تحلیلگران می‌‌‌گویند یک مزیت کلیدی استفاده از هوش مصنوعی، پتانسیل کاهش چالش‌های نیروی کار در بازار فشرده استخدام است. انجمن ملی رستوران‌‌‌های ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که این صنعت تا پایان سال ۲۰۲۳حدود ۵۰۰‌هزار شغل به اقتصاد اضافه کند، اما خاطرنشان می‌کند که در حال حاضر به ازای هر دو موقعیت شغلی خالی، فقط یک کارجو وجود دارد. علاوه بر این، TD Cowen شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی تخمین می‌‌‌زند که هوش مصنوعی با قابلیت صوتی می‌تواند فروش را تا ۱۵‌درصد از طریق فروش پیشنهادی افزایش داده و همچنین سرعت بخشیدن به زمان خدمات را ۱۰ ثانیه افزایش دهد.

به گفته اندرو چارلز، مدیرعامل مصرف‌کنندگان و رستوران‌‌‌ها در TD Cowen، تغییرات این صنعت یادآور ظهور خدمات تحویل به شخص ثالث در۵ سال پیش است، قبل از اینکه این خدمات تقریبا در همه اپراتورهای رستوران بزرگ وجود داشته باشد. او درباره برنامه‌‌‌های شخص ثالث مبتنی بر تلفن همراه برای خدمات تحویل می‌گوید: بعضی‌‌‌ها آن را امتحان می‌‌‌کردند، برخی دیگر تنها به آن فکر می‌کردند و بیشتر آنها به طور آزمایشی آن را انجام می‌‌‌دادند. وی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم شرایط کنونی در خصوص هوش مصنوعی بسیار شبیه آن دوران است و همان‌طور که ما همچنان شاهد پذیرش بیشتر آن هستیم، شما یک اثر دومینو را در اینجا خواهید دید.

اما به گفته چارلز، هنوز موانعی برای پذیرش گسترده آن وجود دارد. بسیاری از این رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگ باید تلاش کنند شرکت‌های صاحب امتیاز خود را در این مسیر با خود همراه کنند. همچنین موانع زبان و ظرافت‌های منو می‌توانند به پیچیدگی فرآیند سفارش اضافه کنند که هوش مصنوعی ممکن است نتواند آن را به درستی طی کند. این در حالی است که موج برنامه‌های آزمایشی از هم اکنون آغاز شده است. ماه گذشته، رستوران کارلز جونیور و شرکت مادر رستوران‌‌‌های هاردیز، CKE اعلام کردند که قصد دارند از طریق مشارکت با Presto و OpenCity AI، ادغام‌‌‌های هوش مصنوعی را در سراسر کشور راه‌‌‌اندازی کنند.

همچنین یام! برندز شرکت رستوران‌‌‌های بین‌المللی آمریکایی در سال‌های اخیر در استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود عملیات خود، از جمله خرید پلتفرم Dragontail در سال ۲۰۲۱ با هدف ساده‌‌‌سازی آماده‌‌‌سازی و تحویل غذا، پیشرو بوده است. پلتفرم دراگونتیل بر بهینه‌سازی و مدیریت کل فرآیند تهیه غذا از سفارش تا تحویل تمرکز دارد. این فناوری که جریان آشپزخانه، ارسال راننده و ردیابی سفارش مشتری را به صورت خودکار انجام می‌دهد، در ۱۰۰۰ شعبه پیتزا هات در ایالات متحده و نزدیک به ۳هزار شعبه دیگر در سراسر جهان استفاده می‌شود. این شرکت همچنین برای ماژول سفارش‌های توصیه شده خود به هوش مصنوعی متکی است که به مدیران اطلاع می‌دهد که چه مقدار محصول را در هفته سفارش دهند.

مک‌‌‌دونالدز، به نوبه خود، McD Tech Labs را در سال ۲۰۲۱ به آی‌‌‌بی‌‌‌ام فروخت و وارد یک شراکت استراتژیک شد تا بتواند فناوری هوش مصنوعی را به فعالیت‌های خود وارد کند. این شرکت که قبل از اینکه مک دونالد آن را تصاحب کند به عنوان Apprente شناخته می‌شد، در حال توسعه، آزمایش و استقرار یک سیستم صوتی با قابلیت هوش مصنوعی است تا تجربه سفارش‌‌‌گیری را خودکار انجام دهد و از هوش مصنوعی برای درک سفارش‌ها استفاده کند. تاکنون مک‌‌‌دونالدز این فناوری را در مکان‌‌‌های خاصی آزمایش کرده است.

دل تاکو همچنین از هوش مصنوعی فعال صوتی برای سفارش‌های در خدمات سواره (خرید بدون پیاده شدن از خودرو) خود استفاده می‌کند، همان‌طور که از وینگستاپ برای سفارش‌های تلفنی استفاده می‌شود. پنرا برد شرکت رستوران‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای آمریکایی نیز برروی این فناوری سرمایه‌گذاری کرده است و در حال کار با OpenCity AI در سفارش صوتی رانندگان و با شرکت Miso Robotics برای اطمینان از کیفیت قهوه و کنترل دما برای افزایش قوام محصول است. میزو روبوتیک، شرکتی است که صنعت رستوران‌‌‌داری را با روباتیک و اتوماسیون هوشمند متحول کرده است.

همچنین چیپوتل، یک رهبر فناوری در فضای رستوران‌داری، با میزو روبوتیک همکاری کرده است و Chippy، سازنده تراشه‌‌‌های روباتیک خود را معرفی می‌کند که در حال حاضر در رستورانی در کالیفرنیا نصب شده و چیپس‌‌‌ها را می‌‌‌پزد. چیپی با استفاده از هوش مصنوعی آموزش دیده است تا دستور‌العمل دقیق تولید این چیپس معروف را با نمک و آبلیموی تازه بازسازی کند. این شرکت همچنین هوش مصنوعی را در برنامه خود پیاده‌سازی کرده است تا سفارش پیشنهادی را به کار گیرد و از سیستم‌های دوربین در آشپزخانه آزمایشی مرکز پرورش خود استفاده می‌کند تا داده‌های بلادرنگ را در مورد میزان محصول موردنیاز بر اساس حجم مشتری ارائه دهد تا بتواند قابلیت پیش‌بینی سیستم خود را افزایش دهد.

کرت گارنر، مدیر ارشد مشتری و فناوری چیپی می‌گوید: امید است که هوش مصنوعی و روباتیک تجربیات انسانی را در رستوران‌های این شرکت تقویت و بهبود بخشند. او گفت: این فناوری به اعضای خدمه و مدیران تیم کمک می‌کند تا به عنوان یک ابزار با محیط فعلی خود سازگار شوند، اما هیچ‌گاه آنها را از معادله خدمت به مهمانان و اداره بخش تحت مدیریت خود حذف نمی‌‌‌کند.