بهینه‌‌‌سازی مصرف با مصالح نوین ساختمانی

یکی از نوآوری‌‌‌ها در مصالح ساختمانی که در طول چند دهه اخیر در دنیا استفاده شده و مزایای زیادی نیز دارد، بلوک‌‌‌های اتوکلاوشده هستند که به اختصار AAC نامیده می‌‌‌شوند. این نوع بلوک‌‌‌های بتنی از حدود ۶۰ سال قبل در ایران تولید و به عنوان یک مصالح ساختمانی نوین شناخته و استفاده می‌‌‌شوند.

به دلیل اهمیت استفاده از این بلوک‌‌‌ها، نشستی توسط انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن سبک اتو کلاو‌شده ایران برگزار شد و رئیس هیات‌مدیره این انجمن مزایا و همچنین موانع موجود تولید آن را تشریح کرد.

محمود عزیزیان رئیس هیات‌مدیره این انجمن ابتدا با معرفی این نوع مصالح ساختمانی گفت: بلوک سبک سیمانی اتوکلاو‌شده پایه سیلس برای ساختن دیوارهای ساختمان استفاده می‌شود. در ایران ۲۲ کارخانه تولیدکننده این نوع بلوک‌‌‌ها را داریم که مجموعا ۵‌هزار شغل را در کشور ایجاد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به مزیت‌‌‌های بلوک سیمانی اتوکلاوشده گفت: این بلوک ساختمانی مزیت‌‌‌های زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به سبک بودن آن نسبت به سایر بلوک‌‌‌های تولید‌شده اشاره کرد. به طوری که این بلوک‌‌‌ها ۳۶‌درصد از بلوک‌‌‌های سفالی سبک‌تر هستند. از سوی دیگر استفاده از این بلوک‌‌‌ها باعث می‌شود در ساختمان‌‌‌ها ۱۱ تا ۱۳‌درصد کاهش مصرف فولاد را داشته باشیم.

رئیس هیات‌مدیره این انجمن تاکید کرد:  علاوه بر دارا بودن عایق صوتی که مانع عبور صدا از دیوار می‌شود، یکی دیگر از مزایای مهم بلوک اتوکلاو‌شده مقاومت آن در برابر زلزله تا ۸ ریشتر است. باید گفت در ساخت بلوک‌‌‌های اتوکلاو‌شده از ضایعات صنایع دیگر نیز استفاده می‌شود. بنابراین آنها به محیط‌زیست نیز کمک خواهند کرد چرا که قابل بازیافت نیز هستند. در مقابل حرارت نیز بلوک‌‌‌های AAC بسیار مقاوم هستند و می‌توانند حرارت بالا را تا ۶ ساعت پس از حریق تحمل کنند. به همین دلیل است که در ساخت ساختمان جدید پلاسکو از این نوع بلوک استفاده زیادی شده است.

سهم بالای کنترل مصرف انرژی

این مقام اجرایی در تولید بلوک‌‌‌های اتوکلاو‌شده ادامه داد: یکی دیگر از مزایای بسیار مهم بلوک‌‌‌های اتوکلاو‌شده کنترل مصرف انرژی در ساختمان است و در شرایطی که با ناترازی مصرف انرژی در کشور مواجه هستیم بنابراین استفاده از آنها کمک مهمی‌‌‌ در کنترل این سرمایه ملی خواهد داشت. طبق تحقیقات به‌‌‌عمل آمده که از سوی مراجع ذی‌صلاح تایید شده است، این نوع بلوک‌‌‌ها توانایی کاهش مصرف انرژی کشور تا ۸‌درصد را دارند و در ساختمان‌‌‌ها نیز سهم ۴۰ تا ۵۰ درصدی دارند. البته در ساختمان محصولات دیگر مانند پنجره، کف و... نیز در کاهش مصرف انرژی موثر هستند، اما همان طور که اشاره شد این نوع بلوک‌‌‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی‌‌‌ در کنترل مصرف انرژی داشته باشند. در کشور ما ۵۰‌درصد مصرف گاز در بخش خانگی است. اگر بتوانیم ۱۰‌درصد این میزان را کاهش دهیم حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب صرفه‌‌‌جویی انرژی اتفاق خواهد افتاد. بنابراین بلوک‌‌‌های اتوکلاو‌شده در کاهش قیمت تمام‌شده ساختمان موثر هستند.

لزوم اجرای مقررات ملی ساختمان

در ادامه صمد صومی، دیگر عضو این انجمن در خصوص فراگیری استفاده از این نوع مصالح در ساختمان‌‌‌های کشور گفت: با همه مزایا، متاسفانه در کشور ما حدود ۵ تا ۶‌درصد ساختمان‌‌‌ها از این نوع بلوک استفاده می‌کنند که این اتفاق عوامل مختلفی داشته که یکی از آنها ناشناخته بودن آن است. به طور معمول در کشور ما در برابر استفاده از مصالح نوین مقاومت‌‌‌هایی هم می‌شود. البته در حال حاضر در بسیاری از ساختمان‌‌‌ها از جمله مسکن مهر و مسکن ملی نیز از این نوع بلوک‌‌‌ها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از زلزله منجیل در کشور، آیین‌نامه‌‌‌های مربوط به استحکام ساختمان‌‌‌ها بازنگری و مقررات ملی ساختمان اتخاذ شد. البته در طول یک دهه گذشته نیز آیین‌‌‌نامه‌‌ها و مقررات مختلفی در خصوص مسکن وضع شده، اما متاسفانه نه شهرداری‌‌‌ها، نه وزارت مسکن و شهرسازی و نه سازمان نظام مهندسی در اجرای آنها اهتمام لازم را نداشته‌‌‌اند. اگر رغبتی برای اجرای مقررات ملی ساختمان نباشد متاسفانه مصالح نوین ساختمانی جایگاه مناسبی در ساخت‌وساز کشور نخواهند داشت.

صومی در پایان گفت: دولت طی یک بخشنامه خواستار کلاس‌بندی مصرف انرژی در کشور شده و اعلام کرده از سال ۱۴۰۲ عملیاتی خواهد شد. در همین حال دولت بخشی را که هزینه به مردم تحمیل می‌کند اجرایی کرده ولی به بخشی که سازندگان مسکن، سازمان نظام مهندسی، شهرداری‌‌‌ها و... را موظف می‌کند که از مصالح ساختمانی استاندارد استفاده کنند توجه زیادی نداشته است. بنابراین برای بهبود فضای ساخت‌وساز به حمایت بیشتر دولت نیازمند هستیم.