وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی بزرگ لوستر در شهرک‌‌‌های صنعتی با متراژ ۵‌هزار و ۱۰‌هزار متر در حال فعالیت هستند، افزود: بسیاری از کارگاه‌‌‌های تولیدی در سطح شهر فعالند و با توجه به رسته‌‌‌های مختلف همچون جوشکاری، آبکاری و خم‌کاری در صنعت لوستر‌سازی برای دسترسی نزدیک تولیدکنندگان، می‌خواهیم همه این رشته‌‌‌ها را در یک نقطه متمرکز کنیم. منافی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص چالش انتقال کارگاه‌‌‌های تولیدی از سطح شهر به شهرک‌‌‌های تخصصی و در یک مکان خاص به دلیل بعد مسافت و سختی تردد تولیدکنندگان، گفت: هم اکنون تولیدکنندگان کارگاهی در این صنعت برای تکمیل محصول مجبور به ارسال قطعه از کارگاه‌‌‌های مختلف به یکدیگر هستند که همین موضوع هزینه‌بر است و نزدیک شدن کارگاه‌‌‌های تولیدی کاهش هزینه‌‌‌ها را در پی دارد، همچنین انتقال کارگاه‌‌‌های تولیدی لوستر و چراغ روشنایی از سطح شهر به شهرک تخصصی با توجه به تخصیص زمین دولتی به کاهش هزینه‌‌‌های تولیدکنندگان منجر می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران به سابقه بیش از نیم قرن تولید لوستر و چراغ‌‌‌های تزئینی و روشنایی در کشور اشاره کرد و افزود: در تهران حدود ۲۰۰ واحد تولیدی لوستر و چراغ روشنایی، حدود‌هزار واحد تولیدی بزرگ و کوچک و بیش از ۳ الی ۴‌هزار واحد توزیعی در سطح کشور فعالند. وی به برنامه‌ریزی برای رفع چالش قطعی برق با ایجاد شهرک تخصصی لوستر اشاره کرد و گفت: با توجه به قطعی برق به عنوان چالش پیش روی صنایع مختلف، خرید و نصب ژنراتور برای رفع این چالش را پس از احداث شهرک تخصصی لوستر در برنامه داریم. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران گفت: با تولیدات داخل از واردات این محصول بی‌نیاز هستیم در حالی که این کالا قبلا به صورت آماده از کشورهای اروپایی و آسیایی وارد می‌‌‌شد، ولی تولیدکنندگان ما به فکر تولید این محصول در ایران افتادند که خیلی هم در این زمینه موفق بودند، ولی با این حال متاسفانه توجه و حمایت لازم از این صنعت صورت نگرفته، اما در همین شرایط هم تولیدکنندگان با تولیداتشان حرف‌‌‌های بسیاری برای گفتن دارند.

وی با بیان اینکه واردات این کالا از چند سال پیش در گروه کالایی چهار به صورت کالای ممنوعه اعلام شد، گفت: البته قطعات واسطه‌‌‌ای و تکمیل کننده این محصول به دلیل نبود صرفه اقتصادی تولید، مجوز واردات دارند، ولی اساس لوستر و چراغ روشنایی شامل اسکلت در ایران تولید می‌شود که به دلیل سپری کردن فرآیند خاص تولید جزو صنایع دستی محسوب می‌شود و قابلیت صادرات و عرضه در کشورهای دیگر را هم دارد. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران گفت: براساس آمار رسمی گمرک در ۳ سال اخیر حدود ۱۰ میلیون دلار از مبادی رسمی و گمرکات صادرات داشتیم و معادل همین یا ۵۰‌درصد این عدد به صورت چمدانی و مسافرتی صادر شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته اتحادیه لوستر و چراغ روشنایی از اتحادیه چینی و بلور جدا شد افزود: هم‌اکنون اتحادیه لوستر به عنوان صنعت تخصصی به صورت مستقل فعالیت می‌‌‌کند که برای پیشبرد اهداف نیازمند نشان معتبر (برندسازی) در این صنعت هستیم. وی نمایشگاه‌‌‌های خارجی را در معرفی نشان ایرانی بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: شرکت در نمایشگاه‌‌‌های خارجی با هزینه متری ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار برای تولیدکنندگان به صرفه نیست و در اینجا نقش وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت به عنوان متولیان امر و رایزن‌‌‌های تجاری در سفارتخانه‌‌‌های مختلف می‌تواند موثر باشد.

صادرات به پاکستان

در همین خصوص سید روح‌اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اخیرا در مورد افزایش ۵۷ درصدی صادرات ایران به پاکستان توضیحاتی را ارائه داد که در بین این کالاهای صادراتی لوستر نیز قرار دارد. وی در توضیح حجم کل کالاهای صادراتی ایران به پاکستان تصریح کرد: صادرات ایران به پاکستان در فصل بهار امسال به بیش از ۹۶۰‌هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴۳۰ میلیون دلار رسیده است.

کاهش میل به صادرات لوستر

پیش از این مریم شهبازی نایب‌رئیس اتحادیه لوستر در خصوص برخی موانع صادراتی کالای لوستر به روزنامه «دنیای اقتصاد» گفته بود: طبیعتا در حالی که همچنان تحریم‌‌‌های بین‌المللی علیه ایران وجود دارد، بنابراین وضعیت صادراتی کالاهای ما نباید مطلوب باشد. این وضعیت در صنعت لوستر نیز وجود دارد. در حال حاضر صادرات لوستر آن قدر درگیر مشکلات ریز و درشت است که تولیدکننده ما میل و رغبتی برای آن نشان نمی‌‌‌دهد. در حال حاضر ارتباط تولیدکنندگان و تجار ما با بانک‌‌‌های بین‌المللی کاملا قطع است و نمی‌توان به پول فروش محصولات صادراتی دسترسی پیدا کرد. این خود یکی از بزرگ‌ترین موانع صادراتی است. این درحالی است که در گذشته صادراتی زیادی به کشورهای منطقه و حتی اروپا و آمریکا داشتیم.

وی در همین خصوص ادامه داد: برطرف کردن این مشکلات برعهده دولت و حاکمیت است و اگر هر زمان این محدودیت‌‌‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرد یقین داشته باشید که صادرات لوستر ایران ارزآوری بسیار زیادی خواهد داشت. اگر دولت اقدام به ترمیم زیرساخت‌‌‌ها نکند و به صورت کلی دست‌‌‌اندازهای صنایع را برطرف نکند، متاسفانه صنعتگران و تولیدکنندگان ما روز به‌‌‌روز ضعیف‌‌‌تر شده و جایگاه منطقه‌‌‌ای و جهانی خود را از دست خواهند داد.