گروه صنعت و معدن - دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه تاکنون وعده تامین ارز ۱۲۲۶ تومانی برای واردات مواد اولیه صنعتی محقق نشده است، مدعی شد: این نوع ارز یا اصلا در اختیار صنایع قرار نگرفته یا نحوه دسترسی به آن بسیار دشوار و زمان‌بر بوده است. محسن شرکا با تصریح این نکته که «در شرایط فعلی ما هم انتظار نداشتیم که ارز مرجع به واردات کالاهای لوکس و غیرضروری تعلق گیرد»، گفت: ارز دولتی باید به واردات مواد اولیه واحد‌های تولیدی اختصاص یابد.

وی در گفت‌و‌گو با «ایسنا»، با بیان اینکه «ارز ۱۲۲۶ تومانی عملا وجود خارجی ندارد»، گفت: بعید می‌دانم با توجه به تقاضای موجود در بازار و نیاز تولید‌کنندگان چنین ارزی به اندازه‌ کافی برای تامین نیاز واحدهای تولیدی متقاضی در زمان مقتضی وجود داشته باشد. شرکا خاطرنشان کرد: باید دید چه استدلالی پشت ارز ۱۲۲۶ تومانی یا ارز ۱۹۰۰ تومانی وجود دارد، در حالی که تاکنون تعیین این ارقام و استدلال مربوط به آنها مشخص نشده است.

دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به این‌که قیمت ارز در دنیا تغییر چندانی نکرده است، گفت: تغییر نرخ ارز در ایران به دلیل کاهش ارزش پول ملی بوده است.