به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سیدامیر برهانی‌‌‌نائینی رئیس هیات‌‌‌مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در آستانه روز ملی صادرات، در این نشست خبری به ارائه گزارشی از عملکرد این صندوق طی یک سال گذشته پرداخت و عنوان کرد: صندوق ضمانت صادرات در سال جدید خدمات جدیدی را اضافه کرده است. در گذشته صندوق ضمانت صادرات بیشتر فعالیت محلی داشت و معطوف به داخل کشور بود و خدمات برون‌‌‌مرزی گسترده با سایر صندوق‌های ضمانت خارجی نداشت، این در حالی‌‌‌است که در دولت سیزدهم و در مدیریت جدید ما به صندوق‌های ضمانت کشورهای دیگر متصل شدیم که در این راستا می‌توان عمان و قطر را مثال زد. در ازبکستان توافق‌نامه مشترکی را به امضا رسانده‌‌‌ایم، و کشورهای قزاقستان، روسیه، بلاروس، صربستان، اندونزی، مجارستان و مغولستان، کشورهای هدف ما برای انعقاد تفاهم‌‌‌نامه انتخاب شده‌‌‌اند. در روسیه این تفاهم‌‌‌نامه تبدیل به یک قرارداد بیمه اتکایی شده و طی چند ماه گذشته به صندوق ضمانت صادرات روسیه متصل شدیم. به نوعی حوزه کشورهای CIS را مورد هدف قرار داده‌‌‌ایم. در سفر رئیس‌‌‌جمهور نیز به اندونزی توانستیم با این کشور قراردادی را به امضا برسانیم. یکی از مقاصد مهم صادراتی ما در شرق آسیا، اندونزی است. عین این اتفاق نیز در صربستان روی داد که این کشور یک میلیون دلار برای ما برای کالا و خدمات، در زمینه ماشین‌‌‌آلات صنعتی فاینانس کرده است.

ایجاد کارگزار‌‌‌های خارجی

برهانی در ادامه خاطرنشان کرد: برای نخستین‌‌‌بار کارگزار‌‌‌های خارجی نیز برای صندوق ضمانت صادرات تعریف شده‌‌‌اند و هم‌‌‌اکنون در کشورهای روسیه، لهستان و ارمنستان ما کارگزاری خارجی صندوق ضمانت صادرات داریم. در حقیقت یک نقشه راهی ترسیم کردیم که هرگاه سازمان توسعه تجارت، مرکز تجاری ایجاد کرد، در صورت امکان ما نیز حضور داشته باشیم تا همه تجار با یک بسته کامل روبه‌رو شوند که هم شوروم داشته باشند تا کالاهای خود را به نمایش بگذارند و هم اینکه یک مرکز تجاری داشته باشند و بتوانند از خدمات صندوق ضمانت صادرات و خدمات بیمه‌‌‌ای نیز بهره بگیرند.

وی در ادامه افزود: ‌‌‌ یکی از اتفاقاتی که می‌توان آن را به فال نیک گرفت، این موضوع است که بازار آفریقا که مدت‌‌‌ها بود از مسیر صادراتی ما خارج شده بود، مورد هدف قرار دهیم. در دولت سیزدهم نقشه راهی برای صادرات به قاره آفریقا تدوین کردیم و در سفر قبلی ریاست جمهوری این مباحث پیگیری شد و در سفر آتی نیز دو سند همکاری بیمه‌‌‌ای و بانکی با دو کشور آفریقایی امضا خواهد شد و تا حد زیادی بازار پرریسک آفریقا را می‌توانیم برای صادرکنندگان خود کم‌‌‌ریسک کنیم. با توجه به تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌هایی که با دو کشور آفریقایی بسته‌‌‌ایم، می‌توانیم به ساحل عاج و کشورهای حوزه غرب آفریقا که ریسک‌‌‌های بالاتری دارند ورود پیدا کنیم.  مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در ادامه خاطرنشان کرد: دو اتفاق ویژه هم در صندوق‌های ضمانت صادرات روی داده است، یک اتفاق آنکه قادر شده‌‌‌ایم کرسی هیات‌‌‌رئیسه خود در اتحادیه امان (بیمه‌‌‌گران کشورهای اسلامی) را حفظ کنیم. در حاشیه همایش بیمه‌‌‌گران کشورهای اسلامی اتفاق ویژه‌‌‌ای افتاد و در راستای دیپلماسی ایران با کشور عربستان، ما توانستیم با موسسه بیمه اعتبار صادراتی اسلامی ذیل بانک توسعه اسلامی قرارداد امضا کنیم. از این به بعد راه ارتباط سرمایه‌گذاری با عربستان و بیمه‌‌‌گذاری در این کشور باز شده است. مهم‌تر آنکه به عضویت کمیته کوتاه‌‌‌مدت اتحادیه برن (معتبرترین اتحادیه بیمه‌‌‌گران صندوق ضمانت دنیا) درآمده است که یک اتفاق ویژه برای تاریخچه صندوق ضمانت صادرات به‌‌‌شمار می‌رود.  برهانی با اشاره به اینکه همواره صندوق ضمانت صادرات به این موضوع متهم شده بود که با یک و دو بانک تخصصی خود در ارتباط است، عنوان کرد: در یک سال گذشته چند بانک داخلی از جمله بانک‌های تجارت، سینا، ملت، ملی و توسعه تعاون و... به شبکه ما متصل شده‌‌‌اند و قراردادهای مشترکی به امضا رسیده است.

ایجاد ۲۷ کارگزاری در سراسر کشور

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که تا پیش از این خدمات صندوق ضمانت صادرات در تهران به صورت متمرکز اتفاق می‌‌‌افتاد، گفت: اما هم‌‌‌اکنون صندوق به بازاریابی در سراسر کشور اقدام و بیش از ۲۷ کارگزاری فعال در سرتاسر استان‌‌‌ها ایجاد کرده است. این کارگزاری‌‌‌ها را به سمتی بردیم که اتاق‌‌‌های بازرگانی به نوعی متولی آنها شوند، چراکه استفاده‌‌‌کنندگان نهایی از خدمات ما همین اتاق‌‌‌های بازرگانی هستند تا از این طریق شرکت‌های کوچک هم بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

کمک ۲۰۰میلیون یورویی دولت به صندوق

برهانی در ادامه تاکید کرد: حمایت دولت سیزدهم از صندوق ضمانت صادرات طی این مدت بی‌‌‌نظیر بوده است. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت جدید نیز حمایت‌‌‌های ویژه‌‌‌ای از صندوق ضمانت به عمل آورده‌‌‌اند. دارایی ثبتی شرکت ۴۷میلیون یورو بوده که با پیگیری‌‌‌های وزیر صمت، امروز بیش از ۲۰۰میلیون یورو به عنوان افزایش سرمایه به ما کمک کرده و هم‌‌‌اکنون سرمایه صندوق به بیش از ۲۴۷ میلیون یورو رسیده است. وزیر صمت به ما قول داده‌‌‌اند با همکاری وزرای اقتصاد و دارایی و امور خارجه و بانک مرکزی این افزایش سرمایه را تا سقف یک میلیارد دلار برسانند.

پیوستن دو صندوق به یکدیگر

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین ما قادر شدیم که تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای را با صندوق توسعه ملی به امضا برسانیم که این اتفاق مثبت برای نخستین‌‌‌بار است که روی داده که این دو صندوق به‌‌‌هم پیوسته‌‌‌اند تا سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌‌های صادرات‌‌‌محور انجام بدهند. هم‌‌‌اکنون این فرصت ویژه است که این پروژه‌‌‌های ناتمام را وارد چرخه صادرات کنیم.

 ریسک و عملکرد این پروژه‌‌‌ها را ما اعتبارسنجی خواهیم کرد تا این پروژه‌‌‌ها تامین مالی شده و زودتر به بهره‌‌‌برداری برسند و به مرحله صادرات برسند.

حمایت صندوق از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در ادامه با اشاره به حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان عنوان کرد: در زمینه شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان یک اتفاق ویژه‌‌‌ای رقم خورده و مصوبه حمایتی را هیات‌‌‌مدیره صندوق ضمانت صادرات برای شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان مطرح کرده که این شرکت‌ها با حداقل وسایل ممکن برای تضمین وام اقدام کنند.

 معمولا شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان دارایی برای وثیقه گذاشتن ندارند و دارایی آنها دانش آنهاست و ما حاضریم حداقل وثیقه ممکن را از آنها بگیریم تا به تامین سرمایه در گردش و صادراتی شدن محصولات این شرکت‌ها کمک کنیم.