مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن معرفی ۷۸ خدمت مختلف صندوق در چهار حوزه تسهیلات، ضمانت‌‌‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی که به شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌بنیان ارائه می‌شود، گفت: حدود ۱۰‌هزار شرکت دانش‌‌‌بنیان در کشور داریم که به رشد و بلوغ خوبی رسیده‌‌‌اند؛ اما در زیست‌‌‌بوم نوآوری کشور، بازیگران دیگری از جمله واحدهای فناور و استارت‌آپ‌‌‌ها درحال نقش‌‌‌آفرینی هستند. طبق قانون، وظیفه و ماموریت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی، تامین مالی شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان است، اما علاقه‌‌‌مند هستیم که از سایر بازیگران این زیست‌‌‌بوم نیز به شکل غیرمستقیم حمایت کنیم.

وی افزود: ورود مستقیم به این بخش عملا به کسب‌وکار خصوصی این بخش صدمه زده و تعادل بازار را به‌هم می‌‌‌ریزد و صندوق نوآوری عملا وارد شرکت‌‌‌داری شده و از ماموریت اصلی خود فاصله خواهد گرفت، بنابراین تصمیم گرفتیم به شکل مستقیم به بازار سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) ورود نکنیم و این کار را از طریق هم‌‌‌سرمایه‌گذاری (Coinvest) دنبال کنیم. هم‌‌‌سرمایه‌گذاری، روش تامین مالی غیرمستقیم استارت‌آپ‌‌‌ها، شرکت‌های فناور و خلاق است که توسط صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: در این مسیر، در مراحل مختلف چرخه عمر یک کسب‌وکار، با بازیگران مختلفی شامل شتاب‌دهنده‌‌‌ها، صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی برای تامین مالی استارت‌آپ‌‌‌ها، شرکت‌های فناور و خلاق همکاری می‌‌‌کنیم. به‌عنوان مثال، تاکنون در ۱۰۵طرح با ۲۷شتاب‌‌‌دهنده‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان برای تامین سرمایه بذری استارت‌آپ‌‌‌ها (مبلغ ۹۰میلیارد تومان) مشارکت داشته‌‌‌ایم. در مراحل بعدی چرخه عمر یک استارت‌آپ، هم‌‌‌سرمایه‌گذاری با صندوق‌های پژوهش و فناوری را در دستور کار داریم و تاکنون در ۷۴طرح با ۳۰صندوق (مبلغ ۲۷۰میلیارد تومان) مشارکت داشته‌‌‌ایم. در مراحل بالاتر کسب‌وکار که به سرمایه بیشتری نیاز است، در کنار صندوق‌های جسورانه بورسی، تامین مالی استارت‌آپ‌‌‌ها را دنبال می‌‌‌کنیم. در کنار این موارد با همراهی سکوهای تامین مالی جمعی، بحث تامین مالی جمعی را نیز دنبال می‌‌‌کنیم.

بغدادی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۹ نیز فرآیندهای به‌هم‌‌‌رسانی برای نزدیک کردن سرمایه‌گذار و سرمایه‌‌‌پذیر را آغاز کرده‌‌‌ایم. رویداد‌‌‌ «پیوند» با هدف حمایت از رشد کسب‌وکارها و رویداد «دوشنبه‌‌‌های استارت‌آپی» برای معرفی طرح‌‌‌های رشدیافته به سرمایه‎‌‌‌‌‌‌گذاران برگزار می‌شود. تاکنون ۵۰رویداد دوشنبه‌‌‌های استارت‌آپی برگزار شده است و میزبان ۴۰۰استارت‌آپ بوده‌‌‌ایم. وی افزود: در پنجاه‌‌‌ویکمین رویداد که با مشارکت صندوق پژوهش و فناوری وستا و مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در حوزه «سلامت دیجیتال» برگزار شده، میزبان ۶ استارت‌آپ هستیم که سرمایه درخواستی آنها ۲۲میلیارد تومان است.