یک‌چهارم منابع شرکت‌های بیمه به نسیه‌فروشی اختصاص داده شد

وی با اشاره به متوسط بازدهی ۵ درصدی صنعت بیمه در ۴ سال گذشته، افزود: بازدهی نقدی صنعت بیمه ۲ درصد است، بنابراین حتما عواملی باعث شده که این صنعت به سودآوری لازم نرسد که باید بررسی شود و براساس آسیب‌شناسی‌هایی که در سندیکای بیمه‌گران انجام شده چند عامل مشخص شد. پورکیانی ادامه داد: مطالبات صنعت بیمه یکی از موارد جدی است که باید دنبال شود زیرا از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ متوسط بدهکاران شرکت‌ها ۴۷ درصد بوده و متاسفانه به ۷۷ درصد رسیده و از طرفی هم از مجموع منابع قابل سرمایه‌گذاری که حدود ۲۵۷ همت است تنها ۴۲ درصد آن سرمایه‌گذاری شده و در مسیر سرمایه‌گذاری مولد به کار گرفته شده است. وی خاطرنشان کرد که ۲۵ درصد از کل منابع شرکت‌ها به نسیه‌فروشی اختصاص داده شده که باعث کاهش ارزش دارایی‌های شرکت‌ها شده و این در شرایطی است که هیچ هزینه‌ای را بدهکاران پرداخت نمی‌کنند.

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران تصریح کرد: همین امر باعث شده که بیمه‌گذاران تمایلی به تسویه مطالبات نداشته باشند و تمایل دارند که حق بیمه را تقسیط و قسط‌ها را طولانی مدت‌تر کنند، زیرا جریمه‌ای هم برای آنها در نظر گرفته نشده و عدم وصول مطالبات منجر به کاهش منابع سرمایه‌گذاری و به تبع آن کاهش سود سرمایه‌گذاری صنعت بیمه شده است. پورکیانی افزود: عدم به موقع وصول مطالبات باعث کاهش نقدینگی در دسترس برخی از شرکت‌های بیمه‌ای شده و به همین علت، برخی از شرکت‌ها دچار مشکل نقدینگی شدند و به دنبال اینکه نرخ‌شکنی رفتند تا بتوانند نقدینگی جدید برای کوتاه‌مدت خود تامین کنند. وی گفت: این دو مورد از جمله مواردی است که باعث شده تا شرکت‌ها پولی را که باید نقدی بگیرند و در چرخه سرمایه‌گذاری قرار دهند را نسیه‌فروشی کنند و در نتیجه حجم سرمایه‌گذاری‌هایی که باید داشته باشند را نتوانند به خوبی مدیریت کنند.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران پیشنهاد داد که شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند برای بدهکاران یک جریمه دیرکرد ۱۵ درصدی در نظر بگیرند تا هم تمایل بیمه‌گذاران را نسبت به فشاری که به آنها برای قسطی فروشی می‌آورند کمتر کنند و هم بخشی از سود را تامین کنند و اگر همین ۱۵ درصد دیرکرکرد اعمال شود حداقل ۵۰ درصد به سود شرکت‌های بیمه‌ای اضافه می‌شود. پورکیانی در خصوص فعالیت‌های اخیر سندیکای بیمه‌گران هم توضیح داد: بحث داوری را داریم که اقداماتی انجام شده و موضوع کنسرسیوم صدور بیمه‌نامه‌های مسافرتی برای مسافران ورودی به ایران را داشتیم که حدود ۱۷ شرکت بیمه اعلام آمادگی کردند و این‌کار به راهبری بیمه کوثر انجام می‌شود. دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران گفت: یک کارگروه هم مشغول بازنگری قانون تاسیس بیمه مرکزی است که مکاتبات لازم انجام شده که هرنظری دارند بیان کنند تا بتوانیم یک پیش‌نویس جامع تهیه کنیم.

پورکیانی اظهار کرد: براساس پیشنهاد معاونت علمی ریاست‌جمهوری هم صندوق پژوهش و فناوری هم درحال حاضر درحال پیگیری است که ۴۹درصد سهم آن متعلق به معاونت علمی ریاست جمهوری به اضافه بیمه مرکزی و بیمه ایران است و ۵۱ درصد هم باید بخش خصوصی باشد که تا الان ۷۰ درصد درخواست داشته که شرکت‌ها تمایل دارند در صندوق سهیم باشند که یا باید افزایش سرمایه بیشتری بدهیم یا باید تعدیل کنیم، زیرا درخواست بیش از آن میزانی که پیش‌بینی می‌شد بوده و شرکت‌ها استقبال خوبی کردند.