خلاقیت و جزئی‏‏‌نگری رمز ماندگاری و رشد بنگاه آموزشی

وقتی با تمام وجود از کاری که انجام می‌‌‌دهید لذت می‌‌‌برید و برای تمام جزئیات آن زمان می‌‌‌گذارید تا همه چیز درست و بر اساس استانداردها پیش‌‌‌ برود، ناخواسته‌‌‌ باعث جذب افرادی می‌‌‌شوید که خواهان به دست آوردن آن جزئیات و استانداردها هستند. هر چقدر شما بر دقت خود در جزئیات بیفزایید و کمتر خطا کنید، افراد بیشتری به سمت شما خواهند آمد و ناخواسته باعث ماندگاری شما می‌‌‌شوند.

در مورد این جزئیات بیشتر توضیح می دهید.

فکر کنید در مقابل شما دانشگاه کمبریج با قدمتی حدودا چهارصد ساله قرار دارد که صاحب مهارت و دانشی است که می‌‌‌خواهید برای رقابت با آن آماده شوید. دلهره‌‌‌آور است. آیا از کلیات این قدمت یا بستری که در آموزش آن قرار دارد می‌توان ایراد گرفت؟ اگر نخواهم بگویم خیر می‌توانم بگویم به احتمال بسیار کم. اما آیا این کهنه‌کار در همه جزئیات مربوط به آموزش زبان انگلیسی ورود کرده‌‌‌ است؟ یا بهتر است بگویم آیا دانشگاه کمبریج در مورد جزئیات دریافت آموزش زبان انگلیسی برای یک ایرانی دقت لازم را داشته ‌‌‌است؟ اینجاست که با قاطعیت می‌توانم بگویم خیر. آن دانشگاه از نیازها و الزامات آموزشی و همچنین فرهنگ آموزش‌‌‌پذیری مردمان کشورهای دیگر اطلاعات کاملی ندارد. پس من و همکارانم سراغ همین جزئیات رفتیم.

چه رویکردی برای تولید این محتوای آموزشی در پیش گرفتید تا در توسعه برنامه‌‌‌های آموزشی خود اطمینان عمومی متقاضیان را از کارآیی محتوای آموزشی زبان انگلیسی که تولید کرده‌‌‌اید به دست آورید؟

در قدم نخست، تمامی منابع آموزشی موجود در سبد آموزشی زبان انگلیسی کشور را با نگاه کارشناسانه مطالعه و محتواهای آموزشی آنها را با هم مقایسه کردیم. همچنین نقاط قوت و ضعف مباحث آموزشی، به‌خصوص در قیاس با میزان دانش زبان انگلیسی متقاضی هر سطح را پیدا کردیم که باعث شد برای درک بهتر موضوع، سیستم آموزشی را با ضبط کلاس‌‌‌ها زیر ذره‌بین قرار دهیم. بعد از به دست آوردن نقاط ضعف و آنالیز آنها از نگاه آکادمیک، سراغ تحقیقات میدانی با همکاران رفتیم که خروجی این کار، یک چارچوب آموزشی شد. سپس با وارد کردن مربیان و مدرسان حرفه‌‌‌ای و اجرای عملی این چارچوب در کلاس‌‌‌های هدفمند و به دست آوردن بازخوردهای آموزشی از متقاضیان، به یک استراتژی کاربردی برای آموزش دست یافتیم که حاصل آن ۸۰ عنوان کتاب آموزشی زبان انگلیسی از سطح پایه تا پیشرفته شد.

پس شما پا را از آموزش فراتر گذاشته و به تالیف کتب آموزشی هم پرداخته‌‌‌اید؟

بله. با دقت به این جزئیات و مطالعات گسترده‌‌‌ نمونه‌‌‌های مختلف کتب آموزشی، متوجه ایراداتی شدم که برای برطرف کردن آنها و بومی‌‌‌سازی آموزش زبان انگلیسی، چاره‌‌‌ای جز ارائه تالیف جدید و برطرف کردن آن ایرادات نبود. کتبی که با آمدن هر یک، بخشی از این اشکالات در سطوح مختلف آموزش زبان انگلیسی برطرف می‌‌‌شدند و چون پایه‌‌‌های آموزشی لازم و ملزوم هم بودند، این تالیف‌‌‌ها به ۸۰ عنوان کتاب رسید و حتما ادامه خواهد یافت.

با این تفاسیر شما در حوزه کارآفرینی نیز یکی از شاخص‌‌‌ترین نهادهای خصوصی به‌شمار می‌‌‌آیید. چون حتما صدها پرسنل و هیات علمی و مدرس و... باید در خدمت هدف شما باشند؟

همان‌طور که گفتید افراد زیادی در کنار ما توانستند صاحب شغل و درآمد شوند و تا روزی که امکان داشته باشد در خدمت آموزش و ایجاد ظرفیت‌‌‌های شغلی بیشتر خواهم بود.

ظرفیت‌‌‌های جدید شغلی یعنی ایجاد خلاقیت یا توسعه شعب آموزشی؟

توسعه شعب آموزشی ممکن است باعث ایجاد بسترهایی مناسب برای کارآفرینی بیشتر باشد، اما باعث دوام و پایداری آن مشاغل نخواهد شد. یعنی شما به جای چهار شعبه می‌توانید ۲۰ شعبه در بخش‌‌‌های مختلف شهر تاسیس کنید و اگر برای هر شعبه فقط به پنج نفر به‌‌‌عنوان پرسنل اداری نیاز داشته‌‌‌ باشید می‌توانید ۱۰۰ شغل اداری به‌جز بخش‌‌‌های تخصصی و مدرسان ایجاد کنید. اما اگر در آموزش، خلاقیت و بهره‌‌‌وری کاربردی اتفاق نیفتد به‌‌‌سرعت اقبال عمومی از شما عبور می‌کند و شعب شما یکی پس از دیگری با هزینه‌‌‌های سربار فراوان بسته خواهند شد.

آموزش با تبلیغات امکان‌‌‌پذیر نیست؛ هر چند می‌توان تبلیغات را به خدمت آموزش درآورد. آموزش در قدم اول محتاج نیازسنجی جامع آن خواسته آموزشی است و سپس تعیین استراتژی برای تامین آن نیاز. این استراتژی وقتی درست انتخاب می‌شود که شما اطلاعات کافی از علت ایجاد آن نیاز را به دست آورید. بعد سراغ متخصصان رفع آن نیاز بروید و هر روز بازخوردهای آموزشی را چک کنید تا هر اشکال یا نیاز جدیدی را به‌سرعت رمزگشایی کنید و گویاترین زبان رفع آن را در اختیار متقاضی خود قرار دهید و این‌گونه استانداردی ویژه ایجاد کنید.

برای رسیدن به این استاندارد آموزشی و متعالی کردن آن چه اقداماتی انجام می‌‌‌دهید؟

به طور مداوم در ارتباط با مطالب علمی جدید هستم، در کنفرانس‌‌‌ها و کارگاه‌‌‌ها شرکت می‌‌‌کنم و با همکاران خود در زمینه‌‌‌های مطرح شده مشارکت و همکاری دارم. علاوه بر این، از فناوری و پلتفرم‌‌‌های دیجیتال برای دسترسی به منابع غنی بهره‌مند می‌‌‌شوم و از ارتباط با مدرسان و متخصصان برتر از سراسر جهان کوتاهی نمی‌‌‌کنم.

چه استراتژی‌‌‌هایی را برای تقویت همکاری و شراکت با ذی‌نفعان خارجی در زمینه‌‌‌ آموزش زبان انگلیسی به‌‌‌کار می‌‌‌برید؟

یکی از قوی‌‌‌ترین استراتژی‌‌‌های موجود، فراهم کردن فرصت‌‌‌های مشارکت، ایجاد روابط با سازمان‌ها، موسسات و شناسایی حوزه‌‌‌های تخصصی و ایجاد زمینه‌‌‌های همکاری با آنهاست؛ چرا که امکان اشتراک‌‌‌گذاری داده‌‌‌های جدید و به‌‌‌روز را فراهم می‌‌‌آورد و باعث همکاری و شراکت با سایر افراد با سلایق و علوم مختلف زبان‌‌‌شناسی می‌شود. شخصا بر این باورم که با بهره‌‌‌گیری و به اشتراک گذاشتن تخصص و منابع تالیف‌شده، می‌توان به پیشرفت حوزه آموزش زبان انگلیسی کمک کرد و از قافله تغییرات عقب نماند.

شما از هر فرصتی در این بخش برای ایجاد کاری نوین یا خلق جریانی پیشرو استفاده کرده‎اید تا یک نیاز اساسی را برطرف کنید؛ مانند طراحی و مدیریت تولید نرم‌‌‌افزار CRM برای آموزشگاه‌‌‌های زبان انگلیسی.

ورود به این بخش تخصصی به دلیل مشکلاتی بود که موسسات آموزشی از بخش ثبت‌‌‌نام تا صدور گواهینامه با آن مواجه بودند. پیش از این، مدیریت داده‌‌‌های دانشجویی، ارتباطات و وظایف اداری به طور منسجم در یک نرم‌‌‌افزار واحد انجام نمی‌‌‌شد و این تبدیل به مشکلی زمان‌بر برای انجام امور اداری موسسات شده بود. با ورود به این بخش و شناسایی نیازهای دقیق زبان‌آموزان، کادر اجرایی موسسات زبان، امور مالی و همکاری با برنامه‌‌‌نویسان و نظارت بر فرآیند توسعه آن، یکی از بهترین نرم‌‌‌افزارهای موجود شکل گرفت و مشکل بسیاری از همکاران و موسسات تحت نظارت ما حل شد.

این روزها استفاده از علوم نوین و هوش مصنوعی در همه بخش‌‌‌های آموزشی به چشم می‌‌‌خورد. آیا در موسسات تحت مدیریت شما نیز این پدیده خودنمایی می‌کند؟

بی‌‌‌شک روش‌های نوین آموزشی و فرآیندهای تولید محتوا در عصری که ما در آن زندگی می‌‌‌کنیم، نیازمند ابزارهایی است که دسترسی آسان را با بهترین کیفیت در اختیار متقاضی قرار دهند و این ممکن نیست مگر با استفاده از علوم و تکنولوژی‌های روز دنیا. ما به دلیل پیشرو بودن در امر آموزش از پلتفرم‌‌‌های دیجیتال، منابع چندرسانه‌‌‌ای، سیستم‌های مدیریت یادگیری آنلاین و ابزارهای تعاملی برای ایجاد شرایط یادگیری پویا و غنی استفاده می‌‌‌کنیم. علاوه بر این، برای پیگیری میزان پیشرفت زبان متقاضیان و همگن‌‌‌سازی آموزش چاره‌‌‌ای جز استفاده از علوم نوین و هوش مصنوعی نداریم تا در آنالیز و تحلیل داده‌‌‌های آموزشی به جزئی‌‌‌ترین اشکالات و توانمندی‌‌‌ها پی‌‌‌ ببریم.