صادرات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ۷۹درصد رشد داشت.

صبح دیروز اولین نشست خبری سال جاری مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی کشور برگزار شد. مهدی مفیدی، در این نشست در خصوص عملکرد سال گذشته بزرگ‌ترین کارتل صنعتی کشور گفت: مهم‌ترین فعالیت‌های سال گذشته ایدرو در زمینه صنایع پیشرفته، راه‌اندازی فاز اول طرح بیوایمپلنت استخوانی، طرح شخصی‌سازی کارت، مفتول مغز دار و آموزش الکترونیکی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۱۷‌میلیارد ریال بوده است.وی از اجرای ۲۲ طرح سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته و با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۴۹۸‌میلیارد ریال خبر داد و افزود: هشت طرح جدید نیز با اعتباری بیش از ۲۸۶‌میلیارد ریال در حوزه‌های مختلف صنایع پیشرفته شامل طرح‌های تولید نانو الماس به تصویب رسیده است.

مدیرعامل ایدرو همچنین از راه‌اندازی چهار طرح سرمایه‌گذاری با اعتبار بیش از ۵۱‌میلیارد ریال، در دست اجرا بودن ۲۸ طرح سرمایه‌گذاری با اعتبار ۹‌هزار و ۵۴۲‌میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی و تصویب ۱۹‌طرح با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۱۴‌هزار و ۲۳۸‌میلیارد ریال در سال گذشته خبر داد.وی یکی از فعالیت‌های مهم سازمان گسترش در سال گذشته را امضا قرارداد فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به ارزش تقریبی دو ‌میلیارد و ۵۰‌میلیون دلار و انعقاد قرارداد اجرای بخشی از فعالیت‌های فازهای شش، هفت و هشت پارس جنوبی به ارزش یک‌ میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار اعلام کرد.

مهندس مفیدی صادرات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طی سال گذشته را بیش از ۳۶۱‌میلیون دلار دانست که نسبت به سال قبل از آن ۷۹‌درصد افزایش داشته،‌ همچنین درآمد حاصل از صدور خدمات فنی و مهندسی بیش از ۱۰‌میلیون دلار بوده است. وی در ادامه و در پاسخ سوالات خبرنگاران مبنی بر اینکه «اهم برنامه‌های پنج ساله شما برای سازمان گسترش چیست؟» گفت: جهت‌گیری‌های سازمان گسترش در حال اصلاح و به دنبال سیاست‌های قبلی این سازمان پایه‌ریزی شده است و با توجه به ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید بر جلوگیری از بنگاه‌داری خرد دارد.

مهندس مفیدی سه محور فعالیت در مناطق محروم، حضور در صنایع تکنولوژی بر و‌های تک و اجرای پروژه‌های عظیم در داخل و خارج کشور را از جمله اصلی‌ترین محورهای برنامه کاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد.

مدیرعامل ایدرو در خصوص مباحث مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه‌های سازمان گسترش، تاکید کرد: ایدرو یکی از قدیمی‌ترین نهادهایی است که به واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی معتقد و در آن موفق بوده است بطوریکه تا قبل از سال ۱۳۸۱، شش هزار و ۸۵۶‌میلیارد ریال از سهام شرکت‌های این سازمان واگذار شده است و از سال ۸۱ تا امروز نیز ۹‌هزار و ۴۵۲‌میلیارد ریال از سهام این کارتل بزرگ صنعتی و یا به عبارتی دیگر تاکنون بیش از ۱۶‌هزار ‌میلیارد ریال از سرمایه‌های ایدرو به بخش خصوصی انتقال یافته است.