مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: هم‌اکنون فازهای ۱۵، ۱۶‌، ۱۷، ۱۸ و فاز ۱۲ (معادل ۳ فاز) پارس جنوبی در حال توسعه است؛ از این رو پیش بینی می‌شود تا چهار سال آینده معادل هفت فاز به ظرفیت برداشت ایران از مخزن مشترک پارس جنوبی افزوده شود. علی وکیلی با بیان این که قطری‌ها در سال آینده میلادی بهره‌برداری از واحدهایی را آغاز خواهند کرد، تصریح کرد: قطر با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید خود در سال ۲۰۱۰ میلادی، در برداشت از میدان مشترک تا حدودی از ایران پیش می‌افتد، اما ایران حدود سه تا چهار سال آینده، معادل قطری‌ها از این میدان گاز برداشت می‌کند، سپس پیش می‌افتد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، هم‌اکنون شرکت نفت و گاز پارس برای توسعه هر چه سریع تر فازهای ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی با شرکت‌های شل انگلیس و رپسول اسپانیا در حال انجام مذاکره‌های نهایی است. فازهای ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی با عنوان پارس، ایران و پرشین ال‌ان‌جی، همچنین میدان‌های گلشن و فردوسی و پارس شمالی از پروژه‌هایی است که در مجموع به تولید ال‌ان‌جی اختصاص یافته اند.

وکیلی با بیان این که در هیچ یک از فازهای پارس جنوبی پروژه‌ای برای جی‌تی‌ال در نظر نگرفته‌ایم، توضیح داد: تاکنون نیز چنین موضوعی طرح نشده است؛ ساخت و تولید جی‌تی‌ال اقتصادی نیست و قطری‌ها هم که واحد جی‌تی‌ال ساخته‌اند، با مشکل رو‌به‌رو شده‌اند. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از بهره‌برداری از نخستین نیروگاه متمرکز پارس جنوبی (پارس یک) با ظرفیت یک‌هزار مگاوات در مرداد ماه امسال خبر داد و گفت: این نیروگاه، تنها پروژه آماده بهره‌برداری پارس جنوبی در سال جاری است.