان‌های ارزی در کشور است که بر بسیاری از واحدهای تولیدی اثرات نامطلوبی داشته است. وقتی نوسان ارزی در کشور وجود دارد و ارزش دلار نسبت به ریال بیشتر می‌شود انگیزه خرید کالا از ایران در میان کشورهای دیگر تقویت می‌شود. در این شرایط کارخانه دار و تولیدکننده ضرر می‌کنند. امروزه در کشور یکی از افتخارات تولیدکننده بلور و چینی این است که به تکنولوژی تولید محصول عاری از سرب دست پیدا کرده‌ایم. بنابراین این‌ قدر کیفیت محصول تولیدی در این حوزه زیاد می‌شود که در بازار توزیع، شیطنت‌هایی انجام می‌شود و این کالا را به عنوان خارجی به فروش می‌رسانند.»

رکود بازار و چالش‌های موجود

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان چینی و بلور تهران در ادامه به اثرات چالش‌های موجود در فضای کسب و کار پرداخت و گفت: «رکود در حال حاضر در بسیاری از بازارها وجود دارد. با نرخ تورمی که وجود دارد، به عنوان مثال یک سرویس غذاخوری که برای بسته جهیزیه خریداری می‌شود، امروزه با رشد بیش از چند برابری قیمت روبه‌رو شده است. طبیعتا این شرایط در توان خریدار نیست و همین عاملی برای رکود بازار خواهد شد. باید توجه داشت که تولیدکننده هیچ دخل و تصرفی در افزایش قیمت‌ها ندارد ولی اگر بخواهیم از این شرایط رکود تورمی عبور کنیم بعد از کمک به افزایش قدرت خرید مصرف کننده، یکی از راه‌های موثر و مهم آن این است که دستگاه‌های مختلف کمک کنند تا هزینه تولید پایین‌تر بیاید.»

صفرنژاد در همین خصوص ادامه داد: «در این صورت قیمت نهایی کالا نیز متعادل‌تر شده و مصرف‌کننده توان و قدرت بیشتری برای خرید خواهد داشت و بازارها از رکود خارج خواهند شد. ما می‌توانیم برای برطرف کردن این مشکل و البته بسیاری از دیگر مشکلات تولید از ترکیه الگوبرداری کنیم؛ چرا که حمایت از تولید در این کشور بسیار بالاست. آنها متوجه هستند که اگر یک واحد تولیدی بیکار و تعطیل شود آسیب‌های متعددی به کشور وارد خواهد شد، به همین دلیل دولت به تولیدکننده اعتماد و تلاش کرده شرکت‌های بخش خصوصی در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشته باشند. اما در مقابل در کشور ما به عنوان مثال اگر تولیدکننده‌ای قصد داشته باشد پروانه بهره‌برداری خود را تمدید کند با کوهی از مشکلات و بوروکراسی اداری مواجه خواهد شد.»

وی در خصوص راهکار اهدای تسهیلات خرید برای مصرف‌کننده جهت بهبود فضای فعلی بازار نیز گفت: «این تصمیم به حاکمیت و تصمیم‌گیران کلان در دولت یا مجلس بر می‌گردد. اگر بنا بر فروش اقساطی به خریداران باشد، باید زیرساخت آن نیز فراهم شود. تا به این لحظه کسی یا بخشی به صورت جدی به دنبال ایجاد این موضوع نبوده و عملیاتی کردن این اتفاق موضوعی است که از قدرت اتحادیه خارج است. شبکه بانکی در این خصوص می‌تواند نقش مهم و فعالی داشته باشد که این اتفاق نیز باید از مسیر وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت انجام شود.»

این فعال صنفی درخصوص دیگر چالش‌های این صنف نیز گفت: «اگر بخواهیم درباره چالش‌های این صنعت صحبت کنیم باید گفت در بحث تامین قطعات یدکی مشکلاتی داریم به این دلیل که اصالت این نوع ماشین‌آلات وارداتی است. به واسطه تحریم‌ها تامین این قطعات، انتقال ارز به فروشنده و ورود کالا به کشور سخت شده است. این در حالی است که گمرک کشور نیز با برخی سختگیری‌ها درباره ترخیص کالا، چالش‌هایی را در مقابل تولیدکننده قرار می‌دهد. البته چالش‌هایی هم در حوزه‌های مالیات، بیمه تامین اجتماعی و سایر بخش‌ها نیز برای تولیدکننده وجود دارد. از دیگر مشکلات صنف به برندسازی می‌توان اشاره کرد. بعضی کارخانه‌ها برند را با محصول پیش برده‌اند. اما اکنون تولیدکننده‌هایی وجود دارند که برای خود برندسازی نمی‌کنند و مشخص نمی‌شود که محصول تولیدشده در کشور عزیزمان تولید شده است.»

پتانسیل صنعت بلور و چینی

غلامرضا صفرنژاد در مورد آخرین شرایط بازار ادامه داد: «در چند سال گذشته و با توجه به سابقه‌ای که صنعت چینی و بلور در کشور داشت و همچنین نیاز جامعه درباره لوازم چینی مثل تهیه جهیزیه و همچنین نیازی که زندگی روزمره افراد دارد، محصولات چینی ایرانی موفق شده است بازار خود را پیدا کند. در این راستا تلاش کارخانه‌های تولیدکننده از این دست و همچنین تجار عزیزی که به این سو آمدند در این راستا موثر بود و به این ترتیب شاکله‌ای خوب به وجود آمد.» این فعال حوزه لوازم خانگی افزود: «توانایی و پتانسیل صنعت تولید چینی و بلور در خصوص خلق ثروت و ارزش کمتر از پتروشیمی نیست. به همین دلیل از تصمیم‌گیرندگان در وزارتخانه صمت درخواست داریم توجه بیشتری به این صنعت داشته و حمایت‌های مناسب‌تری از تولیدکنندگان و فروشندگان داشته باشند.»

وی در پایان گفت: «اکنون برنامه نمایشگاه دائمی چینی و بلور در شهر مسقط کشور عمان وجود دارد. تلاش ما بر این بوده که بیشترین شرکت‌های چینی و بلور ایرانی را به آن نمایشگاه متصل کنیم تا از آن نمایشگاه دائمی به بازارهای آفریقا و کشورهای عربی راه پیدا کنیم. درباره نوآوری و شکوفایی صنعتگر ما وظیفه خود را به خوبی انجام داده و در مقابل این انتظار وجود دارد که از سوی سازمان‌های دولتی به خوبی حمایت شود، چرا که در این صورت از خروج ارز جلوگیری می‌شود و هم منشأ واردات ارز خواهد شد. کشورهایی مثل تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان، عراق و پاکستان نیازمند محصولات بلور و چینی ایران هستند.»