شبکه هوشمند، شبکه‌‌‌ای است که به صورت خودکار بر خود نظارت کرده و در خود تعادل ایجاد می‌کند و با هرگونه منبع انرژی شامل گاز، آب، حرارت و برق سازگار است و انرژی را با کمترین دخالت انسان به مصرف‌کننده تحویل می‌دهد. در این راستا، وزارت نیرو با توجه به ضرورت تسریع و اهمیت مدیریت مصرف برق و نیز تکلیف مقرر در بند «د» تبصره «۱۵» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که بر اساس آن، نمایندگان مجلس، دولت را مکلف به نصب شمارشگر کنتورهای هوشمند کرده‌‌‌اند، پیشنهاد صدور مجوز برای خرید کنتورهای هوشمند برق از طریق شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه با قیمت و شرایط تعیین‌شده را برای طی کردن مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارائه کرده است.

به موجب این پیشنهاد، قیمت خرید هر دستگاه کنتور هوشمند از سوی کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌‌‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت در چارچوب مقررات حاکم تعیین می‌شود. همچنین کنتورهای موصوف از طریق سازندگان داخلی و تامین‌کنندگان ذی‌‌‌صلاح، با همکاری وزارتخانه‌‌‌های مذکور و پس از اخذ مجوزهای لازم تامین می‌شود.  همچنین وزیر نیرو در خبر دیگری گفت: برای پیک تابستانی که در پیش داریم یعنی تابستان ۱۴۰۱، پیش‌بینی می‌‌‌کنیم نزدیک به ۶‌هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.

 به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر محرابیان اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده که در یک برنامه چهارساله، کسری تولید برق کشور را به طور کامل تامین کنیم و تولید برق به شرایط خوب و استانداردی برسد. وی با بیان اینکه برای پیک تابستانی که در پیش داریم یعنی تابستان ۱۴۰۱ پیش‌بینی کرده‌ایم نزدیک به ۶‌هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، تصریح کرد: از این مقدار ۴۵۰۰مگاوات مربوط به نیروگاه‌‌‌های حرارتی، گازی و بخار است.