برنامه زمانبندی خاموشی‌های برق احتمالی و محدوده جغرافیایی آن برای هفته دوم تیرماه اعلام و مقرر شد در صورت صرفه‌جویی مردم، این جدول با تغییر مواجه شود.

مشاور وزیر نیرو در این باره گفت: مشارکت و همکاری تهرانی‌ها در صرفه‌جویی مصرف برق، موجب کاهش میزان خاموشی‌ها در هفته گذشته (هفته اول تیرماه) شده است.
حسن علیزاده در گفت‌وگو با مهر افزود: به هرحال وزارت نیرو برنامه خاموشی‌های هفته دوم تیرماه را نیز اعلام کرده که قطعا با همراهی مردم و صرفه‌جویی آنها، قابل تغییر بوده و کاهش ساعات قطعی برق را در پی خواهد داشت.
بر این اساس زمان خاموشی‌های گروه یک در 6 تا 8 صبح و 18 تا 20 شب، گروه دو 6 تا 8 صبح و 20 تا 22 شب، گروه سه 8 تا 10 صبح و 20 تا 22 شب، گروه چهار 10 تا 12 صبح و 22 تا 24 شب، گروه پنج 10 تا 12 صبح و 22 تا 24 شب، گروه شش 12 تا 14 ظهر و 0 تا 2 بامداد، گروه هفت 0 تا 2 بامداد و 12 تا 14 ظهر، گروه هشت 0 تا 2 بامداد و 14 تا 16 بعدازظهر است.
در این راستا شهر تهران به ۱۱ گروه تقسیم شده و تعداد نوبت خاموشی احتمالی در هر یک از مناطق تهران با فرض بیشترین محدودیت و مصرف برق است و پیش‌بینی می‌شود شهروندان تهرانی در مناطق مختلف حداکثر یک نوبت خاموشی احتمالی در طول شبانه روز داشته باشند.
این در حالی است که توانیر ساعات خاموشی گروه‌های 9 تا 11 را اعلام نکرده است.وزارت نیرو از مشترکان درخواست کرد پس از بروز خاموشی، در حد امکان وسایل برقی خود را از مدار برق خارج کرده و پس از برقراری مجدد برق نسبت به برقرار کردن وسایل برقی اقدام کنند. در همین حال، وزیر نیرو گفت: مصرف برق در سال‌جاری در کشور 9 درصد افزایش یافته در حالی که با خشکسالی و کاهش آب‌های سطحی و ذخیره سدها، تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی با کاهش مواجه شده است.
به گفته پرویز فتاح خاموشی‌ها در کشور ناشی از کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی و نبود ذخیره‌سازی برق در کشور است.
وی افزود: سال گذشته کمترین خاموشی در کشور وجود داشت ولی امسال با خاموشی در کشور مواجه هستیم که اگر مشکل کم‌آبی برطرف نشود ممکن است سال آینده نیز دچار مشکل باشیم.
در حال حاضر نیروگاه‌های حرارتی با ظرفیت کامل در حال تولید برق هستند. با این وجود، با مشکل روبه‌رو هستیم که باید با صرفه‌جویی در مصرف با این مشکل مقابله کنیم.
وی با بیان اینکه اگر خاموشی‌ها به‌ دلیل عدم ظرفیت‌سازی جدید تولید بود سال گذشته نیز باید با خاموشی مواجه می‌شدیم، خاطرنشان کرد: راهکار مقابله با این وضع صرفه‌جویی حداقل 10‌درصدی مردم و دستگاه‌ها در مصرف برق و آب است.فتاح با اشاره به افزایش 27‌درصدی مصرف برق در چاه‌های کشاورزی گفت: کشاورزان باید استفاده از چاه‌ها را در ساعات پیک «۱۹ تا ۲۳» به ساعات غیر پیک انتقال دهند.وزیر نیرو با تاکید بر مصرف لامپ‌های کم‌مصرف در منازل، دستگاه‌ها، مساجد و اصناف گفت: تغییر ساعت کار اصناف در استان‌ها برعهده استانداری‌ها است تا تصمیم‌گیری شود.
به گفته وی، میزان افزایش تولید برق در کشور بین چهار تا پنج‌هزار مگاوات است و برای رسیدن به ظرفیت لازم با ذخیره مناسب باید این میزان با یک جهش مناسب به شش تا هفت‌‌هزار مگاوات برسد.