در این میان برگ برنده کشورهای توسعه‌‌‌یافته، استفاده از تولید دانش و استفاده بهینه آن در صنعت است. در همین راستا در یزد با عنوان بورسیه صنعتی تدبیری برای ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه اندیشیده شد.

نایب‌‌‌رئیس اتاق بازرگانی یزد و رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات اتاق، طرح بورسیه صنعتی را از بهترین طرح‌‌‌ها در زمینه تعامل موثر صنعت و دانشگاه می‌‌‌داند. غضنفر امیرجلیلی در خصوص ایده بورسیه صنعتی گفت: طرح بورسیه صنعتی برای اولین‌‌‌بار در کشور با اقدام نوآورانه و هم‌‌‌اندیشی و هم‌‌‌افزایی دانشگاه یزد، اتاق بازرگانی و بنیاد نخبگان و حمایت بی‌‌‌دریغ استاندار و همراهی ارزشمند صنعتگران و کارآفرینان یزدی ارائه شد.

وی هدف اصلی این طرح را تامین و تربیت نیروی انسانی موثر و کارآمد بر اساس نیازهای صنعت، شرکت‌ها و دستگاه‌‌‌های اجرایی دانست که نتیجه آن افزایش مهارت دانشجویان و فارغ‌‌‌التحصیلان دانشگاهی و جذب نخبگان در صنایع کشور است.

رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی یزد با اعلام اینکه نخستین‌‌‌بار در سال ۱۴۰۱ این طرح عملی شده است، افزود: نخستین گروه دانشجویان نو‌ ورود متقاضی این طرح در سال ۱۴۰۱، طی مراحلی وارد دانشگاه یزد شدند و اکنون همزمان با تحصیل، در صنایعی که به‌‌‌عنوان بورسیه پذیرفته شده‌‌‌اند مشغول کار و مهارت‌‌‌آموزی هستند که حسب تعهدات متقابل بین دانشجو و صنعت در آینده، با کسب مهارت در عرصه کار در محل بورسیه استخدام خواهند شد.

امیر جلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح تنها مختص دانشجویان نو‌ ورود است، گفت: جاذبه این طرح باعث شد در سال ۱۴۰۲ برخی دانشگاه‌‌‌ها و صنایع کشور به این طرح ورود کنند و خوشبختانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این طرح توجه بیشتری و برای آن آیین‌‌‌نامه جامعی تدوین کرد، به طوری که در سال جدید علاوه بر دانشجویان نو ‌ورود، تمام مقاطع تحصیلی از دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نیز می‌توانند از این طرح بهره‌‌‌مند شوند. به گفته وی، نخبگانی که شرایط بنیاد نخبگان را دارا باشند از امتیازات خاص بنیاد استفاده خواهند کرد؛ همچنین دانشجویان بومی در پذیرش این طرح اولویت دارند و توصیه می‌شود دانشجویان علاقه‌‌‌مند حتما متقاضی این طرح شوند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی یزد همراهی صنعتگران با این طرح را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: خوشبختانه صنعتگران یزدی با آینده‌‌‌نگری خاصی که دارند برای پذیرش دانشجویان بورسیه آمادگی لازم را دارند به‌‌‌طوری که در سال گذشته درخواست آنها برای پذیرش دانشجوی بورسیه چند برابر تقاضای دانشجویان علاقه‌‌‌مند بود.

وی تصریح کرد: بدون شک طرح بورسیه صنعتی ظرفیت قابل‌‌‌توجهی از پتانسیل دانشگاه‌‌‌های کشور را به‌‌‌صورت هدفمند در اختیار صنایع و شرکت‌ها قرار خواهد داد و از طرفی بنگاه‌‌‌های اقتصادی و صنعتی می‌توانند بهترین و کارآزموده‌‌‌ترین دانشجویان را برای اداره بنگاه‌‌‌های خود در آینده با ورود به طرح انتخاب کنند. امیرجلیلی تاکید کرد: ضروری است آموزش‌‌‌های کاربردی و عملی مشترکی بین دانشگاه و صنایع تدوین و برنامه‌‌‌ریزی شود تا آموزش دانشجویان هدفمند و اثربخش باشد و تعامل واقعی صنعت و دانشگاه معنی واقعی خود را پیدا کند.