طبق آنچه گفته شد اگر امتیاز منفی فرد از حد مشخصی بالاتر برود در نهایت منجر به سلب صلاحیت حرفه‌ای وی خواهد شد. البته درصورتی که مجموع امتیازات منفی مدیران کلیدی یک شرکت بیمه‌‌‌ای افزایش یابد با آن شرکت نیز برخورد قاطع می‌شود. ناگفته نماند که تا پیش از شکل‌‌‌گیری کمیته‌‌‌ ارزیابی عملکرد مدیران کلیدی در بیمه مرکزی، عملکرد خلاف مقررات یک مدیر منجر به برخورد با شرکت بیمه می‌شد و همین موضوع سبب شد تا مدیر مربوطه تلاشی در جهت اصلاح عملکرد خود نداشته باشد.

فارغ از کارآیی این مساله، بسیاری از مدیران و کارشناسان صنعت بیمه ایراداتی را در رابطه با فرآیند این کمیته و نحوه تخصیص نمره منفی به فرد مطرح می‌‌‌کردند. از جمله اینکه ممکن است رای صادره از کمیته مذکور، با اشکالاتی مواجه باشدکه نیازمند رسیدگی و بررسی مجدد باشد اما فرد خاطی امکان دفاع و ارائه توضیحات درمورد عملکرد خود را ندارد. برهمین اساس هیات عامل بیمه مرکزی در سال گذشته، ضوابط تشکیل و فعالیت کمیته ارزیابی عملکرد متصدیان و افراد پیشنهادی جهت تصدی مشاغل کلیدی صنعت بیمه را در هفت ماده تصویب کرد. گفته می‌شود که در تذکر نوع اول تا ۵ نمره منفی، درتذکر نوع دوم بین ۶ تا ۱۰ نمره منفی، اخطار نوع اول بین ۱۱ تا ۲۰ نمره منفی و اخطار نوع دوم بین ۲۱ تا ۳۰ نمره منفی برای عملکرد مدیران و کارکنان صنعت بیمه لحاظ می‌شود.

نمرات مثبت و منفی در کارنامه مدیران صنعت بیمه

درهمین پیوند، امیر صفری، مدیرکل نظارت بر شرکت‌های بیمه و هماهنگی امور استان‌‌‌های بیمه مرکزی به چابک‌‌‌آنلاین گفته: نمرات منفی مدیران و کارکنان کلیدی صنعت بیمه به صورت محرمانه در بیمه مرکزی نگهداری می‌شود و تنها برای فرد ابلاغ می‌شود و اگر نمره منفی فرد به منفی ۳۰ برسد سلب صلاحیت شده و برای دوره‌‌‌ای اجازه فعالیت در صنعت بیمه را ندارد. صفری تصریح کرد که اگر شخصی که تخلف کرده، در دوره‌‌‌ای تخلفی انجام ندهد با اقدامات مثبتی که انجام می‌دهد آن نمره منفی پاک می‌شود.

درحال حاضر حدود ۷ سال از شکل‌‌‌گیری و فعالیت کمیته‌‌‌ ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان کلیدی صنعت بیمه در بیمه مرکزی می‌گذرد. به‌راستی عملکرد و نظارت‌های صورت گرفته از سوی این کمیته تاکنون چه نتایج مثبت و مفیدی را برای صنعت بیمه به همراه داشته است و چرا اسامی مدیران و کارکنان کلیدی صنعت بیمه که نمره منفی گرفته‌اند یا نمره منفی آنها از یک حدی فراتر رفته به صورت شفاف اعلام نمی‌شود؟ چرا سهامداران شرکت‌های بیمه‌ای که قصد انتخاب اعضای هیات‌مدیره یا مدیرعامل برای شرکت متبوع خود را دارند نمی‌توانند به صورت شفاف عملکرد این مدیران را در سایت بیمه مرکزی نظاره کنند؟

مجید بهزادپور، رئیس کل سابق بیمه مرکزی، سال گذشته اعلام کرد که شخصا موافق اعلام اسامی مدیران با عملکرد منفی در صنعت بیمه نیست زیرا باید ملاحظه آبروی اشخاص را کرد و اگر نمره منفی مدیران عامل صنعت بیمه از یک حدی بالاتر رود، خود به خود از چرخه این صنعت خارج می‌شوند. هرچند که گذر زمان نشان داده تا اکنون چنین رخدادی صورت نگرفته و در واقع با وجود اعمال نمره منفی اما همچنان این نمره منفی دادن‌ها کارآیی لازم را نداشته است. به نظر می‌رسدکه برخی از مدیران و کارکنان خاطی که نمره منفی آنها، درست یا غلط از حد مجاز تعیین شده فراتر هم رفته و ملزم به خروج از صنعت بیمه شده‌اند باز گاه و بیگاه به عنوان مشاور در کنار شرکت‌های صنعت بیمه حضور داشته‌اند.

شکی نیست که نداشتن سابقه نقض قوانین و مقررات بیمه‌‌‌ای در صنعت بیمه یا نداشتن سابقه سوءمدیریت در وضعیت ثبات و سلامت مالی یک شرکت بیمه‌ای به شدت تاثیرگذار است. اما آیا انتشار اسامی مدیرانی که قوانین صنعت بیمه را زیرپا گذاشته و نمره منفی در کارنامه خود ثبت کرده‌اند به انتخاب بهتر سهامداران بیمه‌ای کمک نخواهد کرد؟ قطعا پاسخ آری است. به شرط آنکه نهاد ناظر صنعت بیمه هم به این جمع‌بندی برسد و اسامی مدیران و کارکنانی را که در کارنامه خود نمرات منفی کسب کرده‌اند اطلاع‌رسانی کند.