«قرار است امسال همه شرکت‌های گاز استانی اقدام به توزیع قبوض رنگی کنند.» «جواد اوجی»، ‌مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: طرح صدور قبوض زرد، آبی و قرمز برای مصرف‌کنندگان گاز طبیعی با هدف مشخص‌کردن وضعیت مصرف برای اولین بار در زمستان سال گذشته در استان تهران عملیاتی شد که کاهش ۳ تا ۵ درصدی مصرف گاز را در تهران به همراه داشته است. به گزارش «ایسنا»، وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح موجب شد تا مشترکان با دریافت قبوض رنگی از میزان مصرف و الگوهای تعیین شده مطلع شوند، خاطرنشان کرد: مصرف گاز در سال گذشته در کل کشور حدود ۱۲ درصد افزایش یافته که پیش‌بینی می‌شود با ادامه توزیع و انتشار این قبوض، مصرف گاز کشور باز هم کاهش پیدا کند.

در این طرح، قبوض زرد برای آن دسته از مشترکان کم مصرف در پنج ماه پایانی سال که کمتر از ۲۵۰ متر مکعب به صورت ماهانه گاز مصرف می‌کردند، صادر شد. همچنین قبوض آبی برای مشترکانی که ماهانه بیشتر از ۶۵۰ متر مکعب گاز مصرف می‌ کردند، صادر شده است.

از سوی دیگر قبوض قرمز مربوط به آن دسته از مشترکان گاز استان تهران بود که بیش از الگوهای تعریف شده گاز مصرف کردند.

در این زمینه با توجه به کاهش چهار تا پنج برابری مصرف گاز در فصل گرما، این قبوض با همین تعرفه‌‌ها ولی به نسبت کاهش مصرف گاز منتشر خواهد شد.