احتمال افزایش مدت زمان خاموشی‌ها طی ۱۵ روز آینده در شهر تهران وجود دارد.

حبیب ترابی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران در جلسه روز سه‌شنبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران با بیان این مطلب افزود: با وجود صرفه‌جویی‌های انجام گرفته، مصرف برق در حدی است که اگر صرفه‌جویی بیشتری انجام نگیرد احتمال افزایش مدت زمان خاموشی‌ها طی ۱۵روز آینده در شهر تهران وجود دارد. به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران با اشاره به وجود ۵/۵‌میلیون مشترک در استان تهران که ۲۵‌درصد کل مشترکان کشور را تشکیل می‌دهد، اظهارکرد: در سال جاری کمبود‌هایی را در بخش تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی داشته‌ایم و در بدترین حالت برای مشترکان تهرانی دو نوبت دو ساعته خاموشی را در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: برای مشترکان تهرانی پیش‌بینی ۸۴ بار خاموشی را در نوبت‌های پیش‌بینی شده داشتیم که به دلیل همکاری و توجه مشترکان در صرفه‌جویی برق تعداد خاموشی‌ها به ۲۴ نوبت کاهش یافت.

ترابی گفت: بیشترین مصرف برق مربوط به روشنایی‌ها در مصارف خانگی، تجاری و دولتی و اداری است و به همین دلیل کاهش مصرف در این حوزه از طریق لامپ‌های کم‌مصرف موثر خواهد بود.

واگذاری لامپ کم‌مصرف به کارمندان

ترابی در ادامه گفت: طرح واگذاری لامپ کم‌مصرف به کارمندان دولت به قیمت لامپ رشته‌ای در راستای کاهش مصرف برق توسط شرکت توزیع برق استان تهران انجام می‌شود.

این طرح شامل کارمندان سازمان‌های عمومی و دولتی استان تهران می‌شود و پس از اعلام تعداد لامپ‌های مورد نیاز توسط ارگان‌های دولتی، لامپ‌ها یک روزه برای این ادارات ارسال می‌شود.

وی توضیح داد: در این طرح به هر یک از کارمندان سازمان‌های دولتی و عمومی ۱۰ عدد لامپ کم مصرف با قیمت لامپ رشته‌ای (۵۰۰ تومان) واگذار می‌شود و هزینه آن از فیش حقوقی فرد کارمند کسر خواهد شد. همچنین قیمت لامپ قابل واگذاری از طرف این شرکت یارانه‌ای و به نرخ ۱۲هزار و ۵۰۰ریال بوده و مابه‌التفاوت مبلغ فوق تا قیمت لامپ رشته‌ای (۵۰۰تومان) به عنوان کمک غیرنقدی از محل اعتبارات ناشی از صرفه‌جویی سازمان متبوعه اعمال حساب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر سازمان و اداره‌ای می‌تواند هزینه لامپ کم مصرف تحویلی (به ازای هر لامپ ۱۲هزار و ۵۰۰ریال) از این شرکت را در اقساط سه ماهه پرداخت کند.

ترابی در توضیح نتایج مفید این طرح گفت: با وجود ۲۰۰‌هزار کارمند بخش دولتی و عمومی در سطح شهر تهران میزان لامپ واگذاری بالغ بر ۲‌میلیون شعله، حداکثر طی یک ماه خواهد بود و در صورتی که لامپ‌های فوق جایگزین لامپ‌های رشته‌ای موجود در منازل شود، بین ۴۰ تا ۶۰ مگاوات در پیک بار استان تهران صرفه‌جویی خواهد شد، از سوی دیگر هزینه‌های برق مصرفی کارمندان تا ۲۰‌درصد کاهش می‌یابد.